Klever 2020

Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1778
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Ik moet zeggen ik ben echt een Stromerfan (net zoals dat ik nooit een Samsung telefoon zou kopen maar al jaren verslaafd ben aan Apple): maar concurrentie is altijd goed. Ben vooral nieuwsgierig waar Stromer mee gaat komen in de toekomst: want ze moeten natuurlijk concurreren met dit apparaat.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Zeker, laat maar komen die concurrentie. Stromer moet wakker blijven want de markt is genadeloos.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

De gustibus ... zeker?

Ik vind de X-speed steeds een mooie fiets als ik hem tegenkom en dat is meer en meer.

Deze is wel echt een potentiële vervanger voor mijn RD10 volgende zomer!
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Momenteel zijn er dus al drie fabrikanten van speed pedelecs die ook voor de combinatie Pinion / riem / achterwielmotor gaan :

- Kettler (neodrives motor, 750 Wh) - mei 2020

- Klever (krachtigste motor + grootste batterij, 1200 Wh) - 2020 ?

- MTB Cycletech (zelfde motor als de Kettler, neodrives in combinatie met kleinste batterij : 650 Wh) - december 2020
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Mijn volgende zou zomaar een X-speed kunnen zijn. Ik vindt dat (ondanks wat Stromeur vindt ;p ) ook nog steeds een hele mooie fiets. Wel nog eerst de 50000 op mijn St1X aantikken om deze volledig terug te verdienen. Nog een jaar of 2.5 te gaan :cool2:
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Even wat beschouwingen t.o.v. dit fraaie prototype en eerder aangekondigde pogingen...

De Kettler is wat ongelukkig dat ie alleen maar met de C1.9XR geleverd wordt m.i. Met dergelijke grote stappen tussen de versnellingen moet je het maar net treffen dat je een lekker trapfrequentie vind als je hoge snelheid fietst. De MTB Cycletech die wel met C1.12 geleverd kan worden (optie) heeft een wat vreemde versnellingsverhouding m.i. met een voortandwiel wat vrijwel even groot is als het achtertrandwiel. Prima voor normale fietsen met Pinion en ook wat de fabrikant daarvoor aanraadt, maar minder voor Speed Pedelecs. Bij de Klever zit het wel goed. Het voortandwiel is duidelijk groter, er zit een grote accu op in tegenstelling tot de Kettler en MTB Cycletech en de motor heeft serieus vermogen.

Er is ondertussen al aardig wat geschreven over de tekortkomingen van de Kettler en MTB Cycletech o.a. hier viewtopic.php?f=8&t=1360&start=10 en hier https://stromerforum.nl/viewtopic.php?p=65348#p65348. Naar mijn mening zijn de Kettler (als ie ooit nog uit komt) en MTB Cycletech dan ook echt duidelijk nog pioniersfietsen met alle nukken van dien. De Klever lijkt de eerste fiets die hiermee afrekent!

Je zou m.b.t. de Klever nog kunnen zeggen waarom monteert men niet de P1.18 versnellingbak zodat je echt kleine stapjes niet maar dan gaat de prijs natuurlijk ook weer flink omhoog en heb je er ook weer 600g gewicht bij. Ik denk dat Klever dus al met al een heel interessante propositie neer aan het zetten is. Ik zou alleen de verende voorvork niet hoeven te hebben, en ja zo fraai als de recente Stromers is ie nog niet, maar das persoonlijk :mrgreen:

Kijk er alvast naar uit wat het aanbod zal zijn als ik over een aantal jaar ooit eens een opvolger voor m'n ST3 gaan aanschaffen! :cool2: Ik verwacht in ieder geval Pinion achtige versnellingsbakken die speciaal op Speed Pedelecs zijn toegesneden met meer fijne stapjes in de zwaardere versnellingen ipv de gelijkmatige stappen die nu gangbaar zijn in dat soort systemen.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik vond deze Klever altijd al best geslaagd en dat is voor deze niet anders. Dat frame en de batterij zijn net even anders dan een stromer maar bieden wel mogelijkheden.
Zelfs het bagage rekje ziet er mooi en stevig uit.
Misschien komt er nog wel eens een elektrische variant van de Pinion en dan zijn we gelijk van een heleboel kabeltjes her en der verlost.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 03 sep 2019, 22:29 Qua specs is Klever zeker concurrentie. Qua actieradius en kinderziektes vooralsnog niet. Daarin loopt Klever op dit moment nog fors achter op Stromer.
Actieradius zal met de 1200Wh batterij niet langer een nadeel zijn. 't Zou me verbazen wanneer het zelf geen voordeel is dan.
En kinderziektes zijn bij de Klevers niet erger dan bij Stromer. Van wat ik heb begrepen luisteren ze bij Klever bovendien ook nog naar hun dealernetwerk om ontwerp bij te schaven (bvb LCD display vorig jaar).
Ik zie maar één issue voor deze fiets: ik hoop dat ze er in slagen die zware batterij trillingsvrij in dat frame te krijgen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Als ze backward compatible willen blijven dan zou dat wel eens een issue kunnen zijn ja. Die bevestiging is wat slapjes. Meer dan prima voor de 570Wh accu overigens, maar niet voorbereid op dit soort massa.

Mijn 1260Wh accu zit in elk geval muurvast, dus het kan wel...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

Wat geleende info vanop het Klever BE/NL Forum, officiële info van Klever zelf:

Updates fiets:

- Vernieuwd frame, uiteraard met Pinion bracket. Tevens krijgen alle X modellen voor 2020 een verbeterd frame (stijver en verbeterde geometrie)
- Nieuwe stuurpen voor betere interne kabelrouting
- Pinion C1.12 versnellingsbak
- Gates CDX Beltdrive/tandriem
- Supernova M99 Mini-Pro koplamp
- Magura MT5 rem met dubbele zuiger
- Rockshox Recon Air voorvork
- Breed stuur met 12 graden backsweep met Ergon grips
- Breder en langer voorspatbord
- Standaard met 850Wh batterij en upgrade tot 1,2kWh batterij wordt mogelijk
- 800W motor !

Wordt verwacht in de loop van 2020
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Plaats reactie