Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

De eigenzinnige concurrent.
Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

FreddyH schreef:
03 jun 2020, 21:11
Druk :bn:
Ik ben geen natuurkundige, ik ben Jip en Janneke :mrgreen:
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Bericht door FreddyH »

Stromeur schreef:
03 jun 2020, 21:15
Ik ben geen natuurkundige, ik ben Jip en Janneke :mrgreen:
Was geen verwijt naar jou, ik neem aan dat jij het gewoon vertaald hebt.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur »

Nou nee :oops: De meneer in het filmpje heeft het over "gewicht". Ik heb het vrij vertaald naar druk, omdat dat is wat we op onze pedalen zetten. Dat deed ik t.b.v. de leesbaarheid, maar het was misschien niet de meest handige move.

Ik denk wel dat de kern van zijn boodschap overeind blijft: er is meer "dinges" (druk, kracht, gewicht, weetikniet) nodig om een riem aan de gang te krijgen en in beweging te houden dan een ketting. Alleen is dat niet echt relevant voor ons, omdat wij ondersteuning krijgen van een stevige motor. De enige relevantie zit 'm in de vraag of dit gegeven substantieel drukt op de actieradius of niet.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

FreddyH

Bericht door FreddyH »

Stromeur schreef:
03 jun 2020, 23:46
Nou nee :oops: De meneer in het filmpje heeft het over "gewicht". Ik heb het vrij vertaald naar druk, omdat dat is wat we op onze pedalen zetten. Dat deed ik t.b.v. de leesbaarheid, maar het was misschien niet de meest handige move.

Ok, fair enough
Stromeur schreef:
03 jun 2020, 23:46
De enige relevantie zit 'm in de vraag of dit gegeven substantieel drukt op de actieradius of niet.
Dat, maar ook wat dit betekent voor hoe fijn de fiets rijdt. Het lijkt erop dat de riem iets uitgetrokken moet worden voordat hij iets gaat doen (de kracht die je zet moet ergens heen), waar een ketting de kracht een stuk eerder op het achterwiel overbrengt.

Bij optrekken in een zware versnelling geeft dit een vertraging in het systeem en vervolgens - omdat je dan inmiddels volle kracht levert - volledige ondersteuning. Wat jij dus omschreef als "fiets die onder je vandaan lijkt te trekken".
Dit hoeft geen probleem te zijn, je kunt immers bij stilstand schakelen, maar het zal zo'n gevoel ding zijn waarbij sommigen hun schouders ophalen en anderen het compleet niks vinden... De tijd zal het leren.
(Groucho Marx)

Bastiaan
Pro
Pro

Bericht door Bastiaan »

Het is een interessante vergelijking, maar het zeg voor een SP met achterwielmotor helemaal niets. Daar is het de motor die het wiel aandrijft en je zou er dus in principe een aandrijflijn op kunnen zetten die helemaal niet kan draaien en dan gaat ie nog, zo lang er maar iets is wat de motor prikkelt om te gaan ondersteunen. Daardoor is scooteren ook mogelijk.
De wrijving is meer bepalend voor de workout die je krijgt. Dat is dan wel in combinatie met de sensor die de vertaling van jouw geleverde kracht naar de aansturing van de motor doorgeeft. Als die vertaling voor beide systemen gelijk zou zijn dan gaat er bij de riem inderdaad iets van de door de berijder geleverde kracht verloren, maar ik verwacht dat het effect daarvan op de actieradius verwaarloosbaar zal zijn.
Oceaanblauwe ST1X met geveerde vork en Kinect zadelpen

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur »

FreddyH schreef:
04 jun 2020, 07:31
Bij optrekken in een zware versnelling geeft dit een vertraging in het systeem en vervolgens - omdat je dan inmiddels volle kracht levert - volledige ondersteuning. Wat jij dus omschreef als "fiets die onder je vandaan lijkt te trekken".
Dit hoeft geen probleem te zijn, je kunt immers bij stilstand schakelen, maar het zal zo'n gevoel ding zijn waarbij sommigen hun schouders ophalen en anderen het compleet niks vinden... De tijd zal het leren.
Klinkt aannemelijk.

Ik ben er inmiddels aan gewend, zeker omdat terugschakelen met een PINION inderdaad vanuit stilstand kan (dat is fijn, echt ik zal het missen als ik de bike weer in moet leveren). Dus ik draai 'm terug naar zijn 4, trek op en hoep-hoep-hoep ik zit weer in de juiste versnelling. Ook de ondersteuningsstand even van 3 naar 2 zetten helpt (ik heb in 3 alles op max staan, dus het is ook nogal wat als de motor zich er ineens mee gaat bemoeien).

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur »

Stromeur schreef:
01 jun 2020, 11:35
"Het comfort-stuur is ook voor de X Speed Pinion beschikbaar. Deze past gewoon op dit model en staat tevens ook op de Europese typegoedkeuringslijst voor de Klever X Speed. Wanneer men wenst het comfort-stuur op zijn X Speed te hebben dan zal de dealer deze ombouw verzorgen. Het comfort-stuur heeft een adviesprijs van €34,95."
Vandaag ontving ik een rectificatie van Klever:

"Graag willen we nog even terugkomen op onze uitspraak over het Comfort stuur op de X Speed Pinion.

Het klopt dat het stuur op de typegoedkeuring lijst staat, echter is het technische team van Klever nog niet helemaal tevreden over de positionering van de Pinion shifter in combinatie met het betreffende comfort stuur.

Natuurlijk werken we aan een optie om ook op de X Speed Pinion een comfortabele houding aan te kunnen bieden, al zal dat niet met het bestaande comfort stuur zijn. Excuus voor de verwarring."

Ik vermoed dat het net niet past met de bocht van het comfort stuur. Een "normale" Ergon GA3 handgreep is ca. 13cm lang. Een Ergon GA3 greep incl. PINION gripshifter is ca. 16,7cm lang. En dan moet je ook de remhendel ernaast nog kwijt. Waarschijnlijk is er een comfort stuur met iets langere stuur-einden nodig voor de X PINION.

FreddyH

Bericht door FreddyH »

Netjes van ze :bf:
(Groucho Marx)

Golvas

Bericht door Golvas »

Voorlopig op het verlanglijstje : een grotere batterij en een geschikter stuur ... er is nog werk aan de winkel.

De komende dagen gaat het wat regenen ... benieuwd naar de banden !
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur »

Golvas schreef:
04 jun 2020, 21:00
De komende dagen gaat het wat regenen ... benieuwd naar de banden !
Yep, bandentest staat in de planning. Al ga ik wel een beetje mijn gemak houden in de bochten, want ik blijf graag heel en deze bike is niet mijn eigendom ;)

Plaats reactie