Ik heb vroeger (zo'n 11 jaar geleden) dat ombouwen van mijn fiets laten doen bij V-fiets (Amsterdam). Ik zie nu dat hun site het niet meer doet, geen idee of ze dus nog bestaan. Er zijn nog meer bedrijven die dat klusje kunnen klaren. Als je de hulp van google inroept, krijg je nog steeds voldoende hits, ook bij jou in de buurt. BionX is een bekende, heeft goede spullen en ombouw met hun materialen is zeer goed mogelijk. Ik lees wel op internet in een bericht van maart 2018 dat BionX Canada
onder curatele stond. Geen idee hoe dit afgelopen is.
V-fiets bood naafmotoren aan voor verschillende maten fietsvelgen. De fietsenmakers in Nederland boden toen hoofdzakelijk motoren aan die tot 25 km/uur konden. Voor sterkere motoren moest je naar het buitenland. Daarnaast waren er verschillende 25 km/uur motoren te krijgen.
Het verschil in de 25 km/uur motoren zat hem in het maximum aantal toeren per minuut dat de motor kon maken. Om de 25 km/uur te halen geldt de vuistregel: kleine wielen = hoger maximum toerental (bijvoorbeeld 235 tpm), grote wielen = lager maximum toerental (bijvoorbeeld 195 tpm). Als je een motor met hoger maximum toerental in een grote velg inbouwt, dan ligt je maximum snelheid dus boven de 25 km/uur. Geen idee of je interesse daar naar uit gaat, maar anders is dat wel een discussie met de fietsenmaker waard. De fietsenmaker zal zich zeer waarschijnlijk in eerste instantie beroepen op zijn plicht om de wet niet te overtreden.
Je kon deze motoren laten inbouwen in het voorwiel of het achterwiel en je hebt de keuze uit accu's met verschillende capaciteiten. De bedrijven hebben een voorkeur voor plaatsing in het voorwiel (eenvoudiger, goedkoper), maar ik vond dat een inbouw in het achterwiel (zoals dit ook bij Stromerfietsen is gedaan) de voorkeur heeft:
- De aandrijving kwam van achter en komt na inbouw nog steeds van achter,
- Het stuurgedrag verandert niet / voelt hetzelfde aan als voor de inbouw.
De installatie in het achterwiel is wel wat ingewikkelder en kan
niet als de fiets waar de motor moet worden ingebouwd een naafversnelling heeft. Een derailleur is dus noodzakelijk..
In tegenstelling tot een Stromer is het elektrisch maken van een fiets heel simpel, maar zeer doeltreffend. Je hebt op hoofdlijnen de volgende onderdelen nodig:
- een motor (vaak in het voorwiel),
- een controler (vaak wordt deze geplaatst in een tasje onder het zadel),
- een accu (op/onder bagagedrager of op de plek van de bidon),
- een schakelaar aan het stuur,
- een bewegingssensor bij de trapas.
Additioneel kun je (afhankelijk van de mogelijkheden van de fiets) bijvoorbeeld een rem-ontkoppelaar toevoegen en lampen laten branden op de accu.
Omdat de krachten van de motor moeten worden opgevangen door de voorvork, is het wel van belang dat het materiaal van de voorvork dit kan opvangen. Een degelijke voorvork (dus van metaal, niet van carbon) heeft dan ook sterk de voorkeur. Zo te lezen heeft de oude oerdegelijke Gazelle een voor dit doel geschikte voorvork.
Vergis je alleen niet in de kosten. Voor het ombouwen rekenen ze flink wat geld. Het voordeel is weer dat je al een fiets hebt, dus je bespaart daar weer wat in de kosten. Als de fiets heel oud is, dan kan het wellicht lonen om gewoon een 25 km/uur fiets nieuw of tweedehands te kopen. Bij een tweedehandsje moet je er wel van uitgaan dat de accu moet worden vervangen of gereviseerd. Een gereviseerde accu is goedkoper, maar je moet het bedrijf wat de revisie uit gaat voeren wel vertrouwen.