Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedenavond Sylvia,

grote klasse van jouw review en Klever's mogelijkheid om een SP zonder restricties over te laten aan de beheerdster "van de concurrent".
Beide topfietsen maar andere prioriteiten. Het is aan de eindgebruiker welke prioriteiten de doorslag gaan geven. Voor mij is dat actieradius en comfort dus ga ik uitkomen op een ST3. Maar voor iemand anders kan dat dus zo een Klever worden.

De markt voor SP's wordt, zaker door COVID19, best interessant en het siert Klever dat ze zo'n tijd hun fietsen ter beschikking stellen. Het tekent alleen maar de drive van Klever achter hun product.
Die drive mis ik soms wel bij Stromer, daar denken ze al dat ze er zijn en dat zij de enige reële aanbieder zijn. Het zijn firma's als Klever die die Stromer scherp moet houden.

Nogmaals dank.
Veel veilige kilometers aan iedereen toegewenst,
Reinout
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1594
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Idd een prachtig review die ik echt met plezier gelezen heb. Echt van een heel andere orde dan de meeste reviews die ofwel naar de fabrikant toe schrijven of erg oppervlakkig zijn (zie de "6 punten" genoemd door mboelis). Met groet, Peter
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Graag gedaan.

Ik heb een zwak voor mooie, vernieuwende machines en het intrigeert me enorm waar fabrikanten in de SP-markt mee komen. Ik was geen mega-Kleverfan, eigenlijk vooral niet vanwege het design. Maar los van persoonlijke smaak heb ik wel altijd gewaardeerd waar Klever mee bezig is. (En we kennen hier allemaal het vorm-boven-functie probleem van Stromer...)

De X-Speed PINION heeft me goed verrast: riem + PINION, mooie kleuren, fijne zithouding, keurige afmontage, geen opstartproblemen. De PINION is gewoon een ontzettend leuke speed pedelec die zeker meer mensen de auto uit krijgt. Als ik niet al een ST2 S had staan dankzij een mega actie aan het eind van 2017, dan was het nog best een lastige keus geworden in de 7k prijsklasse (wel met een extra 850Wh accu erbij voor de X-Speed).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Leuk verslag met eindrapportage....

Wel opvallend dat de klever aanzienlijk meer vermogen van de accu vraagt en toch nog die drop in snelheid heeft bij tegenwind.

Het is zeker door de pinion een zeer mooie alternatief ik denk beter dan de nieuwe ST2....

Al blijft het design en de afwerking een stuk minder mooi !

Op naar de volgende testfiets :-)

Dank je!
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Je hebt hem stevig op de rooster gelegd, alle facetten objectief belicht en de pros and cons keurig opgelijst ... :bf:

Dankjewel voor de tijd en energie die je hieraan besteed hebt, top ! (het rijden op zich was duidelijk geen straf, lol)
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

MarcelH schreef: 02 aug 2020, 10:27 Wel opvallend dat de klever aanzienlijk meer vermogen van de accu vraagt en toch nog die drop in snelheid heeft bij tegenwind.
Dit gedrag bij de ondersteuning is vergelijkbaar met de ST1 X 2017 en de new ST1. Omdat ik weet dat het beter kán (getuige de ST2, ST2 S, ST3 en ST5) en omdat ik in een gebied woon waar het vrijwel continu stevig waait wil ik het zelf niet meer. Maar zodra je de bebouwing inrijdt, fietst de PINION weer als een kanon. Je voelt meteen het verschil; hij ondersteunt dan beter dan mijn ST2 S. Als ik vooral op meer beschutte routes zou rijden (steden, bos, niet pal aan zee etc.) dan zou ik er echt niet om malen dat de PINION wat minder presteert bij wind tegen.

Verder heeft de PINION echt een hele hoge topsnelheid, ik denk zelfs wat hoger dan die van de Stromer ST3 en ST5. Je leest ook weleens dat X-Speed eigenaren een Stromer voorbij steken. Klever is volgens mij het enige merk SP tot nu toe dat harder gaat dan een Stromer. (Alleen ja, ga de bocht om, krijg windkracht vijf om de oren en de meeste Stromeraars vliegen jou weer voorbij.)
MarcelH schreef: 02 aug 2020, 10:27 Op naar de volgende testfiets :-)
Ik hoop op een MTB Cycletech Code 45 of volgend jaar de Ellio.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 02 aug 2020, 16:20 het rijden op zich was duidelijk geen straf, lol
Zeker niet! :d3:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Leuk zo’n open en eerlijk review. Ik vind een fiets die met tegenwind zoveel minder presteert echt een dealbreaker (mede de reden dat ik mijn ST1x heb ingeruild). Maar denk dat voor veel mensen dit een serieuze concurrent is. Natuurlijk heel goed want dat houdt stromer scherp.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 31 jul 2020, 20:48 "Nice to haves"

Verbeteren oppakken ondersteuning na het stil houden van de benen.
Ik kreeg vanmorgen bericht van Klever dat ze naar aanleiding van deze melding meteen de software in zijn gedoken en dat ze dit probleem eruit gefietst hebben. (Als je op topsnelheid ook maar een seconde je benen stil hield en weer ging trappen, dan was de ondersteuning een stuk lager dan daarvoor, waardoor doorrijden met behoud van snelheid niet mogelijk was.)

Knap snelle reactie van Klever :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Hoe verhoudt die ondersteuning zich met de ST1x(2017), wat jij beschrijft herken ik wel door het verschil met ST2 en ST1x maar ik vond het allemaal niet zo storend zoals jij het beschrijft bij wind tegen.
Plaats reactie