Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik kan met allebei prima uit de voeten.

Bij Klever is het recht-toe rechtaan: hup 15 stappen, doe je ding. Bij Stromer is het meer "tweaken" met de trapsensor (wat dan helaas voor alle standen tegelijk geldt, maar dat zorgt er wel voor dat je de druk op de pedalen gelijkmatiger kunt houden) en "tweaken" van stand twee, precies in het midden tussen stand 1 en 3. Stand 3 gebruikt iedereen toch voor voluit, stand 1 gebruiken alleen mensen die zo ver mogelijk willen komen.

Voor mij is het wel zo dat dat gedoe met Comfort en Speed profiel via de dealer een enorme showstopper was. En die showstopper is nu weg :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Stromeur schreef: 30 mei 2020, 21:05 Dat is bij mijn test-bike nu 480mm. Zadel staat vrij ver naar voren, dus ook hier geen probleem volgens mij.

Het enige punt van zorg is dat ik niet over het frame heen kan staan met de fiets rechtop tussen mijn benen. Dat gaat jouw vrouw dus bij lange na niet lukken. Als ik stop, moet de Klever iets scheef, maar niet zo scheef dat ik 'm verlies (ding weegt immers nogal wat). Of het voor jouw vrouw nog werkt kan ze het beste zelf proberen.
Bedankt voor je antwoord en onderzoek. We zijn bij een Klever dealer geweest in Hoogwoud. De kleine maten verkopen ze nauwelijks, dus niet op voorraad, maar kunnen evt wel op zicht via de importeur geleverd worden.
Mijn vrouw heeft het ook laten vallen op de B-range van Klever. Op de drager achter kan de honden/boodschappenkist en op het balhoofd zit ook een rek. Ik vind het de Mercedes Unimog onder de E-bikes maar ze past er goed op en het rijdt lekker. Voor en achter vering. 10 speed en 570wh akku, 850 optioneel. Alleen de begrenzing nog naar 35 km/h tweaken en een week op proef om aan te zien of het een 25 km of 45 km model wordt. Terug naar de studio in Harlingen
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind die B-Speed briljant. Het ontwerp is zo "off" dat het juist weer leuk is. Volgens mij is-ie supercomfortabel en de zeer lage instap maakt 'm handig voor de Kleine Mensch.

Wel een broekbandje tegen derrie van de ketting hosselen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Toto
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jan 2020, 19:40
Locatie: Beveren

Het zou mss ook fijn zijn moest men deze ook komen met een riem en pinion. ay
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Klopt. Het is nu korte rokjes weer. De broekbandjes zijn aanwezig.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Destijds - toen de X Speed enkel met de 570 Wh verkrijgbaar was maar de 850 Wh wel al was aangekondigd - bestond de mogelijkheid om de X Speed te bestellen met de 850 Wh en hem met de 570 Wh te laten afleveren ... ondertussen kon je al rijden en toen de 850 Wh beschikbaar was kon je je 570 Wh omruilen voor de 850 Wh.

Voorziet Klever dit ook voor de X Speed Pinion 850 Wh -> 1200 Wh ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 17 mei 2020, 17:18
mboelis schreef: 10 mei 2020, 12:05 -app: wat zit erin wat Stromer niet heeft? Wat zit er niet in wat Stromer wel heeft?
De app is feitelijk alleen een uitbreiding van wat je al op de display ziet, en geeft zaken weer zoals snelheid, resterende accu-capaciteit etc. Niet heel erg spannend. (Nog niet getest.)
Dit neem ik een klein beetje terug. "Spannend" is-ie niet, de Klever Dashboard app, maar zeker een welkome toevoeging.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de app kan je Klever NIET bedienen, de app kan alleen gegevens laten zien.

Verbinding tussen de app en de Klever is binnen enkele seconden gepiept. Gaat via BT. Geen gehannes zoals we van Stromer kennen als we de app met de bike willen verbinden, met wel/geen bereik, fiets naar buiten, app opnieuw opstarten etc.

Zodra ik mijn smartphone met Klever app op het stuur had gemonteerd heb ik geen seconde meer naar de Klever display gekeken. En dat is een goeie zaak, want die display en ik worden geen vrienden.

Mocht je een smartphone-houder willen monteren, dan zal die om het stuur of om de stuurpen moeten, want de stuurpen heeft geen topcap met bout waar je een houder aan kunt schroeven.

Het scherm van de app is ingedeeld in vier secties. De onderste sectie geeft de batterijstatus weer (gedetailleerder dan op de display, maar helaas dan wel zonder percentage). Dit deel van het scherm is niet aan te passen. Voor de andere drie secties (1x groot bovenaan en 2x klein eronder) kun je zelf bepalen wat er weergegeven moet worden.

Klever Dashboard 1.jpg
Klever Dashboard 1.jpg (49.23 KiB) 4883 keer bekeken

Dit zijn de opties:

Klever Dashboard 2.jpg
Klever Dashboard 2.jpg (25.59 KiB) 4883 keer bekeken
Klever Dashboard 3.jpg
Klever Dashboard 3.jpg (12.38 KiB) 4883 keer bekeken


Zelf vind ik het handig en leuk om snelheid, motortemperatuur en cadans (JOEPIE, zit erop!) te kiezen, maar je kunt dus doen wat je wil, al zet je er drie keer de ondersteuningsstand op.

Overigens vind ik de snelheidsweergave (net als op de display) en de cadans veel te nerveus. De gegevens verspringen continu, ook voor de komma.

Eenmaal thuis dacht ik: HA, de gemiddelde snelheid, daar zit-ie dus! Maar helaas, gemiddelde snelheid, maximale snelheid, rit afstand etc.... allemaal nul op rekest als ik thuis op de bank zit met de Klever ernaast ingechakeld. Ik ga aan Klever vragen hoe dit zit.

Wat ik wel een beetje verwerpelijk vind, is dat je de app kunt bedienen terwijl je rijdt.


Trouwens, spreekt er iemand Mandarijn?

Klever Dashboard 4.jpg
Klever Dashboard 4.jpg (53.01 KiB) 4883 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Leuk eigen indeling van het scherm, vind ik gemis op de stromer. Maar wel weer jammer dat je niet alles kan indelen.

Wat betreft mandarijns, even mijn collega geraadpleegd maar er staat: Press again to exit.

Is het geen logische stap in de toekomst om geheel over te nemen door een smartphone app en alleen echt basic schermpje op de fiets zelf?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 02 jun 2020, 11:25 Is het geen logische stap in de toekomst om geheel over te nemen door een smartphone app en alleen echt basic schermpje op de fiets zelf?
Helemaal mee eens.

Ik vind eigenlijk dat alle SP-fabrikanten moeten besluiten wat nou "het hart" van de info/bediening wordt. Ofwel een geavanceerde interface die bij de bike hoort, ofwel een zeer basic bedieningsunit (b.v. alleen ondersteuningsniveau, snelheid en aan/uit) en al het andere via een uitgebreide, goed vorm gegeven app, die alle grote smartphone-platformen tot een minimaal 5 jaar terug ondersteunt.

Nu is het bij alle SP-merken half-half, er wordt er geen duidelijke keus gemaakt.
ocramarco schreef: 02 jun 2020, 11:25 Wat betreft mandarijns, even mijn collega geraadpleegd maar er staat: Press again to exit.
Ha, dank! :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Ik ben zelf voor zo min mogelijk op mijn mobiele devices voor dit soort ongein maar kan wel begrijpen dat mensen dit willen. Ik ben voor hart in de fiets en keuze of "afstandbediening" / aflezing via telefoon of levering door fabrikant (al dan niet tegen meerprijs).

Ik vind 5 jaar lang in de praktijk (met de verschillende mobiele os'en) maar wel veel te kort voor de levensduur van de fiets (de grote vraag en daarna??).
Plaats reactie