FUELL Fluid

Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Freddy,

wat ik lees op het forum ivm aanpassen van de cassette is enerzijds om in onze streken, die voornamelijk zonder noemenswaardige hellingen zijn behept, de zinloze MTB cassette te vervangen door een race cassette die in deze rijomstandigheden beter geschikt is en anderzijds om op kruissnelheid de ketting zo recht mogelijk te laten lopen om voortijdige slijtage van ketting en tandwielen te voorkomen.
Wat ik ook lees is dat men op kruissnelheid een bepaalde trapfrequentie wil nastreven bij een zo recht mogelijke liggende ketting. Dit kan uiteraard ook via aanpassing van het voorblad en/of cassette en dit nogmaals om slijtage te beperken.

Bij een riem stelt zich dat probleem niet want die loopt altijd recht. Daarenboven is de slijtage van tandwielen en riem sowieso al veel minder dan bij eender welke ketting/tandwielen opstelling.

Wat betreft de spreiding van de versnellingen bij de Alfine naaf kan ik je beamen. Deze zijn inderdaad vast en daar is niks aan te veranderen, maar zoals hierboven vermeld .... zolang je niet de ambitie hebt om de Muur van Huy op te rijden voldoet de spreiding.
Wat betreft de trapfrequentie van de Fuell Flluid heb ik uitgerekend dat tegen 45km/u de trapfrequentie net geen 89 omwentelingen/minuut is.
Mocht deze trapfrequentie te hoog zijn kan je andere Gates tandwielen vooraan en achteraan plaatsen ... en uiteraard ook een andere riem.
De trapfrequentie op kruissnelheid bij een riemopstelling is dus wel degelijk in beperktere mate aan te passen.


Op mijn racefiets ligt mijn ideale trapfrequentie tussen 90 en 100 omwentelingen/minuut. Het is geen issue voor mij om die hoge trapfrequentie tevens op de e-bike aan te houden.
Voor iedereen is die ideale trapfrequentie echter verschillend, waar terecht rekening mee moet gehouden worden wens je comfortabel te willen fietsen.

In verband met het onderhoud mag ik je bewonderen dat je om de 1000 km je ketting wisselt. Mijn woon-werk afstand enkel is 23 km. Ik verplaats me al ruim 30 jaar zonder uitzondering per racefiets of crossfiets (met vaste spatborden) afhankelijk van het weer.
Zelf heb ik ook de kettingwissel, zoals die van jou, geruime tijd als regelmatig onderhoud beschouwd. Ik kan het nu echter niet langer opbrengen. Wat ik wel nog steeds doe is elke rit bij nat wegdek en/of regen het afspoelen en drogen van de fiets ... en dan voornamelijk de velgen, de ketting en tandwielen. Als de ketting volledig droog is behandel ik ze telkenmale met kettingspray.
Persoonlijk vind ik dit veel onderhoud en ervaar dat dit begint te wegen.

Met een riem is dit weerkerend onderhoud overbodig.

Dankzij het parcours waar ik het merendeel van de km in af leg is de cassette-, ketting- en kettingblad(en)vervanging een te snel weerkerend fenomeen, . Bij mijn crossfiets is dat rond de 4000 à 5000 km.
Bij een riem ligt die wissel tussen de 20000 à 30000 km.

Toch heb ik besloten de sportiviteit aan te houden en zal ik de e-bike enkel gebruiken om in mijn vrije tijd te fietsen .... en dus blijf ik onherroepelijk opgezadeld met het gedoe met ketting en derailleur.

Waar mijn inziens de ketting-derailleur opstelling zeker in de toekomst nog zal toegepast worden is bij omstandigheden waar snel en onder belasting moet geschakeld kunnen worden, met zo weinig mogelijk energieverlies en waar het mindere gewicht tov een naafversnelling een absolute rol speelt. Ik denk dan vooral aan het race gebeuren ... en ja uiteraard ook bij allerhande low end fietsen om de prijs te drukken, maar buiten die toepassing verwacht ik in de toekomst in de high end range in de e-bike wereld dat het legio zal zijn om een fiets uit te rusten met een opstelling met pinion-riem-achterwielmotor of middenmotor-riem-naafversnelling.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Waarom richt je dat epistel aan mij? :bn:

Ik vertaalde louter Golvas zijn woorden. Wat mij betreft wordt mijn volgende fiets er ook eentje met riem, alleen vind ik een middenmotor tot nu toe precies niks dus hoop ik al lange tijd dat een achterwielmotor met Pinion systeem op de markt komt. Tot die tijd voldoet mijn trouwe stiertje prima.

Of Pinion zaligmakend gaat zijn weet ik nog niet, maar ik blijf bij mijn woorden: geen/weinig onderhoud icm weinig aanpasbaarheid voor het riem systeem vs onderhoud en aanpasbaarheid voor de derailleur. Aan ieder de keuze, niks mis mee toch?

Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat oude techniek niet noodzakelijk verouderde techniek is. Alle veranderingen hebben voor- en nadelen. Kies wat voor jou het beste is :az
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En je mag niet vergeten dat een middenmotor ook inherente nadelen heeft. Ze zijn met name redelijk ingewikkeld en opzichtig.
En de toekomst?
De elektrische fiets zal volgens mij een hele andere richting uitgaan, met name één zonder ketting of riem. Je trappers drijven een generator aan, en de gegenereerde stroom wordt - versterkt door de batterij - doorgegeven aan een elektrische hubmotor in de achteras of een eenvoudige elektrische motor die via een riem het achterwiel aandrijft (zoals bij de speedped). In die opstelling heb je geen ketting, geen versnellingen en een zeer eenvoudige constructie.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Tomasj,

fijn je reactie te lezen.

Een generator aandrijven met trappers die de batterij laadt zou pas een revolutie betekenen.
Inderdaad, weg met aandrijving, hetzij ketting of riem en weg met versnellingen. Geen slijtage en geen onderhoud meer van de aandrijving en versnelling. Een kabel naar de batterij ... that's it!

Wat ik vrees is dat de wethouder deze opstelling niet als pedelec zal beschouwen, maar als elektrisch voertuig vermits de aandrijving puur elektrisch wordt en niet een pedal assisted electric bicycle, of met andere woorden een fiets met electrische trapondersteuning. Die zienswijze zou wel wat consequenties kunnen hebben..

Wat de realisatie van jouw voorstel als concept van een fietsgenerator kan inhouden verwijs ik graag naar wikipedia.
Volgens mij zijn er bovendien issues zoals gewicht, rendement (een mechanische beweging omzetten naar elektrisch vermogen en weerom naar een mechanische beweging) en de realisatie van het elektrisch vermogen hetzij constant of variabel t.o.v. trapfrequentie & weerstand.
Als jij weet hebt van een ontwerp of prototype ben ik uiterst geïnteresseerd en hoor ik het graag. :ay

Een middenmotor is maar zo ingewikkeld als zijn concept. De middenmotoren van bekende fabrikanten zijn ontworpen om voor de trapas geplaatst te worden. Daar hoort dus ook een overbrenging bij en in de motoren die ik ken is dat een tandwieloverbrenging of een riem. Inderdaad, die zijn opzichtig, hangen als een klomp voor de trapas en hebben inherent verlies door de extra overbrenging naar de trapas.
De middenmotor die Fuell heeft ontworpen zit rond de trapas, of beter gezegd de trapas zit centraal gepositioneerd in de motor, net zoals bij een achterwielmotor de naaf centraal is geplaatst. Er is dus geen extra overbrenging naar de trapas in deze opstelling vermits de motor geïntegreerd is rond de trapas. Ook het visuele aspect is in dit geval minder opzichtig.
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Dit is de middenmotor-opstelling bij de Fuell Flluid.
Bijlagen
Fuell flluid 1-S motor.jpg
Fuell flluid 1-S motor.jpg (173.89 KiB) 3935 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Freddy,

zolang jouw trouwe stier voortreffelijk dienst doet zou het een heel klein beetje te gek zijn hem aan de kant te schuiven.

toch even teasen ... in het voorjaar 2020 komen er twee fietsen op de markt met pinion, riem en achterwielmotor, beide zijn uitgerust met de nog niet beproefde speed motor van Neodrives.
De Kettler Velossi 2.0 en de MTB cycletech Code 45. Op de beurs Velofollies van 17-19/1/20 in Kortrijk (België) is de Velossi en de Code te zien en hopelijk kan ik ze er allebei testen, net zoals de Ellio trouwens!
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Mathematic schreef: 27 dec 2019, 22:04 Tomasj,

fijn je reactie te lezen.

Een generator aandrijven met trappers die de batterij laadt zou pas een revolutie betekenen.
Inderdaad, weg met aandrijving, hetzij ketting of riem en weg met versnellingen. Geen slijtage en geen onderhoud meer van de aandrijving en versnelling. Een kabel naar de batterij ... that's it!

Wat ik vrees is dat de wethouder deze opstelling niet als pedelec zal beschouwen, maar als elektrisch voertuig vermits de aandrijving puur elektrisch wordt en niet een pedal assisted electric bicycle, of met andere woorden een fiets met electrische trapondersteuning. Die zienswijze zou wel wat consequenties kunnen hebben..
Vanuit technisch standpunt is er eigenlijk geen enkel verschil, in 't ene geval breng je de trapenergie over met een ketting, in 't ander geval zet je die energie om in stroom die je dan door een kabel naar 't achterwiel leidt.
Wat de realisatie van jouw voorstel als concept van een fietsgenerator kan inhouden verwijs ik graag naar wikipedia.
Volgens mij zijn er bovendien issues zoals gewicht, rendement (een mechanische beweging omzetten naar elektrisch vermogen en weerom naar een mechanische beweging) en de realisatie van het elektrisch vermogen hetzij constant of variabel t.o.v. trapfrequentie & weerstand.
Als jij weet hebt van een ontwerp of prototype ben ik uiterst geïnteresseerd en hoor ik het graag. :ay
Een generator heeft een hoog rendement. Met een goed uitgekiend ontwerp moet 90-95% rendement makkelijk haalbaar zijn.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.17k

Mathematic schreef: 27 dec 2019, 22:26 Freddy,

zolang jouw trouwe stier voortreffelijk dienst doet zou het een heel klein beetje te gek zijn hem aan de kant te schuiven.

toch even teasen ... in het voorjaar 2020 komen er twee fietsen op de markt met pinion, riem en achterwielmotor, beide zijn uitgerust met de nog niet beproefde speed motor van Neodrives.
De Kettler Velossi 2.0 en de MTB cycletech Code 45. Op de beurs Velofollies van 17-19/1/20 in Kortrijk (België) is de Velossi en de Code te zien en hopelijk kan ik ze er allebei testen, net zoals de Ellio trouwens!
Volgens mijn info (Ellio fabrikant) kan je helemaal geen speed pedelecs testen op Velofollies, niet toegelaten op het testparcours. Enkel kijken dus ;)
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Thanks voor de info Jeroen!
Spijtig, dan wordt het dus enkel kijken ....
Gebruikersavatar
Mathematic
Pro
Pro
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 okt 2019, 18:14
Locatie: Oost-Vlaanderen

Plaats reactie