ZF komt met krachtige middenmotoren: 700W, 110Nm, onder de Sachs naam

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Tomasj schreef: 15 aug 2019, 22:27 Ik zie voor fietsen met achtermotoren wel iets in de idee om gewoon geen rechtstreekse kettingaandrijving meer te hebben (dus je pedalen drijven een generator aan, en de stroom die je zo opwekt wordt door de batterij x2 , x 3 of whatever gebruikt als aandrijving van de achterwielmotor).
Dat zou ik vanwege rendements verliezen niet aan raden. Als je 200W trapt en daarvan wordt 80% of 160W omgezet in elektriciteit waarvan de motor er dan maar 80% van kan omzetten in mechanische energie...je krijgt er amper 130W voor terug. Het werkt en zou mooi onderhouds vrij zijn maar op dit moment vrij nutteloos tenzij de accu technologie een flinke stap voorwaarts zet en het energie verlies ruimschoots kan compenseren.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Het feit dat forensen/kilometervreters kiezen voor cardanfietsen (motorfietsen) zegt mij genoeg. Kettingaandrijving met middenmotor is leuk in een land waar het niet regent of vrijetijdsrijder er is nu eenmaal veel meer onderhoud en vervanging nodig dan met een cardanas.

ZF is een goede speler, vooral de AStronicbakken worden wereldwijd in het Heavy segment toegepast ook in het hogere segment personenwagens wordt het merk veel gebruikt voor versnellingsbakken, automatische transmissies, cardans en tussenbakken.

Goede service organisatie, ben regelmatig op cursus geweest in Delfgouw.

Zit de markt te wachten op de zoveelste Middenmotor? ik zeker niet.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Als die motor half zo goed is als de ZF 8 bak in mijn auto, dan wordt het een goede motor;-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Tomasj schreef: 17 aug 2019, 00:42 Als die motor half zo goed is als de ZF 8 bak in mijn auto, dan wordt het een goede motor;-)
Haha, ik dacht precies hetzelfde.
satsurfer
Pro
Pro
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 okt 2018, 18:40

Stromend schreef: 14 aug 2019, 23:17De meest gebruikte middenmotoren van Bosch zijn niet krachtig en duurzaam voor in een SP. D
Yamaha ook niet? 80 nM/Rated power: 500 W

https://global.yamaha-motor.com/busines ... F5SuIXSvfU

Yamaha To Set New Benchmark for Hi-End E-MTBs with PW-X2 Drive
https://www.bike-eu.com/sales-trends/ni ... SmGAIZqEDA

Afbeelding

https://ebike-mtb.com/en/sachs-micro-mo ... y_oHzBnHeg
mijn FM: 'éullen ze toch dringend zwaardere kettingen en tandwielen moeten gebruiken. Het gene die nu op de markt is kan daar allemaal niet tegen. Zelf een Gates riem niet. Deze motoren zijn trouwens allemaal enkel goed voor MTB. Nee, ik blijf zweren bij mijn achtermotoren."
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Toevallig gisteren eens bij de Fietser bij station Ede-Wageningen geweest omdat mijn vriendin ook geinteresseerd is in een e-bike en je daar natuurlijk prachtig (Accell group) e-bikes kan testen. Een aantal zaken die me opvielen:

- De meeste middemotoren zijn nog steeds herriebakken (Yamaha, Shimano)... met één dikke uitzondering. De Bosch Active Line met name (40Nm) en Active Line Plus (50Nm) zijn zeer stil. Bijna de Sparta Ion direct drive achterwielmotor ervaring die ze daar ook hadden. Uiteraard natuurlijk geen SP-materiaal dat wel.
- De Bosch Performance motoren, dus ook het type voor de speedpedelecs, met meer koppel zijn idd. het tegenovergestelde wat een herriebakken.

Maar toevallig hadden ze ook een Koga Signature met Bosch Performance CX met 75Nm, riemaandrijving en een Rohloff naaf... en e-shifting. Ik heb zelf een Rohloff naaf op mijn regeliere fiets en ik moet zeggen dat rijdt en schakelt fantastisch.

Standaard batterij op de framebuis van 500Wh en er kan er nog een op de achterdrager van 500Wh (dual battery).
https://www.koga.com/nl/koga-signature/ ... ller-s.htm

Alleen jammer dat ze 'm niet als s-pedelec leveren dus..., en van die herrie :lol:
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie