Wat heb je het nu het best voor rond de €5000

WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Stromeur schreef: 30 aug 2018, 00:32 Zeker niet vreemd.

Ik ben zelf gewoon vrij snel met beslissen in dit soort situaties, dus ik ga denken: "oké, crap, de eerste berichten over de uitgeleverde ST5 zijn niet allemaal goed, er zijn echter ook ST5's uitgeleverd waar niks mee aan de hand is, vind ik dit opstartproblemen of vind ik dat niet, laat ik mijn bestelling open staat of niet."

Ik zou "ja" beslissen @bestelling laten staan, maar als een ander nee besluit, dan snap ik dat net zo goed. Ik bedoel enkel dat ik zelf niet weken of maanden lang zou willen rondlopen met een akelig gevoel over mijn bestelling. Ik zou een besluit nemen over hoe ik dat gevoel weg krijg (b.v. door mijn geleverde ST5 met een vergrootglas te controleren zoals forumlid allesstroomt van plan is, 100% te vertrouwen op de oplossingen van de dealer en anders binnen een week de ST5 weer in te leveren zoals Lomito deed (en hem niet inleverde), of bijvoorbeeld door er helemaal vanaf te zien). En dan: move on.

Maarja, als je annuleert loop je direct tegen het probleem aan dat er feitelijk in deze prijsklasse (offtopic want 2x zo duur als de beoogde 5.000 euro van de topicstarter, waar inmiddels wél alternatieven voor op de markt zijn), met deze snelheid, dit design en deze actieradius geen volwaardig alternatief is.. En dat weet Stromer donders goed.

First time right: dat moet echt nu bovenaan de agenda van Stromer komen.

Als het met de eerste uitleveringen van de ST3 LE onverhoopt niet vlekkeloos loopt, dan vrees ik dat de boot echt aan is tussen Stromer en haar eindgebruikers.
Je hebt een punt. Ik ga ervoor ik vind de fiets te mooi en te strak om nu af te haken; alternatief is er niet, heb alle speeltjes verder al :D heb begrepen dat de fiets eind september geleverd gaat worden met het nieuwe achterspatbord/bagagedragertje.
De dealert heeft er nu drie of vier lopen en tot zover geen problemen alleen wat transportschade bij de eerste.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromeur schreef: 26 aug 2018, 18:33 Klever X-speed: de gemelde problemen zijn met name mechanisch van aard
Helaas moet ik dit terugnemen. Inmiddels komen er meldingen voorbij van uitvallend display door condens, wegvallende ondersteuning, foutmeldingen, defecte verlichting, achterwiel dat niet sterk genoeg is en nog wat mechanische dingetjes.

Het zal nu ook bij de X-Speed allemaal vallen of staan met hoe de early adaptors hierop reageren en hoe vaak deze problemen zich voordoen in verhouding tot de verkochte aantallen. En dat zal (deels, want niet iedereen reageert even coulant, net als bij Stromer-problemen) afhankelijk zijn van hoe kordaat Klever en de dealers dit gaan oppakken.

Vooralsnog hou ik het op opstartproblemen; de X-Speed is nieuw en de uitlevering begint net op gang te komen. Maar de tijd zal het ook bij Klever moeten uitwijzen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
flying dutchman
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jul 2018, 09:29

Dat is nu juist een voordeel bij de Trek Commuter 8+; weinig elektronica, een fietsfabrikant(Trek) met decennia ervaring en die dus weet hoe je een fiets in elkaar moet zetten met uitstekende rijeigenschappen met een zeer betrouwbare motor; Prijs 2019: € 4499

Ik ben er in ieder geval dik tevreden over en laten we eerlijk zijn, de perfecte, betaalbare elektrisch SP bestaat gewoon nog)niet..
fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

@Stromeur: de uitvallende verlichting was op de B45, tenzij ik ergens overgelezen heb.

Oorzaak hiervan ook gevonden. Zit in er blokje van de supernova, heeft weinig met Klever te maken. Dit licht staat immers op bijna alle speed-pedelecs.

Er zijn inderdaad wat kinderziekten wat de X betreft. Echter is er telkens wel een oplossing voor. Wat ik merk is dat er nagenoeg evenveel problemen zijn met Stromer, terwijl dit merk veel langer in de markt staat en veel meer gebruikers heeft. Eigenlijk is dit gewoon triestig en wat lachen met de klanten, er was tot voor kort geen goed alternatief. Hopelijk blijft Klever niet op die manier aanmodderen. Het is omdat Stromer knappe echte 45 fietsen bouwt dat ze nog overleven. Indien Klever hun kinderziektes er snel uitkrijgt zal Stromer hier zeker klappen van krijgen.

Wat de B-speed betreft, dit is een heel aperte fiets, zeker het testen waard. Als je lange afstanden moet doen over lange rechte stukken dan ben je beter met een Stromer of een X-speed. Heb je meer stedelijk verkeer, drukkere knooppunten, ben je beter met een B-speed. Hij ziet er misschien niet uit, maar voor mij wel de meest spectaculaire fiets waar ik mee gereden heb.

Nu vind ik de Stromer st3 en st5 wel heel knappe fietsen. Maar deze zijn nog wel een heel stukje duurder dan de Klever die ik ook heel knap vind met zijn bijzonder design.
Klever X-speed Limited
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

fastcooper schreef: 09 sep 2018, 13:13 Het is omdat Stromer knappe echte 45 fietsen bouwt dat ze nog overleven. Indien Klever hun kinderziektes er snel uitkrijgt zal Stromer hier zeker klappen van krijgen.
Dat weet ik wel zeker en ik zou het ook een hele goeie zaak vinden als er concurrentie voor Stromer bij komt. Want hoe Stromer het jaar 2018 aan het door-akkeren is... Met name de logistieke kant (geen levering, te late levering, defecte levering, verkeerde levering, transportschade levering) loopt dit jaar echt niet oké.

Overigens zag ik zojuist op FB wel weer iets van een Klever voorbij komen waar ik me serieus rot van geschrokken ben: een crank die tijdens een rit van de fiets dondert. Levensgevaarlijk!

41385879_10155784762078441_2717687672335237120_o.jpg
41385879_10155784762078441_2717687672335237120_o.jpg (563.19 KiB) 4938 keer bekeken

Kortom: ook Klever moet aan de bak en zal ervoor moeten waken niet dezelfde kant als Stromer uit te gaan. Stromer lost veel problemen uiteindelijk echt wel op, zij het soms tergend langzaam. Maar als het ene probleem verholpen is, zijn er alweer nieuwe modellen op de markt met ook zo hun dingetjes.

Stromer maakt werkelijk prachtige speed pedelecs en ik zie voor mijzelf nog altijd geen enkele waardige concurrent (Klever is gewoon niet mijn smaak), maar Stromer is op dit moment te reactief en volgens mij de controle een beetje kwijt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

Die crank mag inderdaad niet en is een gekend probleem bij Klever.

Echter hoort bij deze fiets ook wel het verhaal van de Fm bij. Dit probleem had niet voorgevallen bij een goede Fm.

Dat is de volgende stap natuurlijk... de Fm.
Ook daar zijn grote verschillen in....

Tot hiertoe heeft Klever alle problemen snel opgelost. Ze laten zeker hun klanten niet in de steek.
Ik denk dat Stromer dat ook niet doet met hun klanten.

Beide merken zullen toch een tandje moeten bijsteken. Tenslotte is het veel geld en daar mag je van verwachten dat het wel ok is.
Klever X-speed Limited
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hear hear.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Deftone82
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2019, 09:14

Het laatste bericht van dit topic is van ongeveer een half jaar geleden.
Intussen zijn we april 2019. Ik twijfel al meer dan een jaar over de aanschaf van een SP.

Met mijn eerste budget van 3 000 euro, kwam ik er al snel achter dat dit niet voldoende was. De adviezen van verschillende FM, maakte het er ook niet makkelijker op. Ik heb toen beslist om nog even door te sparen.
Hierdoor zit ik nu met een budget van +/- 5000 euro. Daar moet het mee lukken (of geen fiets).

Voor mij zijn betrouwbaarheid en snelheid (wegens jong gezin wil ik niet veel meer tijd verliezen dan de verplaatsing met de auto) de belangrijkste criteria voor een SP maar zoals eerder in dit topic en op fora aangehaald: er zijn nogal wat technische mankementen met dit soort fietsen.

Mijn vraag is dus eerder of het niet verstandig is om nog een jaartje af te wachten tot nog meer 'kinderziektes' de wereld uit zijn en misschien de concurrentie ook weer wat hoger is. Of zijn er toch voldoende kanshebbers voor wat ik zoek?

Graag jullie advies!
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Deftone82 schreef: 26 apr 2019, 10:39 Mijn vraag is dus eerder of het niet verstandig is om nog een jaartje af te wachten tot nog meer 'kinderziektes' de wereld uit zijn en misschien de concurrentie ook weer wat hoger is. Of zijn er toch voldoende kanshebbers voor wat ik zoek?
Over een jaar zijn er gewoon weer andere kinderziektes hoor. Mijn fiets komt uit 2014, daarin zaten problemen als te dunne spaken. Latere fietsen hadden gewoon andere problemen.

Ik denk dat de meeste SP's "uiteindelijk" betrouwbaar zijn. Alleen is de kans dat je fiets vanaf dag 1 probleemloos is gewoon zeker geen 100%. Ik weet niet hoe groot die kans wel is.

Dus de vraag die je je moet stellen is: stel dat je een fiets hebt die 3-4 maanden problemen oplevert, maar daarna grotendeels probleemloos werkt, hoe groot is dat probleem voor jou?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Deftone82
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 apr 2019, 09:14

FreddyH schreef: 26 apr 2019, 10:54 Dus de vraag die je je moet stellen is: stel dat je een fiets hebt die 3-4 maanden problemen oplevert, maar daarna grotendeels probleemloos werkt, hoe groot is dat probleem voor jou?
Zolang dit binnen garantie valt, geen probleem. Als me dit na 3 maanden 500 euro extra heeft kost, is dat wel een probleem.
.
Wat ik vooral wil vermijden is dat zo'n fiets plots 'stil valt'. ik ben niet in de mogelijkheid om onderweg iemand te bellen om mij te komen oppikken. Hoe 'goed' raak je met zo'n fiets (tegen tempo van 20 km/u) nog op je bestemming als de ondersteuning uitvalt?
Plaats reactie