De Stromer concurrentie in 2018

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Bij Bultaco lijken ze het vooral anders te willen doen. Bij de eerste opslag zag ik er een trail in.
Ze hebben weinig moeite gedaan om het op detailniveau beter dan Stromer te doen maar vooral anders en minimalistischer. De spatborden kun je net zo goed weglaten.
Er zullen best klanten zijn die een Stromer te smooth vinden (hoewel ST2 charcoal) maar een downhill fiets voor op de weg zal maar weinig kopers trekken. Het is niet echt een Commuter maar eerder een dragracer.
Ik vraag me af of de afbeelding geen Proto is die niet op de markt komt. Bijzonder wel. Mooi? Mwoa
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Draftsman schreef: 14 jan 2018, 09:45
Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Die Bultaco weegt zo maar even 42 kg, dat is vergelijkbaar met het gewicht van de Honda Camino in de jaren '90...
No offence, maar wat een archilelijk gedrocht is dat zeg... Volgens mij hebben ze effectief het karkas van een Camino, een downhillfiets uit de Carrefour, jerrycan en nog wat overschotjes samen gegooid, et voila, le nouveau vélo est arrivé. En met zo'n gewicht is het waarschijnlijk even manoeuvreerbaar als een Duitse Tiger tank :) Daar wil je toch niet op gezien worden? :oops: Dit doet gewoon pijn aan mijn ogen.
Wel, ik durfde het zelf niet zo te verwoorden, maar ik zou ook niet in de buurt van zo'n gedrocht willen gesignaleerd worden :d3:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

rvaneijk schreef: 12 jan 2018, 18:38
Tomasj schreef: 12 jan 2018, 17:10 Bij de Stromer modellen loopt het vermogen toch ook op en is dat dan de juiste grens? Menigeen zou qua vermogen toch liever een snelle st2s dan een st1x willen hebben? en Stromer speelt daar op in met de duurde modellen met meer vermogen.
Precies, maar het verschil tussen 10K voor de ST5 en 6K voor de Bultaco is niet recht te praten in mijn ogen... Vandaar dat ik denk dat Bultaco een serieuze concurrent kan worden.
De prijs van Stromer-fietsen is minstens 20% te hoog, zoveel mag inmiddels wel duidelijk zijn na de winteractie in 2017. De ST5 zal dan ook nauwelijks verkocht worden, gaan ook daadwerkelijk op bestelling gemaakt worden en dus niet in voorraad, die fout wil men niet nog een keer maken...

De prijs van goederen wordt echter niet alleen bepaald door de productiekosten inclusief overhead, marketing en aftersales maar vooral door de waarde die consumenten er aan hechten. Vergelijk met de iPhone X die in de winkel ligt voor € 1.350... met een werkelijke productiekost van ca. € 120 :ai :bu:

Die absurd hoge prijs heeft overigens wel een onmiskenbaar voordeel namelijk dat concurrenten gestimuleerd worden om met vergelijkbare producten te komen die onder de prijs van het topproduct gepositioneerd worden. De Bultaco is wel veel goedkoper en met meer vermogen (2 kW) waarvan een flink deel noodzakelijk is om het extra gewicht voort te stuwen. Ook deze fiets (net als de ST5) gaat echter stuk op de actieradius met een accu van "slechts" 1.300 Wh...

Even meerekenen aan de actieradius op basis van accucapaciteit, motorvermogen en gemiddelde ritsnelheid:
ST2s:(983Wh x 0,9 / 500W) x 35km/u = 62 km (1,7 uur fietsplezier)
ST5: (983Wh x 0,9 / 850W) x 40km/u = 42 km (1,0 uur fietsplezier)
Bultaco: (1300Wh x 0,9 / 2000W) x 55 km/u = 32 km (0,5 uur fietsplezier)
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Lomito schreef: 14 jan 2018, 11:53 Even meerekenen aan de actieradius op basis van accucapaciteit, motorvermogen en gemiddelde ritsnelheid:
ST2s:(983Wh x 0,9 / 500W) x 35km/u = 62 km (1,7 uur fietsplezier)
ST5: (983Wh x 0,9 / 850W) x 40km/u = 42 km (1,0 uur fietsplezier)
Bultaco: (1300Wh x 0,9 / 2000W) x 55 km/u = 32 km (0,5 uur fietsplezier)
De Bultaco is als speed-pedelec wettelijk afgetopt op 45 Km/h. De specs geven het volgende aan:

SPORT: up to 50km / TOUR: up to 75km / ECO: up to 100km
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Evident dat de speed pedelec markt nog in de pioniersfase zit.

Stromer positioneert zich als pionier graag in het high end marktsegment. Dat kan een bewuste keuze zijn: liever kleinere aantallen verkopen tegen een hogere marge dan volume produceren (en verkopen!) tegen geringere marges. Andere fabrikanten lijken toch marktaandeel te willen gaan veroveren met scherpere prijzen bij vergelijkbare producten.

In die zin heeft Lomito gelijk met een vergelijk met Apple producten (of in de automotivemarkt met producten als Porsche, Range Rover, Bentley etc.): een redelijke relatie tussen prijs en product is in feite niet meer te beredeneren. De consument is bereidt om extra te betalen voor merkbeleving, onderscheidend vermogen en het 'gevoel' een premiumproduct te kunnen bezitten.

Voor de speedpedelec markt is belangwekkend hoe het huidige koperspubliek eruit ziet: slechts een enkeling koopt een SP als vrijetijdsvoertuig (alleen voor recreatieve doeleinden); de meerderheid koopt het vanwege het praktische gebruik. Daarmee is voor de marktontwikkeling van belang hoe de speed pedelec markt zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen: wordt/blijft het een groeimarkt of blijkt na enkele jaren al snel dat de grootste groei eruit is en de markt zich gaat stabiliseren.

De SP verkoopaantallen van de afgelopen 1-2 jaar lijken vooralsnog niet op spectaculaire groei te duiden en het zou zo maar kunnen dat de doelgroep (primair dus de fietsforens die een alternatief zoekt voor de auto/openbaar vervoer) vrij snel zal stabiliseren. In dat geval zal ook het aantal fietsfabrikanten dat belangstelling heeft voor de SP-markt en er een voldoende aantrekkelijk verdienmodel in ziet, waarschijnlijk beperkt blijven.

Ook het element van maatschappelijk acceptatie van de SP en de ontwikkeling (of achterblijvende ontwikkeling) van de verkeersinfrastructuur zullen hun invloeden gaan hebben.
+STROMER- ST5
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik weet niet juist hoe de Bultaco werkt/rijdt maar en is blijkbaar wel een "gashandel" waarmee je de snelheid bepaald. Waarvoor dan de trappers werken... een soort van generator om de accu op te laden denk ik. Hier in Antwerpen er eens eentje zien rijden met een hondenkar (met een Duitseherder) er achterin gezien.
Verder vind ik hem echt wel erg mooi. Ook in't echt...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Bultaco is van oudsher een motorfietsen fabrikant.
Zij positioneert haar nieuwe serie elektrische fietsen dan ook als "The urban Motorbike". Zou dus zo maar kunnen dat dit meer elektrische brommers (met een gashandel) zijn dan fietsen....
+STROMER- ST5
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Draftsman schreef: 14 jan 2018, 09:45 Op dat vlak heeft Stromer het toch stukken beter voor elkaar: genoeg power in een strak ontwerp, waar ik tenminste nog mijn fietstassen op kwijt kan, ipv van zo'n 'open ontwerp' die je bij veel van die concurrenten ziet en waar je bij manier van spreken bij de minste onoplettendheid verstrikt kunt raken in al die uitsteeksels en hoekjes en kantjes :)
Voor de fietstas is ook een oplossing op de markt. De Orlieb tassen passen mogelijk op de Topeak bagagedragers die je op de zadelpen kunt monteren.

product-racks-rx-beamrack-with-side-frame-rx-beamrack-with-side-frame-v-type-905cdabfbdafc558dc8dff494e886aed.jpg
Bron: https://www.topeak.com/global/en/produc ... e-(v-type)
Lomito

RHJ schreef: 14 jan 2018, 12:40 Ook het element van maatschappelijk acceptatie van de SP en de ontwikkeling (of achterblijvende ontwikkeling) van de verkeersinfrastructuur zullen hun invloeden gaan hebben.
En hoe leuk is het dat we onderdeel zijn van die ontwikkelingen!

De verdere uitrol van fietssnelwegen is een kwestie van tijd, het gaat om relatief kostbare projecten met nog duurdere kunstwerken... die investeringen zijn zeker afhankelijk van de ontwikkelingen van de speed pedelecmarkt die afgelopen jaren duidelijk hinder heeft gehad van de nieuwe regelgeving per 1-1-2017. Dat effect lijkt nu uitgewerkt te raken en zit de verkoop in de lift, in ieder geval van de Stromers. Daarentegen zit de verkoop van SP's met middenmotor volledig in het slop waardoor een enorm gat in de markt ontstaat tussen de wegkwijnende middenmotorfietsen en de marktjubelende achterwielmotorfietsen.

Achteraf gezien was dit een logische ontwikkeling. De middenmotor is ideaal op de e-fiets met 25 km/u-limiet en relatief lage inspanning van de fietser (ca. 150 Watt@25 km/uur). Dat resulteerde in een wildgroei aan apparaatjes die de snelheidsbegrenzing omzeilen, want de gebruikers voelden perfect aan dat de fiets veel meer in de mars heeft dan die 25 km/uur. Daaruit is de 350Watt-middenmotor variant ontstaan die als speed pedelec met 45 km/u-limiet in de markt gezet is. Helaas bleek de middenmotortechniek niet geschikt voor hogere snelheden: die motoren vreten zichzelf op.

Dat probleem hebben de achterwielmotoren niet omdat de elektrische ondersteuning hier rechtstreeks op het wiel gezet wordt. De specialisatie van de markt van middenmotor naar achterwielmotor is nu zo'n beetje uitontwikkeld, de middenmotoren verlaten de markt, zo is Sparta al gestopt met de productie van speed pedelecs en ik verwacht dat daar nog wel wat merken bij zullen komen. Ook zijn er merken die de specialisatie begrepen hebben en komend jaar alsnog met modellen met achterwielmotoren komen (bijv. Kalkhoff) waarbij ze hopelijk de actieradius in de gaten houden.

Een belangrijke factor die zal bijdragen aan de verdere uitgroei van de speed pedelec is de groei van het aantal filekilometers waardoor forensen gefrustreerd raken en naar alternatieven gaan zoeken. Van Almere-Stad naar hartje Amsterdam is met de speed pedelec binnen 1 uur af te leggen tijdens de spits, dat haalt tegenwoordig geen enkele auto meer. En als bonus geen parkeerprobleem in de stad!

Een andere belangrijke factor die de speed pedelec verder op de rit zal zetten is de behoefte aan de dagelijkse portie lichaamsbeweging zonder daarvoor extra tijd kwijt te zijn (sportschool, voetbalvereniging). Ofwel combineren van het nuttige en het aangename...

Helaas werkt de overheid deze ontwikkeling tegen door de investeringen in fietsinfrastructuur af te knijpen en die op auto-infra juist zoveel mogelijk te stimuleren. Hierin is vooral de koopman te zien die zijn inkomstenbron (automobiliteit) niet durft op te geven ten gunste van fietsmobiliteit. Maar gelukkig zijn er nog provinciale en gemeentelijke overheden die daar anders over denken en de fiets alle ruimte geven. Ik ben dan ook zeer blij in de provincie Gelderland te wonen waar het bestuur zich uiterst pro-fiets en zelfs pro-SP heeft getoond. Hulde!!!

Kortom: ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. :bo:
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Helemaal eens met Lomito's verhaal met de toevoeging dat visie op toekomstige steden een groei van langzaam vervoer laat zien. Ruimte wordt beperkter en vierwielers nemen een ongunstig deel hiervan in terwijl ze het grootste deel van de dag stilstaan. Utrecht laat mooie voorbeelden van ruimteoptimalisatie in de stad zien.

Jaren 50 wijken gaan grootscheeps op de schop en in verschillende grote steden.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Plaats reactie