Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Henry schreef: ↑27 apr 2019, 17:41
Waarom zouden ze geen versnellingsbak (want dat is het voor mij) voor een speed pedelec kunnen maken? We hebben bijvoorbeeld auto's, motoren, brommers en scooters die allemaal over zo'n soort versnellingsbak beschikken. Ze hebben tot op heden gewoon te goedkope materialen gebruikt.
Just my 2 cents...
Een versnellingsbak moet de kracht van de motor kunnen overdragen, vermogen komt met het toerental.
Als een middenmotor bij een cadans van 80 omw/min 1kW moet leveren (om met de ST5 mee te kunnen) moet het koppel 120Nm zijn. Dat is zoveel als mijn auto en dan is het duidelijk dat die versnellingsbak niet onder/in een fiets past.
Ik produceer ook meer dan 100 Nm koppel op mijn racefiets, zelfs op mijn stadsfiets met naafversnelling. En die naafversnelling heeft daar geen problemen mee.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Inderdaad. Als ik (massa 100 kg) op de trappers ga staan en de trapas staat horizontaal dan produceer ik zelfs 100 kg * 9,81 m/s2 * 0,18 m (lengte trapas) = 176,58 Nm.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
FreddyH schreef: ↑27 apr 2019, 22:24
Inderdaad. Als ik (massa 100 kg) op de trappers ga staan en de trapas staat horizontaal dan produceer ik zelfs 100 kg * 9,81 m/s2 * 0,18 m (lengte trapas) = 176,58 Nm.
En daar boven op de 120Nm van de motor, laat nu net dat de druppel zijn om een lange levensduur te garanderen. Niemand wil elke 5000 km een naafversnelling vervangen.
FreddyH schreef: ↑27 apr 2019, 22:24
Inderdaad. Als ik (massa 100 kg) op de trappers ga staan en de trapas staat horizontaal dan produceer ik zelfs 100 kg * 9,81 m/s2 * 0,18 m (lengte trapas) = 176,58 Nm.
En daar boven op de 120Nm van de motor, laat nu net dat de druppel zijn om een lange levensduur te garanderen. Niemand wil elke 5000 km een naafversnelling vervangen.
Wie zegt dat die iedere 5000 km moet vervangen worden? Heb je daar bewijzen van, of is dat gewoon giswerk?
Ik vermoed dat die een flink pak langer meegaat. En dan weegt het gemak van nooit een ketting te moeten reinigen, cassette te vervangen,... gedurende die periode wel flink in 't voordeel van zo'n systeem.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
FreddyH schreef: ↑27 apr 2019, 22:24
Inderdaad. Als ik (massa 100 kg) op de trappers ga staan en de trapas staat horizontaal dan produceer ik zelfs 100 kg * 9,81 m/s2 * 0,18 m (lengte trapas) = 176,58 Nm.
En daar boven op de 120Nm van de motor, laat nu net dat de druppel zijn om een lange levensduur te garanderen. Niemand wil elke 5000 km een naafversnelling vervangen.
Wie zegt dat die iedere 5000 km moet vervangen worden? Heb je daar bewijzen van, of is dat gewoon giswerk?
Ik vermoed dat die een flink pak langer meegaat. En dan weegt het gemak van nooit een ketting te moeten reinigen, cassette te vervangen,... gedurende die periode wel flink in 't voordeel van zo'n systeem.
Dat is puur giswerk, het kunnen er ook 4000 zijn... In de specs van de naaf vind je niets terug over max koppel of vermogen, Het staat iedereen vrij dit te kopen en als proefkonijn te dienen, de cijfers komen dan vanzelf. Wie weet is het wel DE oplossing maar ik wacht wel even af. Als de naaf zich in de praktijk bewezen heeft wil ik het zeker overwegen.
Ik heb op twee fietsen een Rohloff naaf gehad.
De eerste was in een ligfiets (Quest) en de tweede een stadsfiets (DraCat)deze zijn probleemloos de 100.000km gepasseerd.
De ligfiets rijd nog ergens in Duitsland rond en de stadsfiets heb ik twee jaar geleden voor een goede prijs verkocht.
Mijn vrouw heeft op de flyer met Bosch middenmotor (loopt 28km/uur) een NuVinci naaf en als je daar voorzichtig mee schakelt dus NIET volle bak aanzetten tijdens het schakelen kan dit ook een fietsleven mee gaan. Ik hoor bij de Duitse dealer wel dat er meer problemen zijn met deze naven maar worden net als bij stromer veel onder garantie vervangen en de coulance is erg goed.
Met name de nokjes die in de naaf zitten om de kracht over te brengen schijnen nog wel eens af te brokkelen of rond te slijten zodat je doortrapt. vervangen van de naaf is dan de enigste optie omdat de nokjes van de body zijn.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
WFVst5 schreef: ↑28 apr 2019, 12:38
Ik heb op twee fietsen een Rohloff naaf gehad.
De eerste was in een ligfiets (Quest) en de tweede een stadsfiets (DraCat)deze zijn probleemloos de 100.000km gepasseerd.
Dat is dan ZONDER 1 kW middenmotor.
WFVst5 schreef: ↑28 apr 2019, 12:38
Mijn vrouw heeft op de flyer met Bosch middenmotor (loopt 28km/uur)
Ook hier geen kW, maar 1/4 ervan.
WFVst5 schreef: ↑28 apr 2019, 12:38
een NuVinci naaf en als je daar voorzichtig mee schakelt dus NIET volle bak aanzetten tijdens het schakelen kan dit ook een fietsleven mee gaan. Ik hoor bij de Duitse dealer wel dat er meer problemen zijn met deze naven maar worden net als bij stromer veel onder garantie vervangen en de coulance is erg goed.
Met name de nokjes die in de naaf zitten om de kracht over te brengen schijnen nog wel eens af te brokkelen of rond te slijten zodat je doortrapt. vervangen van de naaf is dan de enigste optie omdat de nokjes van de body zijn.
Weer geen kW. De coulance mag goed zijn, ik sta niet graag in panne.
Maar ik sta open voor een goeie naaf die 1kW probleemloos aankan en dat met riemaandrijving.