Pagina 1 van 1

Giant Quick E 45

Geplaatst: 10 sep 2018, 20:18
door VFooR
Bij de trek-dealer stond plots deze ernaast.
Ze voerden deze in naast de stromers daar mensen zoeken naar een betaalbaarder alternatief.

Voordelen volgends dealer:
- 27,5 inch (stabiel)
- prijs!!!
- betrouwbare yamaha motor
- vlotter naar de 45 km/u dan de trek 8 door 80NM
- giant is grootste fietsleverancier ter wereld, met massa's know how
- sensor trapkracht en sensor rotatie

nadelen:
- actieradius door 500w batterij

-minder mooi
- 2 bladen vooraan???

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 10 sep 2018, 20:27
door Vlassie1980
Lange tijd deze op de radar gehad om als eerste speed pedelec aan te schaffen.
Uiteindelijk niet voor deze gekozen maar voor een Bulls Green Mover vanwege een zeer scherpe aanbieding.

Nog even een plaatje van de fiets:
Afbeelding

Nadeel is toch wel de enigszins beperkte actieradius en de middenmotor. Met een middenmotor heb je nou eenmaal meer slijtage. Ik denk wel dat hij minder slijtage heeft omdat de voortandwielen veel groter zijn, dit in tegenstelling tot Bosch. Denk ook dat je niet zo'n hoge kruissnelheid kunt halen als met een Stromer.

Daarnaast is hij een stuk goedkoper als een Trek, die vind ik in verhouding veel te duur.

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 19 mei 2019, 10:41
door Stromend
De bagagedrager is aangepast en die ga eens testen op m’n ST2s:
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick ... -km-u-2019
Mijn huidige is wat te “bulky”
Benieuwd of deze past vanwege verschil tussen 26” en 27,5”...

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 06 sep 2019, 10:39
door Stromend
Stromend schreef: 19 mei 2019, 10:41 De bagagedrager is aangepast en die ga eens testen op m’n ST2s:
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick ... -km-u-2019
Mijn huidige is wat te “bulky”
Benieuwd of deze past vanwege verschil tussen 26” en 27,5”...
Het is een fiets met 26" en heb de drager deze week besteld.
giant-quick-e-45-fs-speedbike-antracite.jpg
giant-quick-e-45-fs-speedbike-antracite.jpg (81.73 KiB) 6728 keer bekeken

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 03 okt 2019, 10:55
door YvesL
ik ben wel benieuwd naar deze fiets.

de leasingfirma via het werk zit vast aan een fietshandelaar, en die heeft geen Stromers in het gamma

ik ga de giant quick e 45 testen eind volgende week. meer slijtage maakt me niet veel uit omdat het onderhoud volledig in het leasingpakket zit.

ben voornamelijk benieuwd naar de kruissnelheid en range
(Fietshandelaar zei me op hoogste ondersteuning 70km, wat erg veel lijkt ... )
qua kruissnelheid heb ik al een gazelle cityzen speed 2017 getest , alleen haalde ik daar slechts 34/35 km/h mee.
terwijl ik graag tegen de 40 had gehaald ( route 21km , waarvan 1/2 jaagpad, 1/4 kleine binnenwegen, 1/4 gewestwegen )

verder heb ik ook nog niet veel info gevonden over de 2020 editie, de website van giant is nog leeg.

uiteraard ga ik erna ook nog een stromer testen en ga dan op mijn gevoel kiezen. ;)

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 03 okt 2019, 11:44
door FreddyH
YvesL schreef: 03 okt 2019, 10:55 ik ga de giant quick e 45 testen eind volgende week. meer slijtage maakt me niet veel uit omdat het onderhoud volledig in het leasingpakket zit.
Weet je zeker dat er in de kleine letters geen maximum bedrag per jaar staat? Dat is namelijk vaak zo...
YvesL schreef: 03 okt 2019, 10:55 ben voornamelijk benieuwd naar de kruissnelheid en range
(Fietshandelaar zei me op hoogste ondersteuning 70km, wat erg veel lijkt ... )
In de huidige versie zit een Yamaha motor, waarvan ik zo niet kan vinden wat voor vermogen deze levert. Ik gok dat dit 350-380W zal zijn. Laat ik van de (voor actieradius) gunstigste waarde uitgaan: 350W. De huidige accu heeft een capaciteit van 500Wh.

Stel dat je met wind neutraal weer flink gaat fietsen, dan zul je kruissnelheden van zo'n 40 km/h fietsen. Afhankelijk van je route zul je dan uitkomen op een gemiddelde snelheid van een kleine 35 km/h. Met een opgenomen vermogen van 350W (is in de praktijk meer omdat het piekvermogen flink hoger is dan 350W*) kan je dan 1 uur en 25 minuten fietsen. Met een gemiddelde snelheid van 35 km/h kom je dan op een bereik van 50 km. Let op: hier rond ik bijna alles in het voordeel van actieradius af. In werkelijkheid wordt het dus lager.

The devil is in the details: een ander "klein" puntje: hierboven ga ik uit van wind neutraal weer. Als ik hier even een windkracht 5 vol tegen en een aantal graden vorst bovenop doe dan mag je denk ik blij zijn met een actieradius van 30 km. Bij een nieuwe accu tenminste, na 2 jaar heb je namelijk nog maar 80-90% over dus zal het in extreme situaties al snel richting de 25 km zakken.

Kortom: 70km is complete BS, althans: als je rond de 40 km/h wilt gaan fietsen. Als je 30-35 km/h aan kruissnelheden aan gaat houden dan haal je het wel.


*) Ter vergelijk: ik heb een 500W motor en had een 735Wh accu, deze heb ik meerdere keren binnen een uur leeggereden... Dus uitgaan van 500W en dan denken dat je anderhalf uur aan maximale ondersteuning kunt fietsen is hopeloos optimistisch.

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 03 okt 2019, 16:42
door Vlassie1980
Op de een of andere manier heb ik dit altijd een aantrekkelijke fiets gevonden. Mooi uiterlijk, niet al te duur en best wel goede hardware die erop zit. Het lijkt me ook een voordeel dat het tandwiel voor groter is als bij de oudere Bosch Speed motoren met dat kleine tandwieltje, je zou dan verwachten dat alles net even wat minder hard slijt.

Maar als je eenmaal op een Stromer hebt gezeten wil je deze denk ik niet meer zo snel :)

Re: Giant Quick E 45

Geplaatst: 03 okt 2019, 18:04
door Robot Santa
FreddyH schreef: 03 okt 2019, 11:44 In de huidige versie zit een Yamaha motor, waarvan ik zo niet kan vinden wat voor vermogen deze levert. Ik gok dat dit 350-380W zal zijn. Laat ik van de (voor actieradius) gunstigste waarde uitgaan: 350W. De huidige accu heeft een capaciteit van 500Wh.

Stel dat je met wind neutraal weer flink gaat fietsen, dan zul je kruissnelheden van zo'n 40 km/h fietsen. Afhankelijk van je route zul je dan uitkomen op een gemiddelde snelheid van een kleine 35 km/h. Met een opgenomen vermogen van 350W (is in de praktijk meer omdat het piekvermogen flink hoger is dan 350W*) kan je dan 1 uur en 25 minuten fietsen. Met een gemiddelde snelheid van 35 km/h kom je dan op een bereik van 50 km. Let op: hier rond ik bijna alles in het voordeel van actieradius af. In werkelijkheid wordt het dus lager.

The devil is in the details: een ander "klein" puntje: hierboven ga ik uit van wind neutraal weer. Als ik hier even een windkracht 5 vol tegen en een aantal graden vorst bovenop doe dan mag je denk ik blij zijn met een actieradius van 30 km. Bij een nieuwe accu tenminste, na 2 jaar heb je namelijk nog maar 80-90% over dus zal het in extreme situaties al snel richting de 25 km zakken.

Kortom: 70km is complete BS, althans: als je rond de 40 km/h wilt gaan fietsen. Als je 30-35 km/h aan kruissnelheden aan gaat houden dan haal je het wel.


*) Ter vergelijk: ik heb een 500W motor en had een 735Wh accu, deze heb ik meerdere keren binnen een uur leeggereden... Dus uitgaan van 500W en dan denken dat je anderhalf uur aan maximale ondersteuning kunt fietsen is hopeloos optimistisch.
Sterker nog, uit een 500 Wh accu kun je geen 500 Wh halen (tenzij Giant besloten heeft om de accucappaciteit anders te bepalen)
Redenen:
- De accucapaciteit is gemeten bij zeer laag vermogen. Bij hogere vermogens zakt de effective capaciteit in door de spanningsval over de interne weerstand.
- Het BMS beschermt de accu door hem nooit helemaal vol te maken en nooit helemaal leeg te maken. Dit is heel goed voor de levensduur.

Bij een test door iemand van het Klever forum bleek dat de Klever 850 Wh accu in de praktijk minder dan 500 Wh leverde (met een 300 W load, een zwaardere load zal betekenen dat er nog minder uit komt).

De Stromer accu's zouden best wel eens cellen met een hogere ontladingswaarde kunnen hebben, waardoor de spanningsval minder is en er dus een hoger percentage van de capaciteit-op-papier ook daadwerkelijk bruikbaar is, maar die zijn flink duurder dus ik denk niet dat Giant dat ook gedaan heeft.