Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Vergelijking tussen Stromers en concurrerende modellen.
Gebruikersavatar
JanR
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door JanR »

Stromeur schreef:
30 jun 2020, 20:01
Edgecrusher schreef:
30 jun 2020, 13:30
Stuur gewoon links en rechts inkorten Met een pijpensnijder tot de gewenste maat? Fysisch is het stuur dan zelfs steviger. Bij veel sturen staan er zelfs afkortstreepjes op gedrukt.
Dag garantie, dag typegoedkeuring.
Hoi, fijn stuur.
Je voelt je lekkerder op een Stromer.
Remmen is angst, gang is alles.
Hop hop gas erop!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

Eens. Daarom ben ik ook zo blij met de zithouding op de X-Speed PINION :ay

Maar dat je op de originele Stromer/Klever sturen niet de hierboven vermelde inkort-markeringen ziet heeft juridische, garantie- en verzekeringstechnische redenen die grotendeels niet gelden wanneer je een stuk stuur van een simpele MTB afzaagt.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
JanR
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door JanR »

Je hebt natuurlijk een punt.
Garantie: overleg met de FM wat voor wijzigen je wilt doorvoeren. Als de FM ermee akkoord gaat zal het met de garantie ook wel goed komen.
Typegoedkeuring: die krijgt de fiets maar 1 keer in zijn leven.
De verzekering: 2 cm stuurbuis zal het verschil niet maken.
En juridisch: geen idee.

Is er uberhaubt een lijst van onderdelen die men niet mag wijzigen? Die zou ik graag willen zien.
En wat als een onderdeel niet meer leverbaar is: een nieuwe typekeuring nodig?
Je voelt je lekkerder op een Stromer.
Remmen is angst, gang is alles.
Hop hop gas erop!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

JanR schreef:
01 jul 2020, 00:24
Typegoedkeuring: die krijgt de fiets maar 1 keer in leven.
Nee, de EU typegoedkeuring blijft intact wanneer je door de dealer een officiële optie van de fabrikant laat monteren, zoals één van de drie sturen die Stromer bij de ST1 en de ST3 aanbiedt. Die sturen zijn gehomolegeerd, net als b.v. de Kinekt Seatpost op een Stromer ST1, ST3 of ST5.
JanR schreef:
01 jul 2020, 00:24
De verzekering: 2 cm stuurbuis zal het verschil niet maken.
Jawel.

Als jij een ongeval krijgt waarbij je een ander verwondt, liefst een voor de wet zwakke verkeersdeelnemer, dan kan de VOA een kijkje komen nemen en je SP in beslag nemen voor onderzoek. Dat hebben we hier al eerder gezien. Wanneer dan een illegale modificatie aan het stuur aan het licht komt (want dat is het), dan kunnen daar problemen van komen. In het ergste geval betaalt jouw WA-verzekering niet uit en ga jij failliet aan de letselschade-claim van het slachtoffer. (Dat hebben we hier gelukkig nog nooit aan de hand gehad, maar juridisch is dit mogelijk.)

Kleine kans dát het gebeurt. Enorme schade voor alle betrokken partijen áls het gebeurt.

Sommige consumenten steigeren van één afgebroken voorvork op een ST1 LE en zetten daar direct een letselschadeadvocaat op, maar opperen met hetzelfde gemak om eigenhandig/illegaal een stuur af te zagen.

Dat is meten met twee maten, terwijl de maat juridisch in beide situaties exact hetzelfde is: EU typegoedkeuring.
JanR schreef:
01 jul 2020, 00:24
En juridisch: geen idee.
Zie boven.

Een speed pedelec is geen fiets. In NL bijvoorbeeld is een SP juridisch een brommer. Daar gelden strengere regels voor (ook op EU niveau) dan voor fietsen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
JanR
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 sep 2019, 19:30

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door JanR »

Stromeur schreef:
01 jul 2020, 00:36
Een speed pedelec is geen fiets. In NL bijvoorbeeld is een SP juridisch een brommer. Daar gelden strengere regels voor (ook op EU niveau) dan voor fietsen.
Grappig dat vroeger een bromfiets geen brommer was. Zündapp moest trappers op de Nederlandse versie monteren omdat het een fiets met hulpmotor betrof. Dat men de wetten en regels van de huidige brommer gemakshalve op een speed-pedelec toegepast is een beetje vreemd: je kan er toch echt op fietsen :ck: .

Maar we geraken steeds verder of topic ......
Je voelt je lekkerder op een Stromer.
Remmen is angst, gang is alles.
Hop hop gas erop!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

Het is in die zin on topic, dat Klever op de X-Speed PINION een stuur heeft gekozen dat qua breedte prima past bij de toepassing van een SP: rijden op de weg.

Bij Stromer zul je, als de huidige stuur-opties te breed zijn (en voor mij zijn ze dat), iets illegaals moeten uithalen om hetzelfde te bereiken.

Klever - Stromer: 1 - 0, qua stuur

Eindstand op alle fronten wordt later bekend gemaakt.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Edgecrusher
Pro
Pro
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Edgecrusher »

Niet meten met 2 maten hoor, maar het 1 heeft al wel een ongeval tot het gevolg gehad en het 2e niet.

Maar volgens mij staat in de handleiding ook origineel of een goedgekeurd stuur toepassen of anders bij een instantie een goedkeuring verkrijgen. Een smaller goedgekeurd pedelec stuur als bijvoorbeeld van klever met de juiste klemdiameter zal dan ook moeten kunnen, je wisselt een goedgekeurd onderdeel voor een goedgekeurd onderdeel. Anders zou je ook niet van banden mogen wisselen, welke niet in de Originele typegoedkeuring staan genoemd.

LNY
Veteraan
Veteraan
Berichten: 307
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door LNY »

Bij mijn fietsenmaker stond een flink aangepaste (niet pinion) X-speed.
Ziet er al een stuk beter uit dan een standaard X-speed
4663E55C-D4A0-4C15-8643-7038446FDF42.jpeg
4663E55C-D4A0-4C15-8643-7038446FDF42.jpeg (3.79 MiB) 407 keer bekeken
ST3 cool white - sport - 983Wh

Gebruikersavatar
MarcelH
Expert
Expert
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door MarcelH »

Stromeur schreef:
01 jul 2020, 01:11
Eindstand op alle fronten wordt later bekend gemaakt.
De spanning wordt opgebouwd :cool2: Ik ben wel benieuwd
Stromerloos na een 2017 ST2 en een 2018 ST3LE....en 2020 een Fuell Flluid 1S dual battery.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 12212
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Ongoiing review: de Klever X SPEED PINION

Bericht door Stromeur »

LNY schreef:
01 jul 2020, 17:11
Ziet er al een stuk beter uit dan een standaard X-speed
Supergaaf! Ik heb deze variant (geen idee of er maar één van is of niet) ook voorbij zien komen op foto's van Eurobike, ik meen in 2019.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie