Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Vergelijking tussen Stromers en concurrerende modellen.
Gebruikersavatar Netherlands
J3R
Veteraan
Veteraan

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door J3R »

Mooie review en een complete fiets; ik zie steeds meer lease mogelijkheden ontstaan, deze fiets is dan ook een mooie optie. Een grotere (of tweede accu) is wel een dingetje gezien de wat beperkte actieradius, de extra uitgave en meer gewicht.
- komt er veel geluid uit de Pinion?
- zou een achtertandwiel van 1 of 2 tandjes groter mogelijk zijn, om te experimenteren met de schakelverhoudingen?
🇳🇱 Stromer ST3 🚲 💨 Li-ion 983Wh 🔋

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur »

J3R schreef:
01 aug 2020, 12:15
- komt er veel geluid uit de Pinion?
Alleen bij het schakelen, en dan niet meer dan bij b.v. de derrie van de ST1. De derailleurs van de duurdere Stromers zijn iets stiller.
J3R schreef:
01 aug 2020, 12:15
- zou een achtertandwiel van 1 of 2 tandjes groter mogelijk zijn, om te experimenteren met de schakelverhoudingen?
Geen idee. Je verandert er de grootte van de stappen sowieso niet mee, alleen het bereik. En met dat bereik is m.i. helemaal niks mis.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

mboelis
Veteraan | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door mboelis »

Je hebt de aanwezige dongel nog niet beoordeeld

Beschrijft bij de sterke punten “ Magura remmen met dubbele zuigers voor.” Je bedoel de remklauw van de voorrem met 4 zuigers
/Marco
ST3 2019 (18/2 koop, 2/3 levering) Sport L Cool White 983Wh, Ortlieb Office Bag & Front Roller Plus, Abus Bordo&Pedelec 2.0 ACE geel, Van Zijp spatbordverlenger 175 & bidonhouder, Bibia Touring spatlap, Spurcycle Silver ww 15,1 km,

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur »

Ah ja, welnu: dat werkt prima. Het is een HDMI-stickje dat fungeert als e-key: je kunt op de display instellen dat de PINION automatisch vergrendelt wanneer je de e-key eruit haalt, en automatisch ontgrendeld wanneer je 'm in de display steekt.

Het is dus feitelijk een elektronisch slot, doet keurig wat-ie moet doen, maar zal als enige slot niet voldoende zijn voor een anti-diefstalverzekering.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur »

Klever versus Stromer.png
Klever versus Stromer.png (1.13 MiB) 687 keer bekeken

De Klever X-Speed PINION heeft met 850Wh accu een adviesprijs van E 7199,-. De Stromer ST3 met 814Wh accu kost E 6990,- Deze twee modellen zijn prijstechnisch rechtstreekse concurrenten van elkaar. Maar beide bikes zijn totaal verschillend.

De hamvraag: wie wint? PINION of ST3?

In onderstaande tabel is op detailniveau te zien welke bike (wat mij betreft) op welke punten wint. Eindstand PINION - ST3: 11 - 16. Je zou zeggen dat dit van de ST3 de winnaar maakt en op punten is dat ook zo. Maar het eindoordeel hangt sterk af van hoeveel waarde je aan bepaalde facetten hecht. Voor mij kan de uitslag dus anders uitpakken dan voor een ander.

Mijn mening: de Stromer ST3 wint het op ondersteuning, actieradius, en wegligging. De Klever X-Speed PINION wint het met de riem + PINION C1.12, zithouding en prijs/kwaliteitsverhouding. De rest van de verschillen zit 'm in details en persoonlijke voorkeur.

Ik ben zeker in de markt voor een speed pedelec met riem + PINION, maar voor mij zijn het inzakken van de ondersteuning bij wind tegen (het waait hier in Friesland altijd), de matige actieradius en het design redenen om (nét) niet overstag te gaan voor de PINION. Mijn ST2 S blijft dus toch nog even hier.

Klever X-Speed PINION versus Stromer ST3.png
Klever X-Speed PINION versus Stromer ST3.png (949.75 KiB) 633 keer bekeken

Netherlands
Reinout-ST3

Bericht door Reinout-ST3 »

Goedenavond Sylvia,

grote klasse van jouw review en Klever's mogelijkheid om een SP zonder restricties over te laten aan de beheerdster "van de concurrent".
Beide topfietsen maar andere prioriteiten. Het is aan de eindgebruiker welke prioriteiten de doorslag gaan geven. Voor mij is dat actieradius en comfort dus ga ik uitkomen op een ST3. Maar voor iemand anders kan dat dus zo een Klever worden.

De markt voor SP's wordt, zaker door COVID19, best interessant en het siert Klever dat ze zo'n tijd hun fietsen ter beschikking stellen. Het tekent alleen maar de drive van Klever achter hun product.
Die drive mis ik soms wel bij Stromer, daar denken ze al dat ze er zijn en dat zij de enige reële aanbieder zijn. Het zijn firma's als Klever die die Stromer scherp moet houden.

Nogmaals dank.
Veel veilige kilometers aan iedereen toegewenst,
Reinout

Gebruikersavatar Micronesia
Peerke1960

Bericht door Peerke1960 »

Idd een prachtig review die ik echt met plezier gelezen heb. Echt van een heel andere orde dan de meeste reviews die ofwel naar de fabrikant toe schrijven of erg oppervlakkig zijn (zie de "6 punten" genoemd door mboelis). Met groet, Peter
ST1 2019

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Contacteer:

Bericht door Stromeur »

Graag gedaan.

Ik heb een zwak voor mooie, vernieuwende machines en het intrigeert me enorm waar fabrikanten in de SP-markt mee komen. Ik was geen mega-Kleverfan, eigenlijk vooral niet vanwege het design. Maar los van persoonlijke smaak heb ik wel altijd gewaardeerd waar Klever mee bezig is. (En we kennen hier allemaal het vorm-boven-functie probleem van Stromer...)

De X-Speed PINION heeft me goed verrast: riem + PINION, mooie kleuren, fijne zithouding, keurige afmontage, geen opstartproblemen. De PINION is gewoon een ontzettend leuke speed pedelec die zeker meer mensen de auto uit krijgt. Als ik niet al een ST2 S had staan dankzij een mega actie aan het eind van 2017, dan was het nog best een lastige keus geworden in de 7k prijsklasse (wel met een extra 850Wh accu erbij voor de X-Speed).

MarcelH
Expert
Expert

Bericht door MarcelH »

Leuk verslag met eindrapportage....

Wel opvallend dat de klever aanzienlijk meer vermogen van de accu vraagt en toch nog die drop in snelheid heeft bij tegenwind.

Het is zeker door de pinion een zeer mooie alternatief ik denk beter dan de nieuwe ST2....

Al blijft het design en de afwerking een stuk minder mooi !

Op naar de volgende testfiets :-)

Dank je!
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:

Golvas

Bericht door Golvas »

Je hebt hem stevig op de rooster gelegd, alle facetten objectief belicht en de pros and cons keurig opgelijst ... :bf:

Dankjewel voor de tijd en energie die je hieraan besteed hebt, top ! (het rijden op zich was duidelijk geen straf, lol)
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Plaats reactie