Ongoing review: de Klever X SPEED PINION

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

En dan nu: de actieradius.

Mijn test-Klever is voorzien van 850Wh accu. Ik heb een aantal ritten volle bak gereden: d.w.z. ondersteuning op max en waar mogelijk op volle snelheid. Na 19,9km was de accu voor 50% leeg. Na strak 30km was de accu voor 75% leeg. Dat geeft mij - vrouw, 1m64m kort, 56kg, geen bagage, kruissnelheid waar mogelijk rond de 45 a 48km/u op de display (de afwijking is 2,5km/u omhoog in vergelijking tot GPS gemeten snelheid), en windkracht 4 van alle kanten (rondrit) een theoretische actieradius van rond de 40 kilometer.

De X Speed Pinion is echter zo ingeregeld dat de ondersteuning bij 10% resterende accu-capaciteit automatisch terug schakelt van 3 naar 2, en bij 5% van 2 naar 1. Zelf weer een hogere ondersteuningsstand kiezen is niet mogelijk.

Betutteling? Kweenie. Het helpt in ieder geval wel tegen actieradiusstress. Maar ik zou het fijner vinden als ik deze feature zelf aan of uit kon zetten. Als je flink wat kilometers per jaar maakt dan weet je drommels goed wat je SP aan kan en of je met 10% thuis komt of niet.

Hoe dan ook: een actieradius van ca. 40km bij maximale ondersteuning en volle bak rijden, voor een klein persoon, met zomerse temperaturen en windkracht 4 (werkt dan weer tegen, dan weer mee bij een rondrit): ik vind het te weinig. Dit betekent dat iedereen die groter en zwaarder is (en dat zijn de meesten) geen 40km haalt op één accu-lading, en als het vriest of stormt etc. dan mag je blij zijn als hier 25km van over blijft.

Nu heeft Klever wel een 1,2kWh accu aangekondigd: hoera! Maar Klever heeft ook een krachtigere motor aangekondigd en dan vraag ik me af of dit geen lood om oud ijzer wordt.

Mijn voorlopige conclusie is dat een gemiddeld persoon, met wat bescheiden bagage in een achtertas, die het hele jaar met maximale ondersteuning en op een zo hoog mogelijke snelheid wil rijden het niet gaat redden met deze X-Speed + 850Wh accu als de te overbruggen afstand tot aan de volgende laadbeurt meer dan 25 a 35km is. Laat het in de zomer wat meer zijn en in de winter misschien nog wat minder: maar een tweede accu in de achtertas is vooralsnog geen overbodige luxe.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Ai, erg jammer die actieradius. Correct me if I'm wrong, maar jij komt met 850Wh op je ST2S een stuk verder toch? Dan de vraag, hoe kan dit? Er is maar een bepaald vermogen nodig om 45 km/u te rijden, daarom zou je niet zoveel verschil in actieradius verwachten tussen de ene en de andere sp (met dezelfde berijder en dezelfde snelheid). Is het de zithouding, de banden, de vering, de efficiëntie van de overbrenging, of toch de motor?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zoran schreef: 31 mei 2020, 08:26 Er is maar een bepaald vermogen nodig om 45 km/u te rijden,
Helaas.

Als dit zo was zou een vrachtwagen op constante snelheid evenveel verbruiken als een personenauto.

Hoe rechtop je zit is per fiets verschillend, daarnaast speelt mee hoe snel je door de bocht gaat (flink afremmen en daarna weer accelereren kost energie), de rolweerstand van de banden speelt mee (o.a. afhankelijk van de druk in de banden), ...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

FreddyH schreef: 31 mei 2020, 08:44
Zoran schreef: 31 mei 2020, 08:26 Er is maar een bepaald vermogen nodig om 45 km/u te rijden,
Helaas.

Als dit zo was zou een vrachtwagen op constante snelheid evenveel verbruiken als een personenauto.

Hoe rechtop je zit is per fiets verschillend, daarnaast speelt mee hoe snel je door de bocht gaat (flink afremmen en daarna weer accelereren kost energie), de rolweerstand van de banden speelt mee (o.a. afhankelijk van de druk in de banden), ...
Ik bedoel te zeggen: zoveel vermogen is er op een fiets nou ook weer niet nodig normaal gesproken om 45 km/u te rijden. Tenzij er dus factoren zijn die je weerstand sterk verhogen. Een aantal mogelijke factoren die invloed hebben op de actieradius benoem ik daarna. Er is dus blijkbaar op die Klever veel meer verlies van vermogen dan op een Stromer. Wat mij toch een beetje tegenvalt, misschien is die Pinion overbrenging niet zo efficiënt als gehoopt?
Stromer ST1 2019, rood
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

De Pinion zit tussen jouw benen en het achterwiel. Als je van jouw vermogen (zeg 150W) een paar procent meer verliest dan normaal dan heb je het over een orde van 5W... Niet zo heel spannend.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zoran schreef: 31 mei 2020, 08:26 Ai, erg jammer die actieradius. Correct me if I'm wrong, maar jij komt met 850Wh op je ST2S een stuk verder toch? Dan de vraag, hoe kan dit? Er is maar een bepaald vermogen nodig om 45 km/u te rijden, daarom zou je niet zoveel verschil in actieradius verwachten tussen de ene en de andere sp (met dezelfde berijder en dezelfde snelheid). Is het de zithouding, de banden, de vering, de efficiëntie van de overbrenging, of toch de motor?
De Klever heeft een 850Wh accu, die geeft mij een actieradius van ca. 40km onder goede omstandigheden. Dat is 21,25Wh/km. Mijn ST2 S heeft een (inmiddels 2,5 jaar oude) 983Wh accu, die geeft mij een actieradius van ca. 70km onder goede omstandigheden. Dat is 14Wh/km. Mijn Stromer is dus flink zuiniger dan de Klever X Speed PINION. (De ST3 en ST5 verbruiken wel meer dan mijn Es). Dit is vrij eenvoudig te verklaren:

De Klever en de Stromer zijn elektronisch anders opgebouwd: andere motoren en ook de sensoren en hoe die de ondersteuning bepalen verschilt. Verder zit ik rechter op de X-Speed, dus ik vang meer wind. Hoe groter je bent, des te sterker dit op je actieradius drukt.

Ook ondersteunt de Klever tot een hogere topsnelheid en ik kan makkelijker een hogere kruissnelheid aanhouden. Met een lekker briesje in de rug rij ik met wat doortrappen over de 50km/u (GPS gemeten 47,5km/u). Dan pas voel ik dat ik tegen de begrenzer aan zit. Kruisen kan in die omstandigheden vrij eenvoudig rond de 46 a 48km/u op de display.

Die begrenzer van de Klever grijpt trouwens super-soepel in! Het is nog minder merkbaar dan bij mijn ST2 S, waarbij de ondersteuning bovendien eerder stopt dan bij de X Speed: rond de 48,7km/u op de display (46,7 echte GPS km/u.) is mijn Stromer er klaar mee. Bij de eerste generatie Stromers ST1 was het bij 44,4km/u BAF gedaan. Bij latere Stromers voelde je de ondersteuning stoppen alsof er geremd werd en viel je een paar km/u terug voordat de ondersteuning weer terug kwam, en bij mijn ST2 S bouwt de ondersteuning geleidelijk af vanaf ongeveer 46km/u op de display en harder dan 48,7km/u wil het vervolgens niet. Hoe de Klever het doet weet ik niet, hij lijkt rond de 49km/u precies zo af te bouwen dat ik nauwelijks meer harder kan, maar wel deze snelheid aan kan houden. Dit heeft Klever top gedaan.

Bij lagere snelheiden en ondersteuning op max, bijvoobeeld bij optrekken vanuit stilstand in lage versnelling, vliegt de Klever er dermate hard vandoor dat-ie bijna onder me vandaan schiet. En ik ben echt wel wat gewend, qua SP.

Maar dat gaat dus allemaal wel ten kosten van de actieradius. Zo simpel is het.

De eventuele extra energie die een PINION en de riem verbruiken (waarvan ik niet eens weet of het zo is, of dat iedereen op internet elkaar napraat) is echt te verwaarlozen in de krachtenspel. Ik voel er niks van en de X Speeds zonder riem hebben immers een vergelijkbare actieradius.

Kortom: de topsnelheid van de Klever X Speed Pinion is hoger dan die van de gemiddelde Stromer. En de kruissnelheid van de Klever is - bij goede omstandigheden - ook hoger. Bij goede omstandigheden rij je met deze X Speed PINION elke Stromer voorbij. Maar bij een serieus windje tegen zakt de snelheid hard in en legt de Klever het af tegen de ST2 S, ST3 en ST5. En de Klever X Speed heeft een rechtere zit.

Voor niks gaat de zon op: dit kost actieradius.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Momenteel gebruiken ze een 600 W motor en een 850 Wh batterij, voor mij is deze combinatie omwille van de veel te beperkte autonomie - helaas - een no-go ... ik ben benieuwd naar de autonomie van de - voor modeljaar 2021 - aangekondigde combinatie 800 W motor en 1200 Wh batterij.

Vraag naar Klever toe : verdwijnt voor modeljaar 2021 de 600 W motor uit het gamma of ga je de mogelijkheid hebben om te kiezen tussen de verschillende motoren én batterijen ? ... de combinatie 600 W motor + 1200 Wh batterij lijkt me interessant !
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die laatste combi (600 W motor + 1200 Wh batterij) zou mij een actieradius van rond de 56km moeten geven, en dan wordt het inderdaad serieus leuk! Ik zal het aan ze vragen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Nog iets dat van invloed is op de actieradius: ik hield altijd aan dat een Stromer en Klever X Speed allebei rond de 30kg wegen, maar de Klever X Speed is 4 kilo zwaarder dan mijn ST1 X (en zal alleen maar zwaarder worden met een 800W motor en 1,2kWh accu). Ik voelde dat ook al wel met het in en uit mijn huis halen van de Klever, ik heb namelijk een vrij hoog granieten opstapje hier. Dus ik heb het net even nagewogen: mijn ST2 S weegt 28,2kg. De Klever X Speed PINION weegt (ex het meegeleverde vouwslot) 32,2kg.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Golvas schreef: 31 mei 2020, 13:11 Momenteel gebruiken ze een 600 W motor en een 850 Wh batterij, voor mij is deze combinatie omwille van de veel te beperkte autonomie - helaas - een no-go ... ik ben benieuwd naar de autonomie van de - voor modeljaar 2021 - aangekondigde combinatie 800 W motor en 1200 Wh batterij.

Vraag naar Klever toe : verdwijnt voor modeljaar 2021 de 600 W motor uit het gamma of ga je de mogelijkheid hebben om te kiezen tussen de verschillende motoren én batterijen ? ... de combinatie 600 W motor + 1200 Wh batterij lijkt me interessant !
Misschien doen ze die grotere motor om met flinke tegenwind toch gemakkelijker de 45 vol te houden
De andere helft van de tijd ( wind mee of geen wind ) kun je dan toch een paar standen terug om stroom te sparen en nog steeds 45 rijden , dus lijkt mij dat het verlies aan actieradius wel mee kan vallen
Plaats reactie