De Stromer concurrentie in 2018

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk dat het voor een high end fabrikant zoals Stromer juist heel goed is om een "wannahave" in het assortiment te hebben. Volgens mij produceert Stomer de ST5 alleen op bestelling, dus geen risico op een te grote onverkochte/verouderde voorraad. En zo'n aantrekkelijk vlaggenschip lokt ook kopers van de andere, goedkopere modellen naar de winkel.

Volgens mij ligt de grootste uitdaging erin dat de ST5 absoluut geen kinderziektes mag gaan vertonen zoals met de lancering van de ST1 X afgelopen jaar is gebeurd. Hoewel het aantal klachten dat wij daarvan zullen zien veel lager zal zijn door de fors lagere aantallen ST5's die over de toonbank zullen gaan, en de eigenaren misschien ook wat minder schreeuwerig op Facebook aanwezig zijn (ik weet nog dat mijn dealer over een nieuwe ST5 eigenaar ongevraagd tegen mij zei "die komt niet op jouw forum", ik signaleerde daarbij een bepaald ondertoontje, waar vast iets van waarheid in zat), is een feilloze kwaliteit van de ST5 echt iets wat Stromer aan haar stand verplicht is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Ik ben benieuwd, want volgens mij is dat Stromer nog bij geen enkel ander model gelukt. Die hadden allemaal de nodige kinder ziektes
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
aaddoes
Pro
Pro
Berichten: 78
Lid geworden op: 14 aug 2017, 21:20
Locatie: Hillegom

Al moet ik er ook eerlijkheidshalve bij vermelden dat die mij tot nu toe bespaard zijn gebleven. :cool2:
ST1 sinds augustus 2014 en ST2 sinds september 2017
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, ook met de ST1 en de ST2 is eerder het nodige aan de hand geweest.

Alleen met de ST2 S is het volgens mij aardig goed gegaan, maar dat is natuurlijk geen echt "nieuw" model, maar een flink gepimpte ST2, die er pas is gekomen nadat de meeste kinderziektes van de ST2 eruit waren. Dat was feitelijk een hele slimme zet van Stromer: een vlaggenschip gebaseerd op een model waarvan alle problemen wel zo'n beetje bekend en verholpen zijn.

Met de ST5 wordt het spannend: nieuwe wielen en banden, nieuwe motor, nieuwe OMNI (zoals in alle modellen van 2018), nieuwe voorvork, nieuwe spatborden en drager, totaal nieuw ontworpen stuur- en stuurpen, nieuwe remmen. En vast onder de motorkap ook nog wel wat nieuwigheid waar ik niks vanaf weet.

Gelukkig hebben we al wat forumleden die er eentje in bestelling hebben staan, want ik ben zó benieuwd hoe de ST5 het gaat doen!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 01 jan 2018, 18:32 Met de ST5 wordt het spannend: nieuwe wielen en banden, nieuwe motor, nieuwe OMNI (zoals in alle modellen van 2018), nieuwe voorvork, nieuwe spatborden en drager, totaal nieuw ontworpen stuur- en stuurpen, nieuwe remmen. En vast onder de motorkap ook nog wel wat nieuwigheid waar ik niks vanaf weet.
Onder de motorkap is - voor zover ik gelezen heb - alles omgezet van 6V naar 12V DC. Ik ga ervan uit dat er dus heel wat nieuwigheid qua componenten gebruikt is. Voor 12V is natuurlijk veel meer voorhanden omdat fabrikanten van bromfietsen en motoren al lang geleden op 12V DC overgegaan zijn. Ga maar eens op zoek naar een 6V (brom)fietstoeter die niet al te veel vermogen nodig heeft. Daar zijn er niet veel van.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito schreef: 04 jan 2018, 23:14
Stromeur schreef: 04 jan 2018, 20:39...En de Klever: ik heb goeie hoop maar ook die zal zich eerst moeten bewijzen in het veld...
Wordt aan gewerkt, toevallig vandaag contact gezocht met Klever Nederland met het verzoek een X speed met 850 Wh accu ter beschikking te stellen voor uitgebreide test.
Bovenstaande quotes komen uit een ander draadje, maar ik heb ze hier naartoe gekopieerd om het andere draadje niet te vervuilen.


Ik ben nog steeds reuze benieuwd naar je ervaringen met de Klever X-Speed. Het frame van de X-Speed vind ik erg mooi (lekker modern, daar waar de Stromer toch wat traditioneler is), maar de actieradius van de X-Speed is met de huidige accu nog wat beperkt. Het zal een hele verbetering zijn als Klever met nieuwe accu van 850 Wh komt, maar wanneer ze de accu een vermogen van meer dan 1000 Wh kunnen meegeven, dan zou dat helemaal geweldig zijn.

De degeneratie van de accu zal er toe leiden dat deze eerder zal moeten worden vervangen dan je lief is. Een accu waarmee je een enkeltje niet meer kunt overbruggen, is feitelijk al "een probleem gevalletje". Onderweg even snel bijladen is voorlopig nog steeds niet aan de orde. Een tweede accu met je meeslepen, de accu eerder vervangen of de laatste kilometers zonder ondersteuning fietsen, zijn de enige opties die je hebt. Je moet naar mijn mening dan ook niet besparen op de grootte van je accu.

Trouwens, de prijs van de Stromer accu's is ook een dingetje waar ik hier niemand over hoor. Een Stromer accu kost je (voor de Speed Pedelec modellen) €2,- per Wh, terwijl een accu van andere leveranciers €1,- per Wh of zelfs minder dan €1,- per Wh kost. Stromer pakt hier naar mijn bescheiden mening een hele lekkere winst. Alleen om die reden is meer concurrentie in het hoogste segment meer dan wenselijk.

Dat de gemiddelde topsnelheid van de Klever X-Speed een kilometertje in het uur trager is, vind ik eerlijk gezegd niet zo'n ramp. Om een uur lang op topsnelheid te kunnen fietsen, moet je het voornamelijk van vrije fietspaden in rustige gebieden hebben (of je moet heel vroeg vertrekken en heel laat terugkomen). Een hoge topsnelheid brengt aan de andere kant ook risico's met zich mee, zoals we recent hebben kunnen lezen. Een helm beschermt maar beperkt (en een beperkt deel van je lichaam) en straattegels of asfalt is onverbiddelijk en kneiterhard.

Een hoge topsnelheid (boven de 40 km/uur) is alleen realiseerbaar met een stevige trapondersteuning. Hoe hoger de topsnelheid en hoe krachtiger de motor (hoe groter het koppel), hoe minder je zelf hoeft te doen en des te korter de afstand die je kunt overbruggen op 1 acculading. Wat ook al vaker hier is geconstateerd: een hoge snelheid bereiken is met een krachtige motor eenvoudig mogelijk (met stormwind mee is die zelfs nog hoger), het op tijd kunnen stoppen kan een veel groter probleem zijn. Het kunnen beschikken over goede remmen en ABS op de remmen van je Speed Pedelec is naar mijn mening dan zeker geen overbodige luxe. Ik denk dat fietsfabrikanten beter hun geld in ABS kunnen investeren dan in het aanbieden van een model die een topsnelheid heeft die je (mede dankzij het grotere koppel) sneller naar een nog hogere topsnelheid brengt.

Ik vraag me ook af of de Klever X-Speed veel last van storingen heeft. Een vraag aan Klever zal je zeer waarschijnlijk geen eerlijk antwoord opleveren, maar de wijze waarop de fiets in elkaar steekt en de wijze waarop zij de techniek hebben verwerkt moet je wel iets kunnen zeggen over de betrouwbaarheid. De kennis en ervaring die dit forum heeft opgeleverd kun je zeker loslaten op de Klever X-Speed. Ik hoop dan ook dat je dat zult meenemen in je vergelijkend onderzoekje.

Eerlijk gezegd vind ik dat de Stromer-fietsen veel kinderziektes hebben (die wel weer goed worden opgepakt door de dealer en door Stromer zelf en ja.... misschien worden de problemen door het internet en de fora op een vergrootglas gelegd), maar eigenlijk vind ik nog steeds dat Stromer hun modellen veel te snel in de markt heeft gezet. Voor een merk wat zichzelf aan de bovenkant van de markt positioneert, is dit gewoon niet goed. Via een uitvoeriger testtraject/-periode had men enkele problemen zeker kunnen voorkomen (ik denk aan het buisje van de achteras, de zwakke koplamp en aan de vochtproblemen). Kijkend naar de kinderziektes, ben ik dan ook benieuwd naar jouw ervaring (en die van de andere gelukkigen) met de Stromer ST 5.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Zoals je weet heb ik al even op de X mogen rijden en dat was zeer plezierig. De topsnelheid is gewoon 45 km/uur (48 op de teller) en die 41 Nm trekken je daar moeiteloos naar toe. De fiets is met 600 Watt-41 Nm motor dan qua rijgedrag (speelsheid) ook vergelijkbaar met de ST2 met 500 Watt-40Nm motor.

Aandachtspunten bij de test zijn naast acceleratie en remkracht vooral de actieradius en het gedrag van de sensor. Ik ben uiteraard de Stromer TMM gewend en die voelt sowieso heel natuurlijk maar ik ben ook gewend geraakt aan de eigenaardigheden van die sensor. Tijdens de korte kennismaking met de X viel me de andere sensorwerking op, moeilijk te beschrijven, niet onplezierig maar... anders.

Zojuist een laaiend enthousiast bericht terug gekregen van Klever NL, ze willen graag meewerken, fiets beschikbaar stellen, tijd investeren in vragenlijsten/enquête, bespreking testresultaten en publicatie (mijn voorstel). UItnodiging voor de E-bike Xperience begin maart in de Jaarbeurs waar de X met 850 Wh geïntroduceerd wordt. De fiets met 850 Wh kan echter pas in april ter beschikking gesteld voor de beoogde test... geen probleem, ik heb geen haast.

Interessante stukje:
Wij hebben aandachtig uw Stromer-Klever vergelijking gelezen. Niet alleen dat, wij hebben uw e-mail vertaald naar het Engels en naar ons productieteam gestuurd. Feedback van kenners ervaren wij immers als zeer waardevol.

U zult ook misschien begrijpen dat wij het eens zijn met de strekking van uw verhaal :-). Wij hebben een grote ambitie met de X Speed en verwachten met deze bike flink wat marktaandeel gaat opleveren voor ons. Wij merken dan ook dat er 'wat staat te gebeuren'. De X Speed hebben wij een paar maanden geleden geïntroduceerd. Voor 2018 stromen de orders inmiddels bij ons binnen en daarnaast zijn wij ons dealernetwerk flink aan het uitbreiden. December zou een rustige maand moeten zijn in fietsland. Dat was het voor ons allerminst..
Ik ben zeer benieuwd naar de verkoopcijfers van december.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Lomito schreef: 05 jan 2018, 16:10...Aandachtspunten bij de test zijn naast acceleratie en remkracht vooral de actieradius en het gedrag van de sensor....
Het grote verschil tussen een fiets een een (Speed) Pedelec is de aanwezigheid van een motor, een accu, een controler, een scherm en bekabelling. Enkele forumleden hebben al mogen ervaren dat vocht en elektriciteit niet goed samen gaan. Als elektrische onderdelen niet goed worden afgeschermd tegen vocht, of als elektrische onderdelen op plekken zitten die veel vocht vangen, dan kun je wachten op de problemen. Ik zou het fijn vinden als je naast acceleratie, remkracht en gedrag van de sensor ook naar de elektrische onderdelen kijkt in relatie tot vocht (of daar vragen over stelt) en daarbij ook de connectoren niet vergeet.

Over het gedrag van de motor: het gedrag van de motor wordt in hoge mate bepaald door de afstelling. Het zal dan (naar ik verwacht) ook vooral een kwestie van "smaak" zijn en over smaak valt niet te twisten... Ik heb mijn controler zodanig laten afstellen dat ik bij optrekken tot een bepaalde snelheid weinig ondersteuning van de motor krijg. Als ik tussen fietsers voor het stoplicht stond, vond ik het namelijk vervelend als mijn elektrische fiets er bij een groen licht en een lichte druk op de pedalen er "als een volbloed renpaard" vandoor wilde gaan. Ik gaf er de voorkeur aan liever langzaam via eigen spierkracht op gang te komen, mijzelf "vrij te fietsen", om vervolgens er "als een haas" vandoor te gaan.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Henry schreef: 05 jan 2018, 18:10Als ik tussen fietsers voor het stoplicht stond, vond ik het namelijk vervelend als mijn elektrische fiets er bij een groen licht en een lichte druk op de pedalen er "als een volbloed renpaard" vandoor wilde gaan.
Dat klinkt als een rotatiesensor zoals die op goedkopere e-fietsen gevonden kan worden. De Stromer heeft een krachtsensor die een veel natuurlijker ondersteuning geeft en voorkomt dat de fiets er vandoor gaat.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben. :ay
(De elektrische fiets is inmiddels al zo'n 8 jaar oud).
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie