Dan zakt het serieus in ja. Alvast een tip: laadt de accu bij kamertemperatuur op een zet hem pas op de fiets als je vertrekt. Dat scheelt flink!
Qwic RD10 Speed
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Contacteer:
Re: Qwic RD10 Speed
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
Re: Qwic RD10 Speed
Ja klote, nu afwachten tot de FM het hersteld heeft. Het is begonnen met af en toe een licht krak geluid , welk ik toen nog niet kon localiseren. Een 50 tal km later veel kraakgeluiden duidelijk uit de trapas. Er was speling op de as voelbaar, alles van de bevestiging stond nog vast, ik ben nog blijven doorrijden , een dertigtal km later trapt de fiets ineens door. Het tandwiel zit inwedig in de as los,
Toen was het gedaan met pedelecen!
Toen was het gedaan met pedelecen!
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Contacteer:
Re: Qwic RD10 Speed
Inderdaad mooi klote! Op zo'n moment is de "niet trappen, 20km/h rijden functie erg handig!

Ai. Stromeur, kan je de forumnaam van pedelecer even veranderen in ex-pedelecer?

I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 7373
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Harlingen
Re: Qwic RD10 Speed
Kracht 5 tot 6 tegen in niet ongebruikelijk waar ik woon (Noord-West Frieland). De wind is de grootst denkbare actieradiusvreter!
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.
Re: Qwic RD10 Speed
Hallo,
Ik had tijdens mijn zoektocht al een tijdje dit forum in de gaten gehouden omdat het een bron van informatie is.
Nu er een RD10 topic is wil ik toch ook even mijn ervaring kwijt.
Omdat mijn werklocatie veranderde van zo'n 20km van huis naar ruim 50km moest ik iets doen voor het woon-werk verkeer.
100km op een dag woon-werkverkeer op de racefiets is wel haalbaar maar om dat nou iedere keer dag te doen dat vind ik geen optie. Vanwege de route die voornamelijk binnendoor over 60km en dorpskernen gaat met auto of motor en het alternatief over de snelweg al snel 25km meer kost dat al gauw een uur.
Omdat ik graag fiets leek het mij prima om deze afstand met een speed-pedelec in niet eens veel meer tijd af te leggen.
De keuze viel op de RD10 omdat ik dit toch behoorlijk veel fiets vond voor relatief weinig geld. De proefrit beviel mij prima en met volle ondersteuning en wind in de rug haalde ik ook makkelijk snelheden tot bijna 50km/h
Toen ik de fiets kon halen ben ik direct de volgende dag naar het werk gefietst en omdat ik de route nog niet goed kende werd die rit uiteindelijk bijna 55km met tegenwind. Met de verse 735kw accu haalde ik dat eigenlijk net niet en zo'n 3km voordat ik er was had ik nog een ondersteuning over waarmee ik net nog rond de 25km/h kon rijden.
De terugweg met wind in de rug was beduidend makkelijker haalbaar waarbij ik de eerste 35km met ondersteuning in stand 3 heb gereden om daarna de laatste 17km de ondersteuning vol open had gezet en over het geheel met een gemiddelde van 37km/h thuis kwam.
Ondertussen is de accu een heel aantal keren zo goed als leeg geweest en weer volledig opgeladen en dat levert betere resultaten op. Nu na ruim 900km haal ik de afstand met tegenwind makkelijk met 38km/h en heb ik het met wind mee en de volledige afstand ondersteuning 6 zelfs gehaald met een gemiddelde snelheid van 43km/h.
Ik ben dus een heel tevreden gebruiker van deze fiets. Wat ik veranderd heb is de voorbouw, deze heb ik vervangen door een rechte A-Head voor een racefiets die ik nog had liggen. Hierdoor heb ik een veel aerodynamischer zit. Het veel te grote zadel heb ik vervangen door een veel smaller en harder exemplaar (ik fiets met een endura fietsbroek met binnenbroek). En de pedalen heb ik vervangen door shimano klikpedalen zodat het tempo goed vast te houden is.
Voor de bijna €4000,- die deze fiets kost vind ik dat ik precies heb wat ik verwachtte van een speed-pedelec.
Wel heb ik ook de ervaring dat de 4 en de 5 eigenlijk niet bruikbare ondersteunings-standen zijn. Voor mijn gevoel valt de ondersteuning weg als je van 3 naar 4 gaat en pakt de fiets dit weer op als je naar 5 gaat. Het gat tussen 5 en 6 is echter weer heel groot, als ze dat softwarematig zouden aan kunnen pakken dan zou dat wel aardig zijn. En voor mij mogen ze zo'n 970kw accu op de markt brengen dan kan ik met het oog op het komende najaar en winter ook dan nog mijn 52km tocht met volle ondersteuning afleggen.
Ik had tijdens mijn zoektocht al een tijdje dit forum in de gaten gehouden omdat het een bron van informatie is.
Nu er een RD10 topic is wil ik toch ook even mijn ervaring kwijt.
Omdat mijn werklocatie veranderde van zo'n 20km van huis naar ruim 50km moest ik iets doen voor het woon-werk verkeer.
100km op een dag woon-werkverkeer op de racefiets is wel haalbaar maar om dat nou iedere keer dag te doen dat vind ik geen optie. Vanwege de route die voornamelijk binnendoor over 60km en dorpskernen gaat met auto of motor en het alternatief over de snelweg al snel 25km meer kost dat al gauw een uur.
Omdat ik graag fiets leek het mij prima om deze afstand met een speed-pedelec in niet eens veel meer tijd af te leggen.
De keuze viel op de RD10 omdat ik dit toch behoorlijk veel fiets vond voor relatief weinig geld. De proefrit beviel mij prima en met volle ondersteuning en wind in de rug haalde ik ook makkelijk snelheden tot bijna 50km/h
Toen ik de fiets kon halen ben ik direct de volgende dag naar het werk gefietst en omdat ik de route nog niet goed kende werd die rit uiteindelijk bijna 55km met tegenwind. Met de verse 735kw accu haalde ik dat eigenlijk net niet en zo'n 3km voordat ik er was had ik nog een ondersteuning over waarmee ik net nog rond de 25km/h kon rijden.
De terugweg met wind in de rug was beduidend makkelijker haalbaar waarbij ik de eerste 35km met ondersteuning in stand 3 heb gereden om daarna de laatste 17km de ondersteuning vol open had gezet en over het geheel met een gemiddelde van 37km/h thuis kwam.
Ondertussen is de accu een heel aantal keren zo goed als leeg geweest en weer volledig opgeladen en dat levert betere resultaten op. Nu na ruim 900km haal ik de afstand met tegenwind makkelijk met 38km/h en heb ik het met wind mee en de volledige afstand ondersteuning 6 zelfs gehaald met een gemiddelde snelheid van 43km/h.
Ik ben dus een heel tevreden gebruiker van deze fiets. Wat ik veranderd heb is de voorbouw, deze heb ik vervangen door een rechte A-Head voor een racefiets die ik nog had liggen. Hierdoor heb ik een veel aerodynamischer zit. Het veel te grote zadel heb ik vervangen door een veel smaller en harder exemplaar (ik fiets met een endura fietsbroek met binnenbroek). En de pedalen heb ik vervangen door shimano klikpedalen zodat het tempo goed vast te houden is.
Voor de bijna €4000,- die deze fiets kost vind ik dat ik precies heb wat ik verwachtte van een speed-pedelec.
Wel heb ik ook de ervaring dat de 4 en de 5 eigenlijk niet bruikbare ondersteunings-standen zijn. Voor mijn gevoel valt de ondersteuning weg als je van 3 naar 4 gaat en pakt de fiets dit weer op als je naar 5 gaat. Het gat tussen 5 en 6 is echter weer heel groot, als ze dat softwarematig zouden aan kunnen pakken dan zou dat wel aardig zijn. En voor mij mogen ze zo'n 970kw accu op de markt brengen dan kan ik met het oog op het komende najaar en winter ook dan nog mijn 52km tocht met volle ondersteuning afleggen.
- Tomasj
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1891
- Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
- Locatie: Vlaams-Brabant, B
Re: Qwic RD10 Speed
Toen ik mijn fiets gisteren voor een onderhoud binnenbracht heb ik de RD10 speed even van dichtbij bekeken. Ik heb in ieder geval een tip voor de ontwikkelafdeling van Stromer: kijk eens hoe die batterij ingebouwd zit in de fiets. Elektrische contacten aan de bovenkant van de batterij, niet aan de onderkant. Zou perfect kunnen op de Stromer, en dan die klep er terug voor, want zo'n weggewerkte batterij ziet er toch beter uit.
Fiets zit goed in mekaar, maar ik vind een aantal elementen in de afwerking toch wat minder (vooral de batterij)
Fiets zit goed in mekaar, maar ik vind een aantal elementen in de afwerking toch wat minder (vooral de batterij)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel
woon-werk 56 km enkel
Re: Qwic RD10 Speed
Bedankt om je ervaringen te delen!RDiede10 schreef: ↑21 jul 2018, 11:37
Ik ben dus een heel tevreden gebruiker van deze fiets. Wat ik veranderd heb is de voorbouw, deze heb ik vervangen door een rechte A-Head voor een racefiets die ik nog had liggen. Hierdoor heb ik een veel aerodynamischer zit. Het veel te grote zadel heb ik vervangen door een veel smaller en harder exemplaar (ik fiets met een endura fietsbroek met binnenbroek). En de pedalen heb ik vervangen door shimano klikpedalen zodat het tempo goed vast te houden is.
...
Dat van de batterij heb ik ook al gemerkt, ik begin meer en meer range te krijgen aan een zelfde gemiddelde.
Heb je misschien een foto van je fiets? Ik kan me niet echt iets voorstellen bij die 'a-head'.
Qwic RD10 Speed - Dutch Orange - 735Wh - Thule Shield Pannier L- Lazer Anverz NTA MIPS
Re: Qwic RD10 Speed

dit bedoel ik, zo zit het stuur al gauw 5 centimeter lager en 2 centimeter meer naar voren zodat ik zelf minder luchtweerstand heb.
Nou ik dat plaatje zie bedenk ik mij ineens dat ik nog een opmerking heb over de display.
Ik rij met mijn Garmin Edge 800 naast de display en wat mij dan opvalt is dat de snelheid die Qwic aangeeft behoorlijk afwijkt van de snelheid die de GPS aangeeft. Dit varieert van soms een halve kilometer tot wel 2 kilometer per uur meer die Qwic op de teller zet (mijn werkelijke max snelheid ooit gehaald volgens de Garmin is 52km/h en volgens Qwic wel 54).
Het vreemde is echter dat desondanks de Qwic zegt dat mijn tocht van 52km volgens de Qwic teller maar 50km is.
Dat zal wel ergens beïnvloed kunnen worden door de bandenmaat anders in te stellen maar er zitten 50-622 banden op de fiets en zo staat dat ook ingesteld in de Qwic computer.

Dit is de fiets in vol ornaat, rode fietstassen op een oranje fiets dat moet toch meer dan genoeg opvallen voor mijn mede weggebruikers.
Re: Qwic RD10 Speed
Heerlijk ritje deze week met 90% kanaaldijk.
Qwic RD10 Speed - Dutch Orange - 735Wh - Thule Shield Pannier L- Lazer Anverz NTA MIPS
Re: Qwic RD10 Speed
Hoi, rd10 speed rijders.
Wat is jullie tussentijdse evaluatie van de qwic rd10 speed? Hoeveel km's afgelegd, nog steeds tevreden of al enige technische problemen gehad ?
Wat is jullie tussentijdse evaluatie van de qwic rd10 speed? Hoeveel km's afgelegd, nog steeds tevreden of al enige technische problemen gehad ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten