Einde van de Brose motor? (Bulls Lacuba E45)

Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

FM, Brose en Bulls meldden dat er inderdaad een nieuwe motor on moet, revisie kan maar kost bijna net zoveel als een nieuwe motor. Discussie over garantie loopt nog. FM zorgt voor een goede deal waar ik mee akkoord ben gegaan.
Als deze motor weer na 3 jaar kapot gaat, is het voor mij einde oefening voor wat betreft SP, denk ik... De investeringen per jaar zijn dan gewoon te hoog voor mij:
- aanschaf 4000
- extra accu 750
Afschrijving 5 jaar, kosten per jaar:
- afschrijving fiets 800
- afschrijving accu (4 jaar?) 187,50
- onderhoud 200
- Kleding, helm enz 100 euro per jaar?
Totaal kosten per jaar bijna 1300 euro...
Als daar dan nog eens 200 per jaar bij komt voor een extra motor, dan zit je op ongeveer 1500 per jaar aan kosten...
Mijn reiskostenvergoeding is per maand 180 euro, dus kan er nog ruim uit op deze manier, maar met de kosten die we hebben voor vervoer op andere dagen (slecht weer, werkzaamheden elders enz) houden we er weinig aan over...

Een andere SP die aan de eisen van nu voldoet (Pinion, achterwielmotor) heeft nog geen gebruikerservaringen, dus of die langer meegaat is onduidelijk. Een al bestaand systeem kost erg veel meer (R&M met Rohloff, Stromer, Klever) waardoor (ook bij minder onderhoud) de maandelijkse kosten minimaal gelijk blijven ben ik bang.

Maar goed, ik kan weer een paar jaar verder, en de ontwikkelingen gaan snel.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Is de vraag wel, wat dan je alternatief wordt van de SP.
Als dat de auto is, dan moet je denk ik de beweging die je nu krijgt en dan niet meer wel afwegen in beslissing. Ook de mentale winst (ik voel me echt fitter sinds ik fiets) is niet onbelangrijk. Het is lastig om dat mee te nemen in een financieel plaatje, maar daar zijn vast nog wel manieren voor.
Helaas is de SP nog steeds inderdaad een reteduur (of in ieder geval een zeer kostbaar) ding, met ook de nodige lopende kosten.
Voor nu succes met je nieuwe motor en hopen dat je nog vele jaren hiermee door kan.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad. Als ik naar een dag als vandaag kijk ben ik echt super blij met mijn SP. Wat een files overal...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En ik keek verlekkerd naar de SP’s die ik zag rijden omdat ik vandaag de auto nodig had. Stond weer ouderwets vast :(
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

En Polling, moet je het er echt uithalen?
Ik denk met mijn ST3, dat ik nooit de volledige aankoopsom + onderdelen + onderhoud er uit kan halen met mijn kilometervergoeding en niet verreden diesel. Maar dat weerhield me er niet van er één te kopen.
Je kan het ook zo zien: je koopt tijd om ww verkeer te combineren met sporten, waardoor je agenda savonds vrij komt voor ontspanning. Je hoeft niet meer te gaan lopen, fietsen, fitnessen. Dat reken je niet mee in je analyse. Tijd is ook geld waard.

En bovendien, ik zie het zo: ook al haal ik er mijn ST3 niet helemaal uit, ik rijd door mijn ww verkeer met een belachelijk goedkope stromer. Iets van 2k zal dat ding me gekost hebben uiteindelijk aan het einde van de rit. Voor die prijs heb je zelfs geen degelijke 25km.u ebike...

Denk wel dat je sowieso goede keuze maakte om een nieuwe motor in je bulls te steken. Jij zal er volgens mij wel echt 'winst' uit halen.
ST3 black 983wh
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik zit nog op koers om (puur financieel) mijn fiets er met WW verkeer in 5 jaar volledig uit te halen (tov OV kosten die ongeveer gelijk zijn aan mijn auto kosten)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bram Roose schreef: 24 sep 2019, 19:51 En Polling, moet je het er echt uithalen?
Omdat veel mensen de aanschaf er wel uit uithalen, zeker als ze een riante reiskostenvergoeding krijgen, heeft iedereen ineens het gevoel dat dat moet.

Ik heb een Stromer gekocht zonder dat ik reiskostenvergoeding kreeg, want mijn werkgever gaf die alleen als je verder dan 30km van het werk woonde. En laat het bij mij nou net 29,5km zijn. En ik had geen files op mijn route dus deed er op de Stromer alleen maar langer over.

Maar wat kan het schelen. Stromeren is heerlijk en een goede gezondheid is onbetaalbaar!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat gezegd hebbende, iedereen heeft uiteraard een eigen motivatie. En dat is goed.
En Polling kennende heeft hij zijn beweging toch wel, met zijn Gaastra...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Bram Roose schreef: 24 sep 2019, 19:51 En Polling, moet je het er echt uithalen?
Tja, ik denk dat dat een overweging is die iedereen voor zich moet maken. Besef dat een Stromer voor veel mensen een flinke hap uit hun budget is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Bij aanschaf voelde het meer alsof jaws even langskwam (of de grote boze wolf in de niet-nautische versie) dan als een hap :D , maar nog steeds geen moment spijt :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Plaats reactie