Accu Bulls Green Mover E45 reviseren/uitbreiden

Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 16 apr 2019, 22:43
Jins schreef: 16 apr 2019, 20:12 Je kan ze perfect samen laden met dezelfde lader maar ze moeten dan uiteraard gekoppeld zijn. Als dat koppelen niet lukt buiten de fiets, of het laden niet op de fiets, moet je met 2 laders laden of de ene accu na de andere laden en dan wordt het een heel gedoe voor wat het opbrengt.
Als je een 2de accu kan bouwen en integreren met de bestaande accu kan je ook een upgrade bouwen, minder werk met minder gedoe. Zoals ik eerder al aanhaalde, 350 euries en een paar uur werk en het is gebeurd. Wel je kop erbij houden of het is ook "gebeurd" en dan kom je in de gazet.
Ondertussen heb ik een 1260 Wh accu, heb het alleen niet zelf gedaan. Zoals ik eerder al in dit draadje schreef: dit soort dingen laat ik liever over aan iemand die dat dagelijks doet. 350 Euro en een paar uurtjes werk werd voor mij zo iets van 800 Euro, "no cure no pay" garantie en 1 jaar garantie op de werkzaamheden. Vind ik het meer dan waard, zeker omdat ik voor mijn woon-werk verkeer wil kunnen vertrouwen op iets dat 100% werkt.
Er is niets mis om voor een 1260Wh accu 800€ te betalen, al zeker niet "no cure no pay" en een jaartje garantie. Ik denk dat velen dat er voor over hebben en stilletjes groen worden omdat het voor hun niet kan. :mrgreen:
SpeedyDJ
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 apr 2019, 23:21

Ten eerste: iedereen hartelijk dank voor de reacties en tips! Zoiets had ik niet durven dromen! Door alle storingen van "hij doet het niet" ben ik behoorlijk wantrouwend tegenover e-bikes. De mindere actieradius is part of the game. Gezien alle suggesties ga ik waarschijnlijk de aanpassingen bij Cor laten doen (en hem de suggesties meegeven).

Wat mij ook regelmatig overkwam was het aantal streepjes voor de range. Die lopen terug (naar bv. 3) en opeens na 30 km fietsen weer gewoon 5 streepjes. Het kwam ook voor bij aanvang van de terugreis: gewoon 5 streepjes.... Na verloop van tijd werd het systeem wakker: 2 streepjes dus te vroeg gejuicht.

Na zo'n 180.000 km op de scooter te hebben gereden is de fiets gekocht voor WW (43 km/dag). Dit was op standje 5 geen probleem. De laatste maanden begon de actieradius wel minder te worden en heb ik uit voorzorg een deel op standje 4 gereden. Januari jl. is de werkplek gewijzigd naar Amsterdam Sloterdijk. Dit zou 65 km/dag betekenen. Dus of lader heen en weer sjouwen of een tweede lader. Om de route te verkennen ben ik op een zondagmiddag op de scooter langs de VU, via het Stadionplein naar de werkplek gereden. Speedbikes moeten daar op de weg en je rijd dan op 1 van de 4 rijstroken onder de ring Amsterdam door, Ik moest er niet aan denken in de ochtendspits! Dit en de afstand deed mij besluiten om naar het station te fietsen, fiets in de kluis en de rest met OV. Deze fietsafstand is 29 km/dag en met de accu nog steeds bereikbaar. Omdat de Bulls stil staat, reis ik weer per scooter. Dit voelt weer als thuiskomen, maar ik wil toch weer (deels) gaan fietsen (andere route).

Over alle suggesties:
Op de fiets zag ik geen geblakerde contacten en op de accu kan ik me ze niet herinneren.
De controller zit in de motor en die is gewisseld. Lijkt mij dus niet waarschijnlijk
BMS zit in de accu en dat zou Cor kunnen zien.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bah, wat vervelend!
SpeedyDJ schreef: 17 apr 2019, 00:05 Wat mij ook regelmatig overkwam was het aantal streepjes voor de range. Die lopen terug (naar bv. 3) en opeens na 30 km fietsen weer gewoon 5 streepjes.
Dit probleem heb ik nooit gehad en ik heb er ook niet eerder van gehoord. Het kan een software probleem zijn (jouw fiets is een half jaar ouder dan de mijne) maar kan ook een contact probleem in de accu zijn.

Ik hoop dat het wordt opgelost! Er is weinig zo vervelend als een fiets die problemen blijft hebben!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mhoekstra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 20:33

Jins schreef: 16 apr 2019, 18:59
mhoekstra schreef: 16 apr 2019, 17:00 Nu we het er toch over hebben...
Ik ben benieuwd of iemand zich al eens heeft verdiept in het volgende (Duitse) Topic over een Range extender voor de Bulls E45: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... e45.29545/

Het schijnt dat je dus simpelweg een extra 36V accu kunt aansluiten op de originele Bulls accu (als deze hetzelfde voltage hebben vanzelfsprekend) en tientallen kilometers extra kunt fietsen.
Het heeft wel een klein beetje voeten in de aarde: Een Rosenberger Stekker als je 'm aan wilt sluiten op de originele accu, of anders vanuit de (driehoekige) lasdoos in het frame een extra aansluiting maken... Daarnaast natuurlijk voltage-controle voor beide accu's om ervoor te zorgen dat ze altijd gelijk zijn qua spanning...

Ik ben van plan om dit binnenkort uit te testen.
De meeste accu's is een verzameling van parallel en serie schakelingen. Of je dat nu op cel niveau doet of op accu/batterij niveau, maakt op zich niets uit.
Kan zonder problemen als :
- Beide accu's op het moment van parallel schakelen een zo gelijk mogelijke (klem)spanning hebben, dan vloeit er bijna geen stroom van de ene naar de andere. 1V gaat geen drama zijn maar geen 10V.
- BMS voor de hulp accu zou ik wel voorzien, gewoon om de cellen individueel te beveiligen --> LVC & HVC. Kost bij onze chinese vrienden maar een habbekrats en die doet bij mij al jaren dienst zonder problemen. Ik heb een 30A versie en sleur daar 45A door, zonder problemen en al +20000km.
- Diode weglaten, smelt zekering in de plaats (20 à 30A), minder verlies en een diode ga je moeten koelen (koelplaat).
- Als je het laden ook voor de hulp accu voorziet (via de BMS) kan je ze samen opladen met dezelfde lader en moet je niets steeds koppelen/ontkoppelen.
- Maak de verbinding met degelijke stekkers, VB : Anderson
Die kan je in elkaar schuiven (zwaluwstaart verbinding) zodat je ze nooit verkeerd kan aansluiten. Ze kunnen 30ADC onderbreken, ik gebruik ze bij 45ADC en tot 60A fase stroom. (zonder te onderbreken)
Wat een uitgebreid antwoord 😉
Ik kon het mij eerst niet voorstellen, maar het is inderdaad eigenlijk gewoon een parallelle schakeling.

Wat bedoel jij met LVC & HVC?

Welke diode bedoel jij? Niet de PPTC in het driehoekige kastje neem ik aan?

Ik ben van plan XT60 connectors te gebruiken,
Maar ben nog wel op zoek naar iets wat een vonk voorkomt bij het aansluiten (anti-spark).
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mhoekstra schreef: 17 apr 2019, 07:40 Wat een uitgebreid antwoord 😉
Ik kon het mij eerst niet voorstellen, maar het is inderdaad eigenlijk gewoon een parallelle schakeling.

Wat bedoel jij met LVC & HVC?
Low Voltage Cutoff & High Voltage Cutoff.
De ene beschermd de cel tegen te diepe ontlading en de andere tegen te hoge cel spanning. Instellingen van de BMS dus.
mhoekstra schreef: 17 apr 2019, 07:40 Welke diode bedoel jij? Niet de PPTC in het driehoekige kastje neem ik aan?
Die scotty diode die vermeld wordt in de link.
mhoekstra schreef: 17 apr 2019, 07:40 Ik ben van plan XT60 connectors te gebruiken,
Maar ben nog wel op zoek naar iets wat een vonk voorkomt bij het aansluiten (anti-spark).
Bedoel je bij het aansluiten van de 2de accu of het aansluiten van de hoofdaccu in de fiets?
mkeesmaat
Rookie
Rookie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2019, 15:20

SpeedyDJ schreef: 16 apr 2019, 01:38 Ik heb een Bulls Green Mover met GoSwiss motor waarvan de accu op dit moment bij eBikeAccu ligt (voor reparatie, revisie of upgrade). De fiets/accu is ruim 5 jaar oud, heb ik 3,5 jaar in bezit (ex-demo) en heeft 21.000 km gereden. De reden dat ik de accu heb gestuurd was/is de laatste strohalm als oorzaak van alle storingen:
1) los trillen van de kabel aan de display: fiks door loctite
2) 's ochtends niet aan willen gaan, dus resetprocedure door accu eruit, restspanning van de fiets door licht in te schakelen, accu inschakelen en dan terug plaatsen of terug en dan de accu aan
3) onderweg uitval en met OV verder en terug geen storingen
4) 's avonds bij ouders op bezoek, fiets buiten (condens) en terug naar huis. FORGET IT!
5) uitval en na een paar zware kilometers komt de ondersteuning er weer bij
6) resetprocedures lukken niet meer (ook contact accu-fiets met tissue gereinigd)
7) 's avonds resetten en 's ochtends weer geen spanning op het systeem (display)
8) na een tijdje stilstand en 's avonds resetten en 2 achtereenvolgende dagen 's ochtends wel spanning. Dus hoopvol "hij doet het (misschien) weer", maar te vroeg gejuicht.

Vervangen zijn (zonder uiteindelijk resultaat):
display (lokale FM)
achterwiel met motor (Bulls GM specialist)
accu is gereset door de verkopende FM. Omdat er nog steeds storingen waren heeft deze contact gehad met GoSwiss. Die adviseerde om het regeneratie bij de remkabel los te koppelen. Na verloop leek dit te gaan werken en kon ik vanaf februari 2018 weer fietsen en daarbij zomaar 1000 km fietsen zonder storing (bij reset begin je weer op 0). Een simpele reset gaf weer nieuwe mobiliteit.

Maar nu lukt het helemaal niet meer om de fiets aan de gang te krijgen. De storingen op de display zijn E22, E23, E24, ECO, E115, knipperend batterijsymbool. Omdat ik constateerde dat bij het inschakelen van de accu de ene keer de groene lampjes geleidelijk aan gingen en dan weer te gelijk, maar ook weer een aantal keren allemaal knipperden, verdenk ik de accu. De capaciteit is (begrijpelijk) minder, maar ik zoek het eerder in de elektronica van de accu.

De accu is opgestuurd naar eBikeAccu. In eerste instantie verdacht men daar de stekkerverbinding tussen fiets en accu: dat zou een zwak ontwerp zijn en men had bij een andere GM deze succesvol gewijzigd met een Trek-constructie. Ik kreeg vandaag de testresultaten van de accu:
1) De restcapaciteit is 81.7% bij constante belasting van 7A
2) Zowel bij de start als aan het eind van de test is er een goed balansbeeld. De waarden van de 10 cellen zijn bij de start 4.100 - 4.112 Volt en aan het eind 3.000 - 3.081 Volt
3) De uitval kan niet worden verklaard door een zwakke cel
4) Uitval zou kunnen liggen aan de bedrading/contacten (bovengenoemde stekker)
5) Elektronica wordt niet als waarschijnlijke oorzaak beschouwd, hooguit "rommelen" met de software maar dat is niet te zien.
Conclusie: "Voor de rest kunnen we niets ontdekken wat deze storingen kunnen veroorzaken. Hoe nu verder?"

Ik zie zelf geen diect verband tussen rijden (en trillingen) en de uitval
Als ideale test wordt een tweede fiets genoemd om de accu's onderling te wisselen en te kijken wat er dan gebeurt.

Ik heb de volgende vragen:
1) wie heeft er ook dergelijke storingen meegemaakt en wat bleek uiteindelijk de oorzaak?
2) wie heeft er een Bulls GM en wil samen de test uitvoeren? De accu ligt dus momenteel in Ambt Delden en de fiets staat in de Ronde Venen.
Ik kan de fiets van DJ overnemen, echter op dit moment doet de ondersteuning het niet meer. Wat zou de fiets dan nog waard zijn en in hoeverre is het nog te repareren, daar Go-Swiss ondertussen ook niet meer bestaat?

Reserve artikelen zijn wel te vinden, vooral in DE, maar erg duur.
https://bieg.com/epages/1a0bc832-4660-4 ... 1500577440

https://bieg.com/epages/1a0bc832-4660-4 ... ListPrice=

De foutmeldingen lijken zich vooral te richten op de data overdraging.
https://www.go-swissdrive.com/fileadmin ... 26_Web.pdf

Hier ook meer info:
https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1005318
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

De accu van mijn Bulls Green Mover 2017 met Suntour motor begint ook kuren te vertonen. Na het opladen en inklikken van de accu op de fiets schommelt het percentage rond de 94~97 % in plaats van 99%

Het lijkt er dus op dat de accu nu de eerste slijtage begint te vertonen. Er zijn exact 2 jaar geleden ook al eens nieuwe cellen in gegaan onder garantie omdat de actieradius zwaar tegen viel.

De FM zegt dat deze slijtage binnen de marges valt, en hij zal inderdaad wel een groot aantal laadcycli voor zijn kiezen hebben gehad.

Nu zit ik er toch ook aan te denken om een keer de accu uit te laten breiden naar boven de 1000Wh, op een enkeltje van 26km trek ik de accu meestal voor 80~90% leeg. Het gaat me er niet om dat ik ook nog retour naar huis kan, zolang ik maar altijd op full power kan is het al goed.

De oplossing die wordt gebruikt via ebikeaccu.nl ziet er optisch niet zo heel mooi uit maar dat interesseert me verder niet. Ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn bij jullie die de accu uit hebben laten breiden met uitbouw en of daar geen problemen mee zijn opgetreden, ik ga namelijk door weer en wind (ben nu nog op aan het drogen op het werk) en wil zeker weten dat het echt 100% waterdicht is. Als er eenmaal vocht in de accu komt ben je natuurlijk verder van huis.

De Bulls is verder nog een prima fiets, zeer krachtig en heel comfortabel. Budget voor een andere speed pedelec heb ik niet en terug naar een 25 km/u e-bike kan maar geniet niet de voorkeur :)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij mij werkt de accu na net geen 2 jaar nog steeds perfect en ik ga ook door weer en wind, maar ik heb wel 2 kanttekeningen:
- de leds aan de zijkant die aangeven hoe vol de accu is werkten vorig jaar ineens niet meer, dat is toen door hen gerepareerd. Nu werken ze weer niet meer. Het kan natuurlijk dat de fiets een keer is omgevallen, maar dat gebeurde daarvoor ook wel eens... Hoe dan ook: dit heeft geen invloed op de werking van de accu dus ik maak me er geen zorgen over.
- ik hoorde laatst van een andere "upgrader" terug dat de gereviseerde accu van binnen "prutswerk" was, ik heb daar nog niet perse een mening over omdat ik mijn accu niet open gehad heb. Als dit waar is zou het het eerste punt kunnen verklaren.

Ik ben van plan om in de kerstvakantie mijn accu open te maken om eens te kijken waarom die ledjes niet meer werken, dan kan ik de rest ook beoordelen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Vlassie1980
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 sep 2017, 14:25
Locatie: Waddinxveen
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 2600

FreddyH schreef: 28 nov 2019, 09:53 Bij mij werkt de accu na net geen 2 jaar nog steeds perfect en ik ga ook door weer en wind, maar ik heb wel 2 kanttekeningen:
- de leds aan de zijkant die aangeven hoe vol de accu is werkten vorig jaar ineens niet meer, dat is toen door hen gerepareerd. Nu werken ze weer niet meer. Het kan natuurlijk dat de fiets een keer is omgevallen, maar dat gebeurde daarvoor ook wel eens... Hoe dan ook: dit heeft geen invloed op de werking van de accu dus ik maak me er geen zorgen over.
- ik hoorde laatst van een andere "upgrader" terug dat de gereviseerde accu van binnen "prutswerk" was, ik heb daar nog niet perse een mening over omdat ik mijn accu niet open gehad heb. Als dit waar is zou het het eerste punt kunnen verklaren.

Ik ben van plan om in de kerstvakantie mijn accu open te maken om eens te kijken waarom die ledjes niet meer werken, dan kan ik de rest ook beoordelen.
Hoi Freddy,

Denk voor je snelle input :)

Punt 1 lijkt me niet zo heel spannend. Zolang hij het maar doet.

Punt 2 lijkt mij verder ook een beetje een opmerking van iemand die in eigen parochie spreekt. Alles afkraken waar ze zelf niet op kunnen komen maar misschien valt er wel wat voor te zeggen.

Kan je nog een keer een duidelijke foto maken van de accu? Had ik een keer voorbij zien komen maar kan ik nu niet meer vinden.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vlassie1980 schreef: 28 nov 2019, 10:32 Denk voor je snelle input :)

Punt 1 lijkt me niet zo heel spannend. Zolang hij het maar doet.

Punt 2 lijkt mij verder ook een beetje een opmerking van iemand die in eigen parochie spreekt. Alles afkraken waar ze zelf niet op kunnen komen maar misschien valt er wel wat voor te zeggen.

Kan je nog een keer een duidelijke foto maken van de accu? Had ik een keer voorbij zien komen maar kan ik nu niet meer vinden.
Graag gedaan!

Punt 1: inderdaad.
Punt 2: ik heb de opmerkingen met veel interesse gelezen, maar ik vorm pas een mening over zoiets als ik het zelf heb kunnen beoordelen. Ik heb namelijk geen idee wat de technische achtergrond van de persoon is die deze opmerking maakte en heb mijn accu niet van binnen gezien. Los daarvan: ik heb wel foto's gezien van hoe de accu er vanbinnen uitzag voor de modificatie, en dat ziet er ook wel wat rommelig uit (beetje een wirwar van bedrading dat niet echt netjes/strak is weggewerkt). Het zou dus zomaar kunnen dat die persoon daarover valt. Maar nogmaals: ik heb nog geen idee.

De foto's onderaan pagina 1 van dit draadje zijn redelijk duidelijk, maar als je wilt maak ik nog een keer foto's van hoe mijn accu er nu uitziet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie