Accu Bulls Green Mover E45 reviseren/uitbreiden

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 16 apr 2019, 14:19 Ik vind 80% na 5j en 21000km niet slecht maar of het dan nog voldoende is is inderdaad een heel ander verhaal.
Ik ook niet, vind ik zelfs behoorlijk OK. Maar ik vind de oorspronkelijke 735Wh al waardeloos dus als daar dan ook nog wat vanaf gaat :bu:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 16 apr 2019, 14:23
Jins schreef: 16 apr 2019, 14:19 Ik vind 80% na 5j en 21000km niet slecht maar of het dan nog voldoende is is inderdaad een heel ander verhaal.
Ik ook niet, vind ik zelfs behoorlijk OK. Maar ik vind de oorspronkelijke 735Wh al waardeloos dus als daar dan ook nog wat vanaf gaat :bu:
Klopt. Grote accu is een investering die 1x pijn doet (tenzij je er een DIY job van maakt) en daarna kan je er laaaaaang van genieten. Heb je het niet nodig dan laad je niet zo vaak en/of niet volledig, heb je het nodig dan is het er en als de capaciteit terug loopt is dat spijtig maar geen drama. :D
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Net eens gekeken wat een accu zou kosten. 10S10P configuratie van 1260Wh kost 350€ aan cellen met soldeerlipjes. BMS hergebruiken en enkele uurtjes werk. Als ik het nodig had twijfelde ik niet.
Bijlagen
CEL.JPG
CEL.JPG (82.78 KiB) 4670 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jins op 16 apr 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Voor de Stromer 983Wh 13S6P accu ook eens gekeken.
Dat is nog geen 300€. Zet een mens aan het denken...
Bijlagen
CEL.JPG
CEL.JPG (83.61 KiB) 4667 keer bekeken
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Jins schreef: 16 apr 2019, 15:01 Voor de Stromer 983Wh 13S6P accu ook eens gekeken.
Dat is nog geen 300€. Zet een mens aan het denken...
O ja, als ik me niet vergis is de 814Wh accu ook een 13S6P configuratie in dezelfde behuizing, enkel met 2900mAh cellen ipv 3500mAh cellen, die zou je zomaar een upgrade naar 983Wh kunnen geven.
mhoekstra
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jan 2019, 20:33

Nu we het er toch over hebben...
Ik ben benieuwd of iemand zich al eens heeft verdiept in het volgende (Duitse) Topic over een Range extender voor de Bulls E45: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... e45.29545/

Het schijnt dat je dus simpelweg een extra 36V accu kunt aansluiten op de originele Bulls accu (als deze hetzelfde voltage hebben vanzelfsprekend) en tientallen kilometers extra kunt fietsen.
Het heeft wel een klein beetje voeten in de aarde: Een Rosenberger Stekker als je 'm aan wilt sluiten op de originele accu, of anders vanuit de (driehoekige) lasdoos in het frame een extra aansluiting maken... Daarnaast natuurlijk voltage-controle voor beide accu's om ervoor te zorgen dat ze altijd gelijk zijn qua spanning...

Ik ben van plan om dit binnenkort uit te testen.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

mhoekstra schreef: 16 apr 2019, 17:00 Nu we het er toch over hebben...
Ik ben benieuwd of iemand zich al eens heeft verdiept in het volgende (Duitse) Topic over een Range extender voor de Bulls E45: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... e45.29545/

Het schijnt dat je dus simpelweg een extra 36V accu kunt aansluiten op de originele Bulls accu (als deze hetzelfde voltage hebben vanzelfsprekend) en tientallen kilometers extra kunt fietsen.
Het heeft wel een klein beetje voeten in de aarde: Een Rosenberger Stekker als je 'm aan wilt sluiten op de originele accu, of anders vanuit de (driehoekige) lasdoos in het frame een extra aansluiting maken... Daarnaast natuurlijk voltage-controle voor beide accu's om ervoor te zorgen dat ze altijd gelijk zijn qua spanning...

Ik ben van plan om dit binnenkort uit te testen.
De meeste accu's is een verzameling van parallel en serie schakelingen. Of je dat nu op cel niveau doet of op accu/batterij niveau, maakt op zich niets uit.
Kan zonder problemen als :
- Beide accu's op het moment van parallel schakelen een zo gelijk mogelijke (klem)spanning hebben, dan vloeit er bijna geen stroom van de ene naar de andere. 1V gaat geen drama zijn maar geen 10V.
- BMS voor de hulp accu zou ik wel voorzien, gewoon om de cellen individueel te beveiligen --> LVC & HVC. Kost bij onze chinese vrienden maar een habbekrats en die doet bij mij al jaren dienst zonder problemen. Ik heb een 30A versie en sleur daar 45A door, zonder problemen en al +20000km.
- Diode weglaten, smelt zekering in de plaats (20 à 30A), minder verlies en een diode ga je moeten koelen (koelplaat).
- Als je het laden ook voor de hulp accu voorziet (via de BMS) kan je ze samen opladen met dezelfde lader en moet je niets steeds koppelen/ontkoppelen.
- Maak de verbinding met degelijke stekkers, VB : Anderson
Die kan je in elkaar schuiven (zwaluwstaart verbinding) zodat je ze nooit verkeerd kan aansluiten. Ze kunnen 30ADC onderbreken, ik gebruik ze bij 45ADC en tot 60A fase stroom. (zonder te onderbreken)
Bijlagen
anderson.JPG
anderson.JPG (45.25 KiB) 4628 keer bekeken
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

mhoekstra schreef: 16 apr 2019, 17:00 Nu we het er toch over hebben...
Ik ben benieuwd of iemand zich al eens heeft verdiept in het volgende (Duitse) Topic over een Range extender voor de Bulls E45: https://www.pedelecforum.de/forum/index ... e45.29545/
Ik ben dat ding ± 2 jaar geleden wel tegengekomen in mijn zoektocht naar een grotere actieradius. Ik weet nog dat ik een sterk argument had om die range extender niet te willen, maar ik weet niet meer wat het argument was... Misschien dat Vlassie1980 het nog weet, hij heeft me er toen op gewezen en ik heb met hem toen argumenten uitgewisseld.

Ik meen dat je dat ding niet "tegelijk" (in serie oid) met je gewone accu op kunt laden. Hoeft voor jou geen bezwaar te zijn, maar ik sta soms tot 21:30u voor de klas en dan moet ik vaak 's ochtends om 8:45u weer beginnen. Ik heb geen zin om de wekker 's nachts te zetten om een accu te wisselen. Dat alleen was voor mij al een deal breaker (ook de reden waarom ik geen 2 accu's wil, los van het feit dat de accu van onze fiets nogal onhandig is om mee te nemen). Maar er was geloof ik nog iets in het gebruik wat me heel erg krom leek, het schiet me alleen even niet binnen :?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

FreddyH schreef: 16 apr 2019, 19:07 Ik meen dat je dat ding niet "tegelijk" (in serie oid) met je gewone accu op kunt laden. Hoeft voor jou geen bezwaar te zijn, maar ik sta soms tot 21:30u voor de klas en dan moet ik vaak 's ochtends om 8:45u weer beginnen. Ik heb geen zin om de wekker 's nachts te zetten om een accu te wisselen. Dat alleen was voor mij al een deal breaker (ook de reden waarom ik geen 2 accu's wil, los van het feit dat de accu van onze fiets nogal onhandig is om mee te nemen). Maar er was geloof ik nog iets in het gebruik wat me heel erg krom leek, het schiet me alleen even niet binnen :?
Je kan ze perfect samen laden met dezelfde lader maar ze moeten dan uiteraard gekoppeld zijn. Als dat koppelen niet lukt buiten de fiets, of het laden niet op de fiets, moet je met 2 laders laden of de ene accu na de andere laden en dan wordt het een heel gedoe voor wat het opbrengt.
Als je een 2de accu kan bouwen en integreren met de bestaande accu kan je ook een upgrade bouwen, minder werk met minder gedoe. Zoals ik eerder al aanhaalde, 350 euries en een paar uur werk en het is gebeurd. Wel je kop erbij houden of het is ook "gebeurd" en dan kom je in de gazet.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 16 apr 2019, 20:12 Je kan ze perfect samen laden met dezelfde lader maar ze moeten dan uiteraard gekoppeld zijn. Als dat koppelen niet lukt buiten de fiets, of het laden niet op de fiets, moet je met 2 laders laden of de ene accu na de andere laden en dan wordt het een heel gedoe voor wat het opbrengt.
Als je een 2de accu kan bouwen en integreren met de bestaande accu kan je ook een upgrade bouwen, minder werk met minder gedoe. Zoals ik eerder al aanhaalde, 350 euries en een paar uur werk en het is gebeurd. Wel je kop erbij houden of het is ook "gebeurd" en dan kom je in de gazet.
Ik weet niet meer precies wat er met dat ding aan de hand was, maar ik meen toch echt dat je ze niet gekoppeld kon laden. Afijn, het is te lang geleden om het scherp te hebben.

Ondertussen heb ik een 1260 Wh accu, heb het alleen niet zelf gedaan. Zoals ik eerder al in dit draadje schreef: dit soort dingen laat ik liever over aan iemand die dat dagelijks doet. 350 Euro en een paar uurtjes werk werd voor mij zo iets van 800 Euro, "no cure no pay" garantie en 1 jaar garantie op de werkzaamheden. Vind ik het meer dan waard, zeker omdat ik voor mijn woon-werk verkeer wil kunnen vertrouwen op iets dat 100% werkt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie