Ellio, met all wheel drive

Jeroen ven
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020, 16:16

Heel fijne fiets! Deze getest net als een klever x-speed. De ellio komt er voor mij beter uit.

Nadelen: remmen op motor doet niet veel. De klever remt veel beter op motor, daar dienen je remmen enkel voor de noodstop.
Flink zwaar (zorgt ook wel voor stabiliteit, elk nadeel heeft zijn voordeel).
Zadel met snelspanner: maakt diefstal zadel erg makkelijk.
Batterij leeg: je kan niet trappen, geen mechanische koppeling tussen pedaal en riem. Was op testrit geen probleem maar iets om in achterhoofd te houden.
Klever is mooier.

Voordelen:
Erg krachtig. Klever accelereert sneller vanuit stilstand (bruter ook). Maar je moet op de klever harder trappen voor maximumsnelheid te halen.
Automatische versnelling rijd heerlijk. Je vertrekt gemakkelijk bergop (lastiger bij klever), reageert ook "vloeiender". Klever reageert met wat vertraging als je harder trapt of ondersteuning verhoogt.
Heel stabiel aan hoge snelheid. Je gaat er mee hangen in de bochten, als een scooter. Geeft meer vertrouwen om hard door de bocht te gaan. Klever voelde sportiever, hoog zwaartepunt. Vinden sportievere fietsers misschien leuker.
Ellio fiets heel leuk aan lage snelheid. Aan 15 per uur voelt hij als een deelfietsje met die kleine banden. Heel kleine draaicirkel. Motor is aangenaam aan 10-15 per uur, lichte ondersteuning. De klever trekt je precies voort, klever is niet leuk om zo langzaam te rijden.

5995€ is natuurlijk een bak geld (al kan ik hem via werk leasen), maar gezien het automatische schakelsysteem, riemaandrijving en kolosale batterij komt hij er niet slecht uit. Eerlijkste vergelijking zouden dan fietsen met pinnion systemen zijn (niet getest)? Die zijn duurder en kleinere batterij.
Enige met vergelijkbare batterij zijn dual battery systemen met bosch motor (ik haalde op een trek met bosch motor geen 45, niet vergelijkbaar qua power.) Of klever pinnion van volgend jaar, maar die zal wel heel duur worden.

En nu hopen dat het eerste product van een startup zijn beloftes van betrouwbaarheid kan waarmaken...

Momenteel met stip op een voor te leasen, het enige wat ik nog wil vergelijken is stromer st-1. Goedkoper, maar met ketting-derrailleur-achterwielmotor...

Groetjes
Jeroen
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jeroen ven schreef: 02 jul 2020, 22:26 Zadel met snelspanner: maakt diefstal zadel erg makkelijk.
Mijn eerste zadel moet nog gestolen worden... Maar als je je daar echt druk om maakt dan vervang je de snelsluiting toch door een bout?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Jeroen ven schreef: 02 jul 2020, 22:26 Batterij leeg: je kan niet trappen, geen mechanische koppeling tussen pedaal en riem. Was op testrit geen probleem maar iets om in achterhoofd te houden.
Dank je Jeroen om deze test te posten.
Hmmmm, er zal toch wel een manual standje zijn om met lege accu thuis te kunnen geraken? Verder ziet het er dus zeer goed uit voor de Ellio.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Jeroen ven
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020, 16:16

FreddyH schreef: 03 jul 2020, 09:40
Jeroen ven schreef: 02 jul 2020, 22:26 Zadel met snelspanner: maakt diefstal zadel erg makkelijk.
Mijn eerste zadel moet nog gestolen worden... Maar als je je daar echt druk om maakt dan vervang je de snelsluiting toch door een bout?
Ja, inderdaad wat ik ga doen.
Jeroen ven
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020, 16:16

Georgio schreef: 03 jul 2020, 11:15
Jeroen ven schreef: 02 jul 2020, 22:26 Batterij leeg: je kan niet trappen, geen mechanische koppeling tussen pedaal en riem. Was op testrit geen probleem maar iets om in achterhoofd te houden.
Dank je Jeroen om deze test te posten.
Hmmmm, er zal toch wel een manual standje zijn om met lege accu thuis te kunnen geraken? Verder ziet het er dus zeer goed uit voor de Ellio.
Neen! Bevestigd door fabrikant. Er is geen mechanische koppeling tussen trapper en riem. Overbrenging gebeurt met electromagneet denk ik? Aandrijving is helemaal anders als andere speedpedelecs. Er staat uitleg op hun website. Blijkbaar gaat bij zeer lage batterij de electriciteit enkel nog naar de elektronische overbrenging, je levert dan zelf alle kracht om voort te bewegen maar hebt beetje batterij nodig voor koppeling... Nu had ik op mijn testrit hem bijna leeg, en ging hij nog vlotjes 45 tegen de wind in :)
Maar 100% leeg => duwen.
mrstrom

Jeroen ven schreef: 03 jul 2020, 11:34
Georgio schreef: 03 jul 2020, 11:15
Jeroen ven schreef: 02 jul 2020, 22:26 Batterij leeg: je kan niet trappen, geen mechanische koppeling tussen pedaal en riem. Was op testrit geen probleem maar iets om in achterhoofd te houden.
Dank je Jeroen om deze test te posten.
Hmmmm, er zal toch wel een manual standje zijn om met lege accu thuis te kunnen geraken? Verder ziet het er dus zeer goed uit voor de Ellio.
Neen! Bevestigd door fabrikant. Er is geen mechanische koppeling tussen trapper en riem. Overbrenging gebeurt met electromagneet denk ik? Aandrijving is helemaal anders als andere speedpedelecs. Er staat uitleg op hun website. Blijkbaar gaat bij zeer lage batterij de electriciteit enkel nog naar de elektronische overbrenging, je levert dan zelf alle kracht om voort te bewegen maar hebt beetje batterij nodig voor koppeling... Nu had ik op mijn testrit hem bijna leeg, en ging hij nog vlotjes 45 tegen de wind in :)
Maar 100% leeg => duwen.
Dat zijn we niet gewend, maar aan de andere kant met je auto (welke brandstof dan ook) is dat ook zo. Je moet hem dus niet leeg rijden..... Dat leer je van zelf af...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Met een dikke accu is dat ook niet zo'n probleem.. Hoe ver komt die Ellio reëel?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jeroen ven
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020, 16:16

Maar een halfuurtje getest, op die tijd 1 blokje gezakt van de 5. Dat was met verschillende ondersteuningsniveaus zo hard mogelijk proberen te rijden. Veel start-stop, er stond ook wel wat wind (langs de schelde, antwerpen zuid-hoboken). Ik ben 1m85, had zadel hoog gezet, 75kg.
Ik wil hem nog wel eens langer testen. Ook in de eerste plaats voor het bereik.
Fabrikant beweert op zijn website 80km aan hoogste snelheid onder goede omstandigheden, 40 a 50 worst case (koud, tegenwind, heuvels).
Als ik er nog eens op heb gereden post ik mijn bevindingen.
Jeroen ven
Rookie
Rookie
Belgium
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2020, 16:16

O ja, dinsdag test ik een stromer st-1. Zal op het stromerforum wel beter punt van vergelijk zijn ;p
MichaelDP
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2020, 16:09
Merk SP: Ellio
Km-stand: 500

Heb hier nog een review van iemand op de fb groep:

Nik de herdt:
Woensdag 1/07 een mooie testrit (40km) gemaakt met de Ellio. Helaas niet mijn vaste woon-werk-route kunnen teste, maar we hebben een redelijk gelijkend parcours kunnen afleggen.
Mijn bevindingen:
-mooie prestaties van deze nieuwe telg, vlotjes naar 45 per uur met uitschieters naar 50. Op mijn horloge gaf hij meestal 3-4km minder aan.
-ondanks de stevige wind en regenbuien weinig tot geen last om de topsnelheid te halen.
- de set-functie was wel eens leuk. Even trappen naar de gewenste snelheid, set selecteren en je kan de fiets voor je laten werken. Amper duwen tegen 45km/u. De batterij wordt dan wel aan een veel sneller tempo leeggetrokken. (Cruise control op de fiets)
- wat met de trapfrequentie te spelen, zorgt ervoor dat je op je eigen tempo de snelheid die wil behalen ook kan behalen. Grappig was dat ik nog steeds harder wilde trappen dan nodig, de fiets laat dat toe, maar mijn hersenen moet aan dit systeem nog wat wennen vrees ik.
- de kleine wielen zien er wat gek uit, maar ze doen wat ze beloven. De bultjes en putten goed dempen. Het lage zwaartepunt maakt dat de fiets echt vlot wendbaar is. Waar ik met mijn R&M roadster al eens wat oplet en met de onlangs geteste Stromer ST3 toch wel eens de remmen durfde aanspreken, ging de Ellio verrassend vlot door de bochten. De vrees dat de motor in het voorwiel voor een slechte balans zou zorgen, bleek onterecht.
- remmen op de motor via de pedalen vraagt nog wat oefening. Regelmatig lukte het best goed om met de motorrem netjes te vertragen tot stilstand. Soms deed ik waarschijnlijk niet de juiste handeling met mijn voeten en remde ik niet zoals het zou moeten.
- Ik pruts graag aan de knoppen om alles eens te testen. De knoppen zitten op best intuïtieve plaatsen
- De lader zag er lekker klein uit, beetje op een oude lader van een laptop. Dat zit dus snor voor wie op het werk wil opladen.
- De batterij kan makkelijk uitgenomen en geladen worden op een andere plaats. Handig als je zoals ik, niet kan opladen op je parkeerplaats.

Opmerkingen/werkpunten:
- De knoppen links geven voor mij niet altijd de nodige feedback. Vaak wist ik niet of ik goed had geklikt om de fiets in drive te zetten, vooral het automatisch in park zetten van de fiets deed me vergeten dat ik hem in drive moest zetten. Misschien kan de tijd in de toekomst wat gerokken worden? Later pruide ik wat met de trappers en dat zorgde ervoor dat de fiets in drive bleef staan.
- ik drukte onderweg een keertje op de aan-uit-knop en kreeg even later een foutmelding en de aandrijving was weg. Even gestopt, de fiets schakelde zich uit, terug aanzetten en verder fietsen. Even later deed de aandrijving een paar seconden raar, maar voor de rest van de rit (nog een 5km geen last meer gehad. Voor de softwareontwikkelaars een beveiliging inbouwen/verbeteren dat je de fiets niet kan/mag uitschakelen tijdens het rijden?
- De snelheidsmeter geeft zoals veel meters wat meer aan dan de effectieve snelheid van mijn gps sporthorloge. Gemiddeld zag ik verschil van 3km/u. Als ik 50 op de fiets reed, dan zag ik op mijn horloge een snelheid van 5km/u. Ik laat in het midden hoe precies mijn Polar M400 is. Foutmarges zijn er altijd.
- Ze geven een laadtijd van 7u op. Dat heb ik niet kunnen testen. Als je zoals ik niet elke dag 8u ter plaatse bent en je moet volledig opladen, kan dat lastig zijn. Misschien denken ze in de toekomst aan een (optionele?) lader om sneller te kunnen laden.
- Ik mis toch wel een geschatte range op het dashboard. Ik weet dat heel veel mensen denken dat je de range altijd haalt, voor mij is het eerder een manier om in het oog te houden hoe hoog mijn verbruik ligt. Op die manier kan ik beter inschatten of ik mijn afstand zal halen zonder probleem of ik beter wat meer aan mijn conditie moet werken 😁.
-
Besluit
De rit met de fiets was helaas nog niet helemaal real-life test op mijn woon-werk-route, maar ik heb een combinatie van nette fiets-ostrade (wat was dat een mooi biljartlaken tussen Geel en Olen en de gekende (is dit een fietspad??) route van Olen naar Herselt.
Mijn eerste ervaring durf ik positief te noemen. De fiets doet echt wel wat de makers adverteren. Mijn vriendin, die de fiets ook zal gaan gebruiken, heeft nog niet kunnen testrijden. In ons gesprek heb ik aangegeven dat ze deze waarschijnlijk leuker zal vinden. De ST3 vond ze enorm slecht dempen en had last aan haar polsen na 1 testdag. Ze is wel een heel stuk gevoeliger hiervoor. Zij rijdt 15km enkel en ik rijdt 50km enkel en had er geen last van. Hoewel de Ellio niet beschikt over een geveerde voorvork, kan je dat op Stromer wel.
Mocht ik vandaag kunnen beslissen dan is mijn voorlopige top 3
- Ellio (gek uitzicht, maar echt wel een Stromer-killer in mijn ogen €6200 met geveerde zadelpen)
- Stroper ST3 (krachtiger dan ST1, met voorvork €8300)
- R&M (middenmoter van Bosch haalt de topsnelheid niet echt, en is voor mij een afknapper (>€6000 voor dual battery

Nog een half jaar om de juiste fiets te vinden, maar de lat ligt momenteel echt wel zéér hoog.
Plaats reactie