Ombouwset 25 km/h

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Iemand toevallig ervaring met ombouwsets van verschillende aanbieders/merken.
Mijn vriendin is inmiddels haar vele stadskilometers door weer en wind om de kinderen van hot naar her te brengen wanneer ik met de Stromer er weer vandoor ben, een beetje zat.

Ik ben dus op zoek naar een ombouwset om een oude oerdegelijke Gazelle Impala om te bouwen naar elektrisch. Voorwielmotor vind ik prima, echter lijkt dit ook een behoorlijk cowboyland geworden, dus wellicht dat hier ook enige kennis rondwaart voor deze markt.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Winters
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 26 jan 2018, 21:46
Locatie: Hechtel-BE

Ik heb collega's met ombouwsets van BIONX
http://ridebionx.com/
En zijn er tevreden van
ST1X 2018
Fietsnaam: Zwèrten Duvel
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb vroeger (zo'n 11 jaar geleden) dat ombouwen van mijn fiets laten doen bij V-fiets (Amsterdam). Ik zie nu dat hun site het niet meer doet, geen idee of ze dus nog bestaan. Er zijn nog meer bedrijven die dat klusje kunnen klaren. Als je de hulp van google inroept, krijg je nog steeds voldoende hits, ook bij jou in de buurt. BionX is een bekende, heeft goede spullen en ombouw met hun materialen is zeer goed mogelijk. Ik lees wel op internet in een bericht van maart 2018 dat BionX Canada onder curatele stond. Geen idee hoe dit afgelopen is.

V-fiets bood naafmotoren aan voor verschillende maten fietsvelgen. De fietsenmakers in Nederland boden toen hoofdzakelijk motoren aan die tot 25 km/uur konden. Voor sterkere motoren moest je naar het buitenland. Daarnaast waren er verschillende 25 km/uur motoren te krijgen.

Het verschil in de 25 km/uur motoren zat hem in het maximum aantal toeren per minuut dat de motor kon maken. Om de 25 km/uur te halen geldt de vuistregel: kleine wielen = hoger maximum toerental (bijvoorbeeld 235 tpm), grote wielen = lager maximum toerental (bijvoorbeeld 195 tpm). Als je een motor met hoger maximum toerental in een grote velg inbouwt, dan ligt je maximum snelheid dus boven de 25 km/uur. Geen idee of je interesse daar naar uit gaat, maar anders is dat wel een discussie met de fietsenmaker waard. De fietsenmaker zal zich zeer waarschijnlijk in eerste instantie beroepen op zijn plicht om de wet niet te overtreden.

Je kon deze motoren laten inbouwen in het voorwiel of het achterwiel en je hebt de keuze uit accu's met verschillende capaciteiten. De bedrijven hebben een voorkeur voor plaatsing in het voorwiel (eenvoudiger, goedkoper), maar ik vond dat een inbouw in het achterwiel (zoals dit ook bij Stromerfietsen is gedaan) de voorkeur heeft:
- De aandrijving kwam van achter en komt na inbouw nog steeds van achter,
- Het stuurgedrag verandert niet / voelt hetzelfde aan als voor de inbouw.

De installatie in het achterwiel is wel wat ingewikkelder en kan niet als de fiets waar de motor moet worden ingebouwd een naafversnelling heeft. Een derailleur is dus noodzakelijk..

In tegenstelling tot een Stromer is het elektrisch maken van een fiets heel simpel, maar zeer doeltreffend. Je hebt op hoofdlijnen de volgende onderdelen nodig:
- een motor (vaak in het voorwiel),
- een controler (vaak wordt deze geplaatst in een tasje onder het zadel),
- een accu (op/onder bagagedrager of op de plek van de bidon),
- een schakelaar aan het stuur,
- een bewegingssensor bij de trapas.
Additioneel kun je (afhankelijk van de mogelijkheden van de fiets) bijvoorbeeld een rem-ontkoppelaar toevoegen en lampen laten branden op de accu.

Omdat de krachten van de motor moeten worden opgevangen door de voorvork, is het wel van belang dat het materiaal van de voorvork dit kan opvangen. Een degelijke voorvork (dus van metaal, niet van carbon) heeft dan ook sterk de voorkeur. Zo te lezen heeft de oude oerdegelijke Gazelle een voor dit doel geschikte voorvork.

Vergis je alleen niet in de kosten. Voor het ombouwen rekenen ze flink wat geld. Het voordeel is weer dat je al een fiets hebt, dus je bespaart daar weer wat in de kosten. Als de fiets heel oud is, dan kan het wellicht lonen om gewoon een 25 km/uur fiets nieuw of tweedehands te kopen. Bij een tweedehandsje moet je er wel van uitgaan dat de accu moet worden vervangen of gereviseerd. Een gereviseerde accu is goedkoper, maar je moet het bedrijf wat de revisie uit gaat voeren wel vertrouwen.
Witte ST3 van maart 2019
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Zo..... da's weer een flink epistel, waarvoor mijn dank :ay
Mijn voorkeur gaat uit naar een een pakket welke ik zelf kan inbouwen. Het budget is beperkt, dus de bezuiniging moet uit de uren komen, want ik wil wel degelijk materiaal.

Ik kwam zojuist op het web fon.bike tegen met bafang motor. Hier bekend?
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

De bafag motor heb ik onder een fiets gebouwd (750 W)☺
Ging ruim 62 km per uur
En is sterk en zelf onder te bouwen
ST2 Black
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Eentje om mee tegen de lamp te lopen! :aq
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
benoist1
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2017, 08:01
Locatie: Elst (u)

Klopt
Daarom heb ik hem ook verkocht 🤑
ST2 Black
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Denk dat er ook wel een mogelijkheid zal bestaan voor de Stromers om de snelheid te verhogen, niet dat ik het wenselijk zou vinden. Met 45km/h. heb je je handen en brains al volop in werking.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

We gaan het op dit forum niet hebben over opvoeren van Stromers, of andere e-bikes/SP's. Het is illegaal. Dat weten we natuurlijk wel en iedereen moet dat lekker voor zichzelf bepalen ;), maar ik kan/wil/mag/ga/dinges dit niet via het Stromer Forum faciliteren.

Bedankt voor jullie begrip.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Verder zijn die voorwielmotoren niet bepaald 'veilig' door het gebruik van een rotatiesensor waardoor de motor soms onverwacht fel inkomt.
Plaats reactie