Grace One look alike met die gemuteerde wangzak onder de koplamp... Begrijpelijk om de ABS-regeling in kwijt te kunnen maar ik zou hier niet mee gezien willen worden.
En ABS op een spijt-pedelec???
Verder is de noodzaak voor ABS op een Stromer ook vrij gering. In de eerste maanden op de Es had ik die ABS goed kunnen gebruiken tijdens diverse noodstops die mij uiteindelijk deden beseffen dat IK anders moet rijden, defensiever. Sindsdien is het aantal ABS-momentjes drastisch gedaald.
Maar niet alles staat of valt met je eigen rijgedrag. Het gaat ook om onverwachte situaties zoals een dier (of een kind, of een volwassen mafketel) dat ineens je pad kruist. Je kunt niet alles aan zien komen en dan is ABS best lekker.
Als een middenmotor-fabrikant nu met ABS komt, dan kunnen achterwielmotor-fabrikanten niet achter blijven, dus ik vind dit een prima ontwikkeling. Stromer kennende komt ABS pas op hun bikes als ze het naadloos weg kunnen werken in het design, dus over de cosmetische kant maak ik me totaal niet druk.
Ik denk dat ABS op SP's en goede zaak is. Ja, met goed reflecteren en je eigen rijstijl aanpassen heb je het als het goed is steeds minder nodig, maar:
- niet iedereen is even goed in reflecteren
- die eerste "ow fck" momentjes die je de casting moeten gaan geven zijn wellicht minder bruut als je ABS hebt
- iedereen wordt wel eens verrast. ABS kan dan een groot verschil betekenen.
Als ik het vergelijk met auto's: ik heb mijn ABS all zeker 15 jaar niet meer nodig gehad, maar ben toch blij dat het erop zit.
Terug naar de betreffende R&M: wat een lelijk ding zeg!
I intend to live forever, or die trying. (Groucho Marx)
Wat ze bij R&M écht niet begrepen hebben, en dat heb ik eerder ook bij andere modellen van ze gezien, zijn de lijnen in het design. Ik zie zoveel schuine lijnen, en niet één lijn is parallel of op een andere manier optisch aangenaam verbonden met een andere. Daardoor oogt het geheel onrustig en rommelig.
Neemt niet weg dat dit exemplaar voorzien is van voorvering, achtervering, lage instap, een behoorlijk "rechtoppe" zitpositie én ABS. Je kunt hem zo lelijk vinden als je wil, en de middenmotor is misschien ook weer een teleurstelling, maar ik geloof best dat-ie qua comfort rondjes rent om de gemiddelde Stromer. (Al zit ik zelf graag wat sportiever, dus voor mij hoeft die rechte zit niet.)
Oh ja, en de standaard is aan de liggende achtervork bevestigd. Dat zou Stromer ook eens moeten gaan doen, zodat je er niet steeds met je trapper tegenaan zit.