Als het doel is om 'over te houden aan de reiskostenvergoeding' dan wordt het er zeker niet gemakkelijker op.....
Einde van de Brose motor? (Bulls Lacuba E45)
Als andere manieren van ww-verkeer, met iets minder beweging, goedkoper gaat worden, wordt de afweging wel anders...
Ik heb ook de keuze om met de gewone fiets naar Den Bosch te fietsen (15 km, 40 min) die daar gratis te parkeren, met de trein naar Eindhoven (20 min), en dan nog kwartiertje lopen. Totaal ongeveer net zo lang als met de SP de 45 km. En 40 min fietsen op een niet ondersteunde fiets en een kwartier lopen leveren ook voldoende beweging op...
Zolang die optie duurder is / minder oplevert (de baas betaalt dan de werkelijke kosten van OV en 15 km ww-verkeer) blijft de SP interessant. Maar als de SP kosten de pan uitrijzen, wordt de afweging toch echt anders.
En ja, ik vind dat de reiskostenvergoeding kostendekkend hoort te zijn, die kosten zijn voor de baas, niet voor mij, vind ik.
Ik heb ook de keuze om met de gewone fiets naar Den Bosch te fietsen (15 km, 40 min) die daar gratis te parkeren, met de trein naar Eindhoven (20 min), en dan nog kwartiertje lopen. Totaal ongeveer net zo lang als met de SP de 45 km. En 40 min fietsen op een niet ondersteunde fiets en een kwartier lopen leveren ook voldoende beweging op...
Zolang die optie duurder is / minder oplevert (de baas betaalt dan de werkelijke kosten van OV en 15 km ww-verkeer) blijft de SP interessant. Maar als de SP kosten de pan uitrijzen, wordt de afweging toch echt anders.
En ja, ik vind dat de reiskostenvergoeding kostendekkend hoort te zijn, die kosten zijn voor de baas, niet voor mij, vind ik.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23012
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Veel werkgevers vergoeden reizen met OV kostendekkend en met de auto niet. Ik zou liefst zien werkgevers ook reizen met de fiets/SP/etc. kostendekkend vergoeden. Maar dan is de vraag: wat is kostendekkend? M.i. wanneer je de aanschafwaarde binnen een x aantal jaar (liefst de te verwachten economische levensduur van een SP) hebt terugverdiend. Je hoeft er niet al na b.v. twee jaar geld op toe te krijgen, dat is belachelijk.
Als een duur onderdeel het binnen de verwachte economische levensduur begeeft, dan hoeft de werkgever daar wat mij betreft niet voor op te draaien, dat is een zaak tussen de eigenaar van de SP (particulier of leasemaatschappij) en de winkel. En als een duur onderdeel het begeeft nadat een bike al economisch is afgeschreven, dan hoeft een werkgever daar wat mij betreft al helemaal niet voor te betalen.
Ook interessant: als een SP, net als b.v. de auto van de zaak, naast woon-werk ook privé wordt gebruikt: wat moet de werkgever dan wel of niet betalen?
"Kostendekkend" is een ruim begrip.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Dan denk ik dat het gros van de werknemers toch een uitdaging heeft. Reiskosten zijn zelden dekkend. Als je wilt dat ze dekkend zijn moet je maar dicht bij je werk gaan wonen Zou een hoop files schelen trouwens*
*en dan kan ik weer lekker doorrijden met de auto
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Veel werkgevers willen dolgraag reiskosten voor 100% vergoeden, er zitten in NL echter regeltjes aan verbonden over hoeveel en onder welke voorwaarden.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Veteraan
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
- Locatie: Gouda
- Merk SP: Klever N Rogue
- Km-stand: 7000
Geen zuinigheid, business case
Mijn financiële situatie is nu eenmaal niet zo dat ik een Stromer puur voor de lol kan aanschaffen. Dus moet die 6k ergens voor een gedeelte terugkomen aangezien ik voor auto of OV enigszins quitte speel.
En ja, dan moet je dus doorrekenen wat dat uiteindelijk elke maand voor je bankboekje gaat betekenen.
Mijn financiële situatie is nu eenmaal niet zo dat ik een Stromer puur voor de lol kan aanschaffen. Dus moet die 6k ergens voor een gedeelte terugkomen aangezien ik voor auto of OV enigszins quitte speel.
En ja, dan moet je dus doorrekenen wat dat uiteindelijk elke maand voor je bankboekje gaat betekenen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23012
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Snap ik, is hier net zo. Ik heb lang getwijfeld of ik überhaupt een Stromer zou kopen omdat de accu's zo ontzettend duur zijn. Toen ik mijn ST1 X 2017 kocht heb ik er de 614Wh accu ingelaten, omdat een upgrade er financieel niet meer bij kon.
Maar eisen dat een werkgever "alles" betaalt zoals Polling voorstelt, dat gaat 'm in NL nooit worden. Tenzij je ambtenaar bent en al zes miljoen jaar op dezelfde plek werkt, waardoor financieel onvoordelige nieuwe arbeidsvoorwaarden vrolijk aan je voorbij zijn gegaan omdat ambtenaren daar nu eenmaal bijzonder goed tegen beschermd zijn. Zelf wissel ik gemiddeld elke 5 jaar van baan/werkgever en altijd opnieuw blijken allerlei onkostenvergoedingen weer verder uitgedund. En je wil al helemaal geen flexkracht zijn.
Het enige wat ik kon besparen door op de Stromer te stappen waren benzine en onderhoudskosten aan mijn auto. Dat dekt wel iets, maar lang niet alles.
Maar toch lekker op de Stromer gestapt en geen seconde spijt van gehad
Maar eisen dat een werkgever "alles" betaalt zoals Polling voorstelt, dat gaat 'm in NL nooit worden. Tenzij je ambtenaar bent en al zes miljoen jaar op dezelfde plek werkt, waardoor financieel onvoordelige nieuwe arbeidsvoorwaarden vrolijk aan je voorbij zijn gegaan omdat ambtenaren daar nu eenmaal bijzonder goed tegen beschermd zijn. Zelf wissel ik gemiddeld elke 5 jaar van baan/werkgever en altijd opnieuw blijken allerlei onkostenvergoedingen weer verder uitgedund. En je wil al helemaal geen flexkracht zijn.
Het enige wat ik kon besparen door op de Stromer te stappen waren benzine en onderhoudskosten aan mijn auto. Dat dekt wel iets, maar lang niet alles.
Maar toch lekker op de Stromer gestapt en geen seconde spijt van gehad
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- Daniel1975
- Veteraan
- Berichten: 2340
- Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11
Nog even snel en simpel de balans opmaken:
Credit:
- lekker buiten zijn
- geen filestress en medeweggebruikersirritatie
- gezond bezig zijn
- veel ontspannener thuis komen na een drukke werkdag tov een autorit
Debet:
- autokosten zouden €0,00 zijn ivm leaseauto
- ik ga een paar jaar langer leven door minder stress en gezonder leven; weet je wat dat kost???????
Bottomline: ik word zeker op de lange termijn straatarm van dat ding
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik zou het houden op: "minder en andere irritatie". Het is niet zo dat ik compleet vrij ben van irritatie of agressie van medeweggebruikers. Niet dat het heel vaak voorkomt, maar toch.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]