Pagina 2 van 5

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 13 mei 2019, 08:46
door mrstrom
Heb je bij bestellen wel op de fiets al kunnen rijden? of heb je hem zo uit het boekje besteld?
Wat heeft je doen besluiten voor deze SP te kiezen?

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 04:06
door Bart B.
Ik vind dat alles nogal makkelijk met "de mantel der liefde" wordt toedekt, er wat naast de kwestie wordt geantwoord en er wel zeer licht over de feiten wordt gegaan. Uiteraard wist ik niet dat het zo extreem lang ging duren. En mij stoort het ook absoluut niet of mijn fiets nu over 2, 3 of 4 maand wordt geleverd, maar 7,5 maand... Ik doe gewoon een vaststelling waar quasi iedereen een probleem mee zou hebben. Ik heb een gewone fiets die meer dan voldoet, en heb deze elektrische fiets absoluut niet dringend nodig. Maar 7,5 maand moeten wachten op een "serieproduct", tenslotte is de fiets slechts in 1 kleur en enkel in herenframe verkrijgbaar, is toch echt niet normaal te noemen. Ik vraag mij echt af wat er aan deze fiets dan zo "zeer specifiek" is, en waarom een auto wel "courant" is. Iedereen die ik al over deze wachttijd heb verteld viel trouwens bijna van zijn stoel van verbazing. Ik wacht dus geduldig af, want je voorstel om een andere dealer te kiezen lijkt me nutteloos. De wachttijd zal identiek zijn, tenzij de winkelier het risico heeft genomen zo'n fiets zonder kandidaatkoper zelf aan te kopen om in z'n showroom te zetten. Ik kijk eventueel wel naar een alternatief, hoewel door mijn keuze voor riemaandrijving de mogelijkheden me vrij beperkt lijken: de Flyer Upstreet 5, die iets te duur uitvalt, ofwel de R&M charger vario hs of charger GT vario hs. (Prijzen zijn allemaal identiek aan de Koga, en ken de verschillen tussen de R&M charger en de GT nog niet)

Reden om voor deze fietsen te kiezen zijn zoals al gezegd het gebruiksgemak en weinig onderhoud, en de dealers van deze merken zijn in, of grenzend aan mijn woonplaats gevestigd zodat ik bij problemen geen grote afstand moet afleggen. En ook de esthetiek speelt wat mee, tenslotte mag het allemaal ook wat mooi "ogen". Zo vind ik het design van de R&M al heel wat minder.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 05:45
door Tomasj
Bart B. schreef: 14 mei 2019, 04:06 Ik vind dat alles nogal makkelijk met "de mantel der liefde" wordt toedekt, er wat naast de kwestie wordt geantwoord en er wel zeer licht over de feiten wordt gegaan. Uiteraard wist ik niet dat het zo extreem lang ging duren. En mij stoort het ook absoluut niet of mijn fiets nu over 2, 3 of 4 maand wordt geleverd, maar 7,5 maand... Ik doe gewoon een vaststelling waar quasi iedereen een probleem mee zou hebben. Ik heb een gewone fiets die meer dan voldoet, en heb deze elektrische fiets absoluut niet dringend nodig. Maar 7,5 maand moeten wachten op een "serieproduct", tenslotte is de fiets slechts in 1 kleur en enkel in herenframe verkrijgbaar, is toch echt niet normaal te noemen. Ik vraag mij echt af wat er aan deze fiets dan zo "zeer specifiek" is, en waarom een auto wel "courant" is. Iedereen die ik al over deze wachttijd heb verteld viel trouwens bijna van zijn stoel van verbazing. Ik wacht dus geduldig af, want je voorstel om een andere dealer te kiezen lijkt me nutteloos. De wachttijd zal identiek zijn, tenzij de winkelier het risico heeft genomen zo'n fiets zonder kandidaatkoper zelf aan te kopen om in z'n showroom te zetten. Ik kijk eventueel wel naar een alternatief, hoewel door mijn keuze voor riemaandrijving de mogelijkheden me vrij beperkt lijken: de Flyer Upstreet 5, die iets te duur uitvalt, ofwel de R&M charger vario hs of charger GT vario hs. (Prijzen zijn allemaal identiek aan de Koga, en ken de verschillen tussen de R&M charger en de GT nog niet)
Heel wat producenten van speedbikes hebben lange levertermijnen, men kan zich dus veroorloven om wat later te leveren. Ofwel is Koga niet echt geïnteresseerd in deze markt, en probeert Koga, zonder echt te willen investeren, enkele graan,tjes van de lucratieve markt. Koga heeft al eens de Koga XLR8 geproduceerd; dat was toen geen daverend succes...
Reden om voor deze fietsen te kiezen zijn zoals al gezegd het gebruiksgemak en weinig onderhoud, en de dealers van deze merken zijn in, of grenzend aan mijn woonplaats gevestigd zodat ik bij problemen geen grote afstand moet afleggen. En ook de esthetiek speelt wat mee, tenslotte mag het allemaal ook wat mooi "ogen". Zo vind ik het design van de R&M al heel wat minder.
Tja, je moet dan wel zeker zijn dat die FM ervaring heeft met riemaandrijving. Ik hoor wel eens zeggen dat veel naafversnellingen moeite hebben om het vermogen van een middenmotor te verteren, dus hou er rekening mee dat die naafversnellingen op geregelde tijdstippen de geest geven. Shimano alfine heeft een nieuwe serie die aangepast zou zijn voor speed-pedelecs, maar dat moeten we nog zien.
De meest onderhoudsvriendelijke speedpedelec is volgens mij de speedped, wel een beetje een vreemde eend in de bijt.
Nog een alternatief met riemaandrijving, en sneller beschikbaar : Qwic MA11 speed.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 08:28
door FreddyH
Voor de vergelijking met auto's: dat zijn heel andere aantallen, dat speelt ook mee.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 09:18
door Golvas
Die Koga Pace B20 is toch bij verschillende verkopers gewoon op voorraad, wat is dan eigenlijk het probleem ?

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 10:08
door Stromeur
Bart B. schreef: 14 mei 2019, 04:06 Ik vraag mij echt af wat er aan deze fiets dan zo "zeer specifiek" is, en waarom een auto wel "courant" is.
Al eens buiten geteld hoeveel auto's je ziet? En hoeveel speed pedelecs? En Koga Pace B20's? (Dat laatste wordt wel door Koga mee in stand gehouden door die behoudende productievolumes, maar ook door jouw dealer die 'm wel wil verkopen, maar niet op voorraad neemt.)
Bart B. schreef: 14 mei 2019, 04:06 Ik vind dat alles nogal makkelijk met "de mantel der liefde" wordt toedekt.
...
Iedereen die ik al over deze wachttijd heb verteld viel trouwens bijna van zijn stoel van verbazing.
Ik niet, sorry.

Als jouw mededeling over de lange wachttijd op een Koga die je rechtstreeks vanuit de glossy brochure bij een niet-voorraadhoudende dealer hebt besteld bedoeld is om iedereen van zijn stoel te laten kukelen, dan kun je dit inderdaad beter bespreken tijdens een verjaardagsborrel dan op een speed pedelec forum. Hier hebben we helaas ervaring met lange levertijden.

Dit even los van het feit dat op dit forum ook gebaald wordt van wachttijden. We hebben niet voor niets voor bijna elk Stromer model een wachtkamer ingericht. Niemand zal jouw gevoelens daarin miskennen. Dit neemt echter niet weg dat het je eigen keus is om dit merk, dit model en deze dealer te kiezen en ondanks het slechte nieuws bij die keus te blijven: 1+1+1+1 = heel lang wachten.

Zie de opmerking van Golvas. Ik zie het probleem ook niet.

Veel dealers leveren prima service op afstand. De mijne zit hier 100km vandaan, maar ze hebben een als fietswerkplaats ingerichte klusbus waarmee ze op locatie kunnen werken. Bij problemen krijg ik een gratis leenstromer. Bij mij om de hoek (buitengebied) lukt dat allemaal ook niet, dus heb ik een andere oplossing gekozen.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 16:20
door Stromeur
Los van dit alles: ik ben oprecht benieuwd naar de prestaties van deze B20. Heb je er elders een proefrit mee gemaakt? Wat zijn je eerste indrukken/ervaringen?

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 17:08
door Jins
Bart B. schreef: 12 mei 2019, 20:08 De R&M heeft zoals de meeste pedelecs derailleur versnellingen, de Koga Pace echter riemaandrijving.
R&M heeft 3 variaties met riemaandrijving : Nuvinci, Shimano en Rohloff. Voor elk van deze kan je ook nog opteren voor elektronisch schakelen dus heb je 6 keuze mogelijkheden met riem aandrijving.
Daarnaast de klassieke derailleur met of zonder DI2.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 14 mei 2019, 20:51
door Golvas
Jins schreef: 14 mei 2019, 17:08 R&M heeft 3 variaties met riemaandrijving : Nuvinci, Shimano en Rohloff.
In de HS versie (zoals ze dat bij Riese & Müller typeren) heb je geen Shimano naaf bij R&M, enkel een NuVinci / Enviolo en een Rohloff ... die laatste kan je ook al meteen van Bart B.'s lijstje schrappen, er rest dus de NuVinci / Enviolo, die in meerdere HS modellen verkrijgbaar is.

Re: Koga Pace B20

Geplaatst: 15 apr 2021, 22:31
door k_a_r_e_l
Vandaag de nieuwste versie van de Koga Pace B20 kort kunnen testen. Na 100 meter wist ik het al. Deze wordt het niet. Niettegenstaande ik het de mooiste SP van allen vind, die nog het meest op een 'normale' fiets lijkt. Ik zag de voordelen van de onderhoudsvrije riem en Nuvinci naaf, geen vering (ik verafschuw geveerde onderdelen). Maar helaas, de motorondersteuning vind ik onvoldoende, zelfs als getrainde (race)fietser, het motorlawaai vond ik storend, de snelheid niet hoog genoeg, de Nuvinci naaf onvoldoende, over het bereik zullen we het dan nog maar niet hebben. Ik ben wel kieskeuring wat aandrijving betreft. Heb fietsen met Di2 derailleur en Rohloff, en het verschil met Nuvinci is merkbaar. Zelfs de zwaarste versnelling op Nuvinci vond ik niet voldoende. 45 aanhouden met de Koga is een zware klus. Zelfs 40 km/u hou je moeilijk vol zonder je in het zweet te rijden, toch zeker bij de windkracht vandaag aan de Belgische kust, en die was nog redelijk mild...