Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

De eigenzinnige concurrent.
Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

MarcelH schreef:
03 jun 2020, 15:32
Toch wel jammer als fabrikanten naar vriendelijkere technieken - interne versnellingen en riemen gaan dit weer ten koste gaat van een belangrijk aspect......topsnelheid en verbruik......
Met de topsnelheid van de X-Speed PINION is niks mis, die is met ca. 50km/u op de display hoger dan die van mijn eigen ST2 S (48,7km/u op de display). Het staat bovendien niet vast dat de beperkte actieradius aan de aandrijflijn ligt. Ik kan het niet uitsluiten, maar het hoge verbruik en de beperkte accu-capaciteit zijn bij de X-Speed altijd al een dingetje geweest.

Laat die 1,2kWh accu maar komen :-)
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Supertjeduc
Pro
Pro
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:10

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Supertjeduc »

Ik weet niet of de combi pignion belt het verbruik doen stijgen , de mtb cycletech was ook zo bloed snel voelde niet aan alsof die meer verlies had in de aandrijflijn
Zou ook aan minder efficiënte motor of accu kunnen liggen , een verende voorvork helpt ook niet om zuiniger te rijden

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

Supertjeduc schreef:
03 jun 2020, 16:12
Ik weet niet of de combi pignion belt het verbruik doen stijgen , de mtb cycletech was ook zo bloed snel voelde niet aan alsof die meer verlies had in de aandrijflijn
Je voelt het sowieso niet vanwege de kracht van de motor. Ik merker bij de Klever ook echt helemaal niks van. Maar ik geloof verder ook dat het effect van de riem + PINION op de actieradius te verwaarlozen dan wel afwezig is.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2866
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Golvas »

Interessante vergelijking :

Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

20200603_182253.jpg
20200603_182253.jpg (4.01 MiB) 781 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

20200603_192201.jpg
20200603_192201.jpg (5.52 MiB) 777 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

20200603_195027.jpg
20200603_195027.jpg (7.83 MiB) 765 keer bekeken
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

Golvas schreef:
03 jun 2020, 18:52
Interessante vergelijking :

Briljante proefopstelling. Ik hou wel van die huis-, tuin- en keukentestjes.

Voor wie geen Duits spreekt de conclusies:

1. Een ketting draait langer door bij uitbollen dan een riem.

2. Om de drive-train op gang te brengen vanuit stilstand heeft een correct aangespannen riem ongeveer 12,5 x meer druk nodig om in beweging te worden gebracht dan een conventionele ketting. Een niet-aangespannen riem heeft nog steeds 6x meer druk nodig dan een ketting om in beweging te komen.

3. BIj een vergelijkbare krachtinspanning wordt met een zeer strak aangespannen ketting een snelheid van 28,2km/u bereikt en met een aangespannen riem 27,8km/u. (De snelheid bij een niet aangespannen riem is 28km/u.)

4. Een riem is niet stil.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12943
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

Voor wat betreft punt 4 (een riem is niet stil): dat spreek ik tegen. Het geluid dat ik in het filmpje hoor is volgens mij te wijten aan trillingen die worden doorgegeven aan de testopstelling. Ik hoor de riem op mijn Klever nauwelijks tot niet.

De extra weerstand bij het opstarten (punt 2) herken ik wel. Ik heb gemerkt dat de motor nogal nerveus reageert op de versnelling waarin ik opstart. In de 10e versnelling duurt het mij te lang voordat de motor aanslaat en dat voelt inderdaad als een dikke OEFFF. Maar in een te lage versnelling schiet de bike bijna onder me vandaag. Optrekken in de 5e gaat het beste. Dankzij de motor-ondersteuning vind ik de extra kracht die nodig is om een riem op gang te krijgen geen issue.

Het meest interessant is wat mij betreft de lagere snelheid bij een vergelijkbare krachtsinspanning: 28,8km/u bij een (te strak) gespannen ketting versus 27,8km/u bij een correct aangespannen riem.

Is er een rekenfanaat in de zaal die dit kan omzetten naar de accu-capaciteit die extra dit kost? Want dat is feitelijk het enige dat in de Speed Pedelec-context boeiend is. De rest lost de motor wel voor ons op en ik denk dat de inspanning bij opstarten en de extra weerstand bij het uitbollen relatief verwaarloosbaar is. (Correct me if I'm wrong.)
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar Netherlands
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 4940
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door FreddyH »

Stromeur schreef:
03 jun 2020, 20:36
2. Om de drive-train op gang te brengen vanuit stilstand heeft een correct aangespannen riem ongeveer 12,5 x meer druk nodig om in beweging te worden gebracht dan een conventionele ketting. Een niet-aangespannen riem heeft nog steeds 6x meer druk nodig dan een ketting om in beweging te komen.
Druk :bn:
Ik heb het idee dat het hier om kracht gaat, maar goed: bij dit soort uitspraken zijn de absolute getallen belangrijk. Stel dat je 1 N kracht moet leveren om het systeem met ketting in beweging te krijgen, dan is dat bij een correct aangespannen riem dus 12,5 N. Ofwel: de kracht die je nodig hebt om iets meer dan een pak suiker op te tillen. Niet echt spannend.
Stromeur schreef:
03 jun 2020, 20:36
3. BIj een vergelijkbare krachtinspanning wordt met een zeer strak aangespannen ketting een snelheid van 28,2km/u bereikt en met een aangespannen riem 27,8km/u. (De snelheid bij een niet aangespannen riem is 28km/u.)
Wat zijn we hier nu weer aan het vergelijken? Een zeer strak aangespannen ketting? Nee dat is relevant :ck:
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Plaats reactie