Specialized Turbo Vado 6.0 ervaringen/mening

Stromer074
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 sep 2018, 19:45

Vorige week heb ik na 3 jaar op een st1x gereden te hebben de fiets verkocht. Nu ben ik op zoek naar een goede vervanger van de stromer. In eerste instantie was ik ook super enthousiast over een nieuwe st3 maar daar zal ongeveer 3500 euro bijgelegd moeten worden. Eigenlijk is me dat wat te gortig om opnieuw een dergelijk bedrag in een fiets te 'investeren'.
Mijn dealer adviseert echter ook niet voor de st1 te gaan omdat dat toch een minder kaliber fiets is.
Wat ook niet helemaal helpt is dat ik in de loop der tijd met de stromer wat vaker dan me lief was bij de dealer terug moest en ik dus niet 123 sta te springen om weer zoveel geld in een Stromer te steken.

Nu heb ik toevallig vandaag een Specialized Turbo Vado 6 kort kunnen proefrijden en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast. De 90nm middenmotor is krachtig en stil en de afmontage van de fiets is compleet en hoogwaardig. Hoewel de verwachte actieradius aanmerkelijk kleiner is dan bij de stromers met zware accu is de accu van de Specialized veel lichter en kleiner en dus gemakkelijker mee te nemen in het ov om op het werk op te laden.
Qua prijs scheelt het flink geld met een stromer.
Hebben jullie al ervaringen met dit model van Specialized?

De dealer heeft in ieder geval al voorgesteld om mij meerdere dagen te kunnen laten testen met de fiets dus dat is positief en kan ervoor zorgen dat ik een goed beeld van de fiets kan krijgen.
Bijlagen
rode-vado-6.0-man-scaled.jpg
rode-vado-6.0-man-scaled.jpg (480.33 KiB) 5653 keer bekeken
Voormalig Stromer st1x 2017, charcoal, 983 wh accu. :bf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:28 Mijn dealer adviseert echter ook niet voor de st1 te gaan omdat dat toch een minder kaliber fiets is.
In welk opzicht? Qua ondersteuning en actieradius wint de ST1 het van de Vado 6.0.
Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:28 Wat ook niet helemaal helpt is dat ik in de loop der tijd met de stromer wat vaker dan me lief was bij de dealer terug moest en ik dus niet 123 sta te springen om weer zoveel geld in een Stromer te steken.
Dat snap ik goed. Nu heb je met een ST1 X 2017 wel een beruchte probleem-Stromer te pakken gehad. Ik kan erover meepraten want ik had 'm ook. En dan volgt nu het moment waarop ik zou willen zeggen dat Stromer dik drie jaar later sterk is verbeterd op het gebied van opstartproblemen bij nieuwe modellen, maar helaas...

De ST3 is er alweer een tijdje en daar gaat het nu wel goed mee. Hij is niet 100% probleemvrij, maar ik heb de indruk dat de chronische kinderziektes eruit zijn. De ST1 is er nog te kort om te spreken van structurele problemen, maar van wat ik hoor en lees: die is nog niet helemaal 100 punten.
Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:28 Nu heb ik toevallig vandaag een Specialized Turbo Vado 6 kort kunnen proefrijden en ik moet zeggen ik ben aangenaam verrast. De 90nm middenmotor is krachtig en stil en de afmontage van de fiets is compleet en hoogwaardig.
Geen ervaring mee, maar de specs zien er netjes uit voor wat-ie kost. Het Belgische VAB heeft 'm uitgeroepen tot nummer drie beste SP van 2020 (na de Trek Allant+ 9.9S en de Riese & Müller Supercharger2 GT vario HS) en dat was ook met name vanwege de strakke prijs/kwaliteitsverhouding.

Die Trek Allant+ SP's zijn ook de moeite om eens naar te kijken trouwens:

viewtopic.php?f=23&t=3665
Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:28 De dealer heeft in ieder geval al voorgesteld om mij meerdere dagen te kunnen laten testen met de fiets dus dat is positief en kan ervoor zorgen dat ik een goed beeld van de fiets kan krijgen.
Top. Laat je ons je ervaringen weten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer074
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 sep 2018, 19:45

Bedankt voor de uitgebreide reactie met begrijpelijke vragen. Mijn dealer adviseert enerzijds de st3 omdat dit inderdaad op dit moment de meest betrouwbare stromer is met de minste structurele problemen. Verder is de st1 natuurlijk op alle punten wat minder qua specs dan de st3. In hoeverre zich dit verhoud tot de Specialized kan ik nog niet beoordelen want op de st1 heb ik nog niet gereden.
Qua afmontage lijkt de Specialized wel super mooi. Supernova koplamp, luxe schakelsysteem en goede remmerij en natuurlijk de verende voorvork. Alles voor een netto prijs van iets meer dan 4000 euro
Voormalig Stromer st1x 2017, charcoal, 983 wh accu. :bf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:45 Mijn dealer adviseert enerzijds de st3 omdat dit inderdaad op dit moment de meest betrouwbare stromer is met de minste structurele problemen.
Daar heeft-ie gelijk in denk ik ja.
Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:45 Verder is de st1 natuurlijk op alle punten wat minder qua specs dan de st3. In hoeverre zich dit verhoud tot de Specialized kan ik nog niet beoordelen want op de st1 heb ik nog niet gereden.
Ik zou er toch een proefritje aan wagen. Ik ken de Specialized middenmotor niet, maar ik geef je op een briefje dat de ondersteuning minder krachtig zal zijn dan die van de achterwielmotor van de ST1.
Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:45 Qua afmontage lijkt de Specialized wel super mooi. Supernova koplamp, luxe schakelsysteem en goede remmerij en natuurlijk de verende voorvork. Alles voor een netto prijs van iets meer dan 4000 euro
Die Vado 6.0 geeft je sowieso meer waar voor je geld in kwaliteit van de afmontage dan welke Stromer dan ook. Stromers zijn naar verhouding heel erg duur. Maar Stromers verkopen zichzelf gewoon meteen zodra je erop stapt, omdat de ondersteuning zo lekker is.

Gewoon allebei testen. Als de krachtigere ondersteuning van een achterwielmotor niet perse hoeft voor je, dan is die Vado 6.0 misschien wel helemaal je ding. Knappe prijs heeft-ie.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Stromer074
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 sep 2018, 19:45

Inderdaad een proefrit op een st1 kan zeker geen kwaad. Qua prijs komt een st1 in ieder geval dicht in de buurt dus dat ik op zich geen bezwaar dan. Dan blijft wellicht wel in mijn achterhoofd spelen dat je bij een st1 het instapmodel van stromer hebt en je dus altijd meer of beter had kunnen krijgen terwijl de Specialized het hi end model van het merk is. :cool2:
Al met al blijft het lastig want het blijven prijzen waar ik normaal een knappe auto voor koop.
Voormalig Stromer st1x 2017, charcoal, 983 wh accu. :bf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromer074 schreef: 22 jun 2020, 22:57 Dan blijft wellicht wel in mijn achterhoofd spelen dat je bij een st1 het instapmodel van stromer hebt en je dus altijd meer of beter had kunnen krijgen terwijl de Specialized het hi end model van het merk is. :cool2:
Ha! Als er iets is wat Stromer goed kan, dan is het wel de psyche van de consument bespelen :mrgreen:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Ik vindt het echt een supermooie fiets ! Dus je rijweek zal belangrijk zijn om niet alleen op de looks af te gaan en daarna teleurgesteld te zijn.......
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

Geen ervaring met de Specialized, maar al eens gekeken of je nog ergens een ST1X van na 2017 kan krijgen?
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Gebruikersavatar
JanR
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30
Locatie: Noord-Brabant
Merk SP: Stromer St2 pinion
Km-stand: 24048

Ik heb de Vado tijdens de bikemotion beurs kort getest. Mooie fiets. Reedt prima en de motortechniek zag er ook goed uit. Het enige wat mij opviel is dat de motorondersteuning er vol op blijft tijdens het schakelen. Waardoor het schakelen nogal bruut ging. Dat vergt wat gewenning denk ik. Of misschien een instelling? Heb bij andere modellen gezien dat middels een schakelsensor het motorvermogen wordt geregeld tijdens het schakelen.
Remmen is angst, gang is alles.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd.
Stromer074
Runner-up
Runner-up
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 sep 2018, 19:45

Slowracer schreef: 23 jun 2020, 10:22 Geen ervaring met de Specialized, maar al eens gekeken of je nog ergens een ST1X van na 2017 kan krijgen?
Begin dit jaar is mijn 2017 st1x onder garantie vervangen door een 2019 st1x. Die fiets heb ik inmiddels verkocht. Door omstandigheden heb ik daar te weinig op kunnen fietsen om een oordeel te kunnen vellen of deze betrouwbaarder is dan het oude model.
Voormalig Stromer st1x 2017, charcoal, 983 wh accu. :bf:
Plaats reactie