Ik ben zojuist terug van de proefrit en ik moet zeggen ik ben erg enthousiast.
De fiets stond bij de fm zoals afgesproken keurig klaar met een volle accu. Even snel de Garmin mount erop zodat ik de navi kon gebruiken voor mijn vooraf uitgestippelde route en om de snelheid nauwkeuriger te kunnen beoordelen.
Motor
De Brose motor van de specialized is zeer stil, zeker in vergelijking met de Shimano middenmotors. Eenmaal op snelheid is het iets harder werken dan op de St1 en je komt ook iets minder snel op gang. Heb je een route met veel snelheid wissels dan is dat dus iets om rekening mee te houden. Op de Gps kon ik gemakkelijk een kruissnelheid van 43 km/h op de gps aanhouden, dat was 46 op de teller.
Actieradius en accu
Ik vertrok met een volle accu. Heb 31,5 km gereden op maximaal vermogen en had bij terugkomst nog 27% accu over. Dat geeft onder de omstandigheden van vandaag (30 graden, matige wind) een actieradius van iets meer dan 40 km. Ik had zelf ingeschat rond de 35 km dus dat was een meevaller.
De accu zelf heeft weliswaar minder kwh dan bij stromer mogelijk is, maar is kleiner en lichter. Een eventuele tweede accu past zonder problemen in de Ortlieb tas en omdat ik zelfs de stromer 984 kwh accu mee moest nemen in de trein om op het werk te laden is dat wel een voordeel.
Frame
Hoewel de testfiets een framemaat te groot was voor mij (xl in plaats van L) voelde het frame stijf, licht en wendbaar. Heel iets minder stabiel dan de st1, maar wel lichter en wendbaarder. Het stuur was inderdaad wat aan de brede kant maar dat kan zeer waarschijnlijk wel iets smaller worden gemaakt.
Comfort
De eerste 15 km van de rit vond ik het comfort wat tegen vallen. Op klinkerwegen stuiterde de fiets ondanks de geveerde voorvork. Halverwege thuis maar eens de bandenspanning gecontroleerd. 4 bar! Het tweede deel gereden op 2,5 bar waardoor de fiets aanmerkelijk comfortabeler was. Achter zou ik denk ik 3 bar doen.
Afmontage
Dit vond ik het grote pluspunt van de Specialized. De fiets is eigenlijk helemaal af en ik had zeker niet de behoefte om meteen al na te denken over allerlei upgrades zelfs niet de banden. Bij de st1 gaven de banden weinig vertouwen in de bochten, met de specialized was dat dik voor elkaar. Remmen gaat fenomenaal, krachtig en zeer goed te doseren. Ook de verende voorvork zorgt voor meer neerwaartse druk en dus nog meer remvermogen tov een stijve voorvork.
Schakelen gaat zeer trefzeker en snel maar met name opschakelen lijkt soms wat abrupt te gaan. Ik weet niet of dit de afstelling van de derailleur was of dat het te maken had met de combi van de middenmotor. Ook zonder druk op de pedalen maakte het soms best veel lawaai.
En dan de koplamp, de supernova. Helaas niet kunnen testen in het donker maar volgens mij is er niets beters dan dat. Ik heb alleen de high beam niet kunnen ontdekken. (De schakelaar was geintegreerd in de bedieningsknop van het menu, dus geen separate knop voor de verlichting.
Al met al ben ik erg enthousiast over de Specialized en heeft deze duidelijk de voorkeur boven de st1. Ik kom tot de conclusie dat je alleen op kracht van de motor de concessie doet en dus iets harder zelf moet werken. Maar het algehele gevoel tijdens het fietsen, de wendbaarheid het comfort en de wat sportievere zithouding geven denk ik voor mij de doorslag.
Wat verder nog het vermelden waard is zijn de spatborden. Bij mijn st1x moest ik ondanks een brooks spatlap bij droog weer met een nat wegdek altijd een regenbroek aan om geen natte scheenbenen te krijgen. Bij de Specialized is het spatbord af fabriek al net zo lang als bij stromer met de extra van zijp verlengstukken.
Ik ben vast nog iets vergeten te schrijven, dat komt dan zo nog wel als aanvulling.
Laat je niet van de wijs brengen door de gemiddelde snelheid die de gps aan geeft. Dat was toen de fiets al geruime tijd stil stond. De gemiddelde bewogen snelheid was dik 37,7 km/h