Stromer ST1x of Giant E+ FS 45

andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

jjj schreef: 04 aug 2018, 11:01
andy666 schreef: 03 aug 2018, 20:10 ... Als ik kijk naar de ervaringen op dit forum en op facebook dan lees ik toch dat er wel héél wat problemen zijn met de Stromers ...
Mijn (beperkte) ervaring is dat de FM (fietsenmaker) deze altijd oplost.

Zonder de problemen te willen bagataliseren; het probleem met problemen is dat wanneer ze ontbreken jij ze niet hoort. Dus de problemen die je wel hoort krijgen daardoor meer aandacht dan ze eigenlijk verdienen. Voorbeeld; afgelopen week had ik geen problemen met de fiets; dat is geen interessant nieuws; dus komt niet op het forum; Dus jij wist het niet...

Terug komend op je oorspronkelijke vraag
andy666 schreef: 03 aug 2018, 20:10waar zit de andere grote meerwaarde van de Stromer
Je praat over een ST1x met de grootste accu; Het prijsverschil tussen de grootste en de kleinste accu is 800 euro (exclusief korting). Met welke accu kun je de Giant vergelijken? Ik lees dat accu van de Giant E+ FS 45 500Wh is; maar kan niet zien wat de verwachte te behalen afstand is.

Tenslotte:
Ik ben niet objectief; ik ben besmet met het stromer virus; ik ben verloren en fiets met de stromer smile rond. Wat ik je wil meegeven maak een proefrit! Ik mocht er via mijn werkgever een lenen en was zo verkocht dat ik hem privé gekocht heb. Ervaar jij het verschil niet, of is het verschil in ervaring geen 1700 euro waard; dan wordt de keuze lastiger. Maar maak alsjeblieft de proefrit!

Dat van de baterij klopt wel. Maar dat is net één van de voordelen van de Stromer tov de Giant, dus dan moet ik de grotere batterij ook in rekening nemen vind ik. Afstand woon-werk is tussen de 22 en 25km enkel, dus met de 500Wh batterij van Giant zal ik niet heen- en terug geraken. Stromer is dan ook nog sneller en heeft een achterwielmotor die beter geschikt is voor SP.
Giant heeft dan wel weer een iets relaxtere zithouding, verende voorvork, beter afleesbaar display (plaatsing van display Stromer op de middenbuis vind ik eigenlijk niet echt handig om tijdens het rijden af te lezen).

Ik heb ze beide getest maar telkens maar voor een klein stukje. Nu ben ik de hele maand van huis dus ik eind augustus eens aan de FM vragen of ik beide wat langer kant testen.

Ik vroeg me dus gewoon af of er mensen zijn die een Giant hebben en ervaring hebben met het gebruik op termijn want zelf met een testrit van 1u of 1 dag kom je dat niet te weten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

andy666 schreef: 03 aug 2018, 20:10 1700€ is natuurlijk een groot prijsverschil dus ik vraag me af of dit prijsverschil wel de moeite is om voor de duurdere stromer te gaan. Als ik kijk naar de ervaringen op dit forum en op facebook dan lees ik toch dat er wel héél wat problemen zijn met de Stromers dus het is niet dat je echt kan zeggen de Stromer kwalitatief echt beter is.
Op FB lees je enkel de problemen. Het klopt dat er problemen zijn, maar de werkelijkheid is ook dat wij niet weten hoeveel procent van de rondrijdende Stromers blijvende issues heeft. Zoek je een reden om geen 1700 euro extra uit te geven, dan is FB een uitstekend platform om je hierbij een handje te helpen ;)
andy666 schreef: 03 aug 2018, 20:10 Vraag is dan waar het grote prijsverschil wel naar toe gaat?
Als ik gemiddeld 35km/u (Giant?) zou kunnen halen dan zou ik per traject 12 minuten winnen, als ik 39km/u (Stromer) zou halen dan zou daar nog 5 minuten af gaan. Vraag is of die 5 minuten de extra 1700€ waard is.
Of waar zit de andere grote meerwaarde van de Stromer?
Je komt er pas werkelijk achter of je het prijsverschil de moeite waard vindt door beide modellen te gaan testen.

Ik ben zelf totaal geen fan van middenmotoren: ze janken, de ondersteuning is minder dan die van een achterwielmotor en je drivetrain gaat sneller naar de haaien. Motor-ondersteuning en actieradius (en dus ook accu, 500Wh op de Giant? Toedels!) zijn de belangrijkste en duurste onderdelen die een speed pedelec wel of niet interessant maken. Hierna ga je bij de overgebleven kandidaten afwegingen maken m.b.t. afmontage en comfort. Zolang de middenmotoren niet verbeterd worden verwacht ik dat je aan de Giant met veel te kleine 500Wh accu een Spijt Pedelec gaat hebben.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
fastcooper
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 apr 2018, 17:08

Testen zou ik zeggen....

Maar met deze post geef je al aan dat je liever de Stromer hebt. Het enige wat je nog tegenhoud is de prijs....

Mijn mening: ga voor de Stromer want anders krijg je achteraf spijt!

Stromer zit in het betere segment van speedbikes.

( er is natuurlijk ook nog Klever 😉)
Klever X-speed Limited
Golvas

Eigenlijk moet je maar drie dingen doen : testen, testen en testen ... ;)

Neem nadien de tijd om de specs, het onderhoud en de rijeigenschappen uitgebreid te vergelijken en begin desnoods aan een nieuwe testronde.

Combinatie derailleur en middenmotor is voor mij eveneens een no-go wegens te hoge slijtage van de aandrijflijn.

Misschien is het afwachten van de komst van de Kettler Vellosi E45 wel de moeite waard ?
andy666
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jul 2018, 15:40
Locatie: Hamme
Merk SP: Stromer
Km-stand: 8000

Wat de specificaties betreft: ik ben niet 100% overtuigd van die van de STromer. Bij een fiets van meer dan 5000€ zou je toch minstens een XT derailleur mogen verwachten. Ook de koplamp is de gewone B&M IQ ipv de Supernova op de Giant.
De middenmotor is inderdaad beter maar ik vraag me af of Stromer niet gewoon buitensporig veel winst maakt door te besparen op degelijke afmontage.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik snap je even niet goed.

Ergens heb ik het gevoel dat je gevoelsmatig all voor Stromer gekozen hebt maar dat je dit rationeel niet kunt recht praten. Nu kunnen wij hier 1000 argumenten verzinnen maar dat heeft helemaal geen zin: mensen maken nu eenmaal keuzes op basis van gevoel, als je dat omarmt dan wordt je leven en stuk simpeler. In dit geval is het simpel: heb je gevoelsmatig gekozen voor Stromer en kun je die fiets betalen? Ik wens je veel rijplezier!

Als het dit niet is (kans is groot, het is slechts mijn gevoel) dan snap ik niet zo goed waar je heen wilt. De Giant is een totaal andere fiets dan de Stromer, welke daarvan voldoet aan je eisen en welke fietst het fijnst? Als dat dezelfde is, en je kunt deze betalen: done. Veel fietsplezier.
Is dat niet dezelfde? Zijn je eisen realistisch? Zo ja, dan is het slechts nog kiezen of de minder fijne fiets fijn genoeg is. Etc.

Over bepaalde specifieke componenten in afmontage: goh, als het goed werkt dan is het prima. Test de fiets eens in het donker, dan weet je of de lamp goed genoeg is...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

andy666 schreef: 05 aug 2018, 03:57 Wat de specificaties betreft: ik ben niet 100% overtuigd van die van de STromer. Bij een fiets van meer dan 5000€ zou je toch minstens een XT derailleur mogen verwachten. Ook de koplamp is de gewone B&M IQ ipv de Supernova op de Giant.
De middenmotor is inderdaad beter maar ik vraag me af of Stromer niet gewoon buitensporig veel winst maakt door te besparen op degelijke afmontage.
Mijn advies: ga eens ergens een QVIC RD10 speed testen. Die kost met 535Wh batterij 3600 EUR, en met de 735Wh batterij net geen 4000 EUR. Die heeft ook een HUB-motor in 't achterwiel, en is vergelijkbaar afgemonteerd met de ST1X. Of, een Bulls Green Mover (vergelijkbare prijs, 635Wh batterij).
Test deze eens, en vergelijk deze met de Stromer ST1X. Misschien krijg je bij die dealer ook nog wel wat korting. Maar ik denk dat er heel weinig mensen zijn die niet de 500 EUR zouden opleggen om een ST1X met 983Wh batterij te bekomen, de USP van de Stromer tov de RD10 (en zowat alle andere speedbikes) is net die grote batterij die je eigenlijk nergens anders vindt. En daarnaast rijdt een Stromer, door de geweldige sturing, ook erg vlot.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22825
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

andy666 schreef: 05 aug 2018, 03:57 De middenmotor is inderdaad beter maar ik vraag me af of Stromer niet gewoon buitensporig veel winst maakt door te besparen op degelijke afmontage.
De middenmotor is slechter, niet beter.

En over de winst van Stromer: geen idee, kan niemand hier voor je beantwoorden en is ook niet relevant. Stromer is een commercieel bedrijf. Wat hun marge is, of die van de dealer, maakt mij persoonlijk niet uit en het gaat me ook niks aan, zolang ik maar op een SP rondrij waar ik blij mee ben (en dat doe ik).

Ik denk dat je vraag zou moeten zijn: vind ik het een probleem dat op een SP van 5.000 euro geen XT derailleur zit? Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. En als je het antwoord hebt, dan weet je dus ook of de ST1 X voor jou afvalt als kandidaat of niet.

Er zijn hierboven al enkele tips gegeven voor alternatieven, waarvan sommige een scherpere prijs hebben. Of ze in algehele kwaliteit en rij-ervaring tegen de ST1 X op kunnen dat zal de tijd moeten uitwijzen, maar ze zijn er dus wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 118
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Het verschil deore en deore xt is minimaal om gewoon op baan te rijden. Mijn bescheiden mening. Xt blijft een mountainbike groep, Wij rijden met Speedbikes :)
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 05 aug 2018, 15:25 En over de winst van Stromer: geen idee, kan niemand hier voor je beantwoorden en is ook niet relevant. Stromer is een commercieel bedrijf. Wat hun marge is, of die van de dealer, maakt mij persoonlijk niet uit en het gaat me ook niks aan, zolang ik maar op een SP rondrij waar ik blij mee ben (en dat doe ik).
En zo is het, bedrijven moeten gewoon winstgevend zijn.
(en dat is veel meer dan de kosten van de gebruikte materialen).
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie