Ellio, met all wheel drive

Vergelijking tussen Stromers en concurrerende modellen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 4188
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door FreddyH » 01 jan 2020, 20:48

Blue schreef:
01 jan 2020, 19:10
En van lichaamsbouw/gewicht van mannetje op de fiets.
2m en 100kg helpt niet tov sommige smallere/fijnere/lichtere fietsers ;).
Dat zijn ook ongeveer mijn specs :mrgreen:
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Blue
Expert
Expert
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Blue » 03 jan 2020, 16:13

We zitten hier best met een aantal grote fietsers op het forum.

XXL frame zou er moeten komen :).

Autofabrikanten volgen al deels.
Z4 vorige gen zat ik nog tegen het dash aan, de nieuwste Z4 heb ik zelfs overschot.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 4188
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door FreddyH » 03 jan 2020, 16:59

Blue schreef:
03 jan 2020, 16:13
We zitten hier best met een aantal grote fietsers op het forum.

XXL frame zou er moeten komen :).
Vind ik ook, maar zolang anderen gewoon de XL versies blijven kopen ziet Stromer het probleem natuurlijk niet...
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)

Jins
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 485
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Jins » 04 jan 2020, 16:38

Om te weten wanneer een motor 1500W KAN verbruiken/leveren moet je de motorcurve hebben, dus stroom (max controller stroom) ifv spanning (accu spanning) en toerental. 1500W alleen zegt niets. Je kan 2 motor nemen met elk Pnom = 1500W, de ene trekt de stenen uit de grond maar haalt maar 30km/h en de andere trekt langzamer op maar haalt 60km/h.

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1973
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Golvas » 13 jan 2020, 20:30

Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2791
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Tomasj » 13 jan 2020, 22:53

Onze Stromer ST2 heeft in ieder geval kleinere wielen dan de ST3 :bp:
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 981
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Tony Mb » 13 jan 2020, 23:17

is er dus wel heel wat te zeggen voor een maatje kleiner.
:cool2:

Ik wil hem wel eens proberen, en ik vind hem nog mooi ook...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 15000Km... and counting

Erik3
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jul 2019, 16:08

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Erik3 » 14 jan 2020, 22:54

Is het echt zo dat de stabiliteit van een fiets groter is als het massa-zwaartepunt lager ligt? Bij auto's is dat zo, maar een balancerend ding zoals een fiets is juist stabieler met een hoog zwaartepunt.
Vergelijk het met het balanceren van een staande stok op je hand. Hoe langer de stok hoe makkelijker je hem in balans houdt.
ST3 sinds aug. 2019. Body float, spirgrips.

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 2791
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Tomasj » 15 jan 2020, 05:55

Erik3 schreef:
14 jan 2020, 22:54
Is het echt zo dat de stabiliteit van een fiets groter is als het massa-zwaartepunt lager ligt?
Ja
Bij auto's is dat zo, maar een balancerend ding zoals een fiets is juist stabieler met een hoog zwaartepunt.
Neen
Vergelijk het met het balanceren van een staande stok op je hand. Hoe langer de stok hoe makkelijker je hem in balans houdt.
dat is omdat hoe langer die stok is, hoe meer een beperkte beweging van je hand je in staat stelt om de positie van het zwaartepunt van die stok bij te sturen.

Maar laten we even terug gaan de fiets, met het zwaartepunt op een hoogte h en een fiets met een massa m.
Wanneer die fiets overhangt naar links of rechts onder een hoek a, dan krijg je een moment (m . g) x (sin(a). h) dat je fiets tegen de grond wilt werken.
sin (a) x h is daarbij de arm van het moment
Dus hoe hoger het zwaartepunt hoe meer dat die fiets dan wil vallen
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)

Georgio
Pro
Pro
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Re: Ellio, met all wheel drive

Bericht door Georgio » 15 jan 2020, 14:39

Citaat https://www.rideellio.com/2020/01/11/wa ... ne-wielen/
Voor stabiliteit dan?
Veel mensen vinden het logisch dat een groot wiel stabieler rijdt dan een klein wiel. Nochtans is dit objectief niet noodzakelijk zo. Er zijn heel wat andere factoren die impact hebben op de stabiliteit, zoals de geometrie, de stijfheid van het frame en de ligging van het zwaartepunt. Worden die elementen correct ontworpen, dan hoeft een kleiner wiel helemaal niet minder stabiel te zijn dan een groot wiel. Dat is zelfs aangetoond door de fietsdynamicagroep aan TUDelft, onder leiding van professor A. Schwab. Hij gaf hierover een interessante TED talk, waarin hij ook uitlegt waarom vouwfietsen niet zo stabiel rijden en waarom dat niet de schuld is van hun wielen. <<einde citaat

Wat wij ervaren als stabiliteit heeft meer met de wielbasis, frame-stijfheid en geometrie te maken. NB de bestuurder van de fiets is vele malen zwaarder dan de fiets zelf. Het gaat er dan uiteindelijk om waar de lichaamskrachten aangrijpen op de fiets: zadel-pedaal-stuur. Alles verandert namelijk als je uit het zadel komt: gewicht grijpt opeens aan onderin-de-fiets en de fiets kan dan opeens veel beter scharnieren in de lengterichting om de trapas(en zo kan ik nog wel even doorgaan).

Iedereen weet dat we rechtop kunnen blijven door de gyroscopische krachten van de wielen. Dat effect neemt toe met de diameter van het wiel en het gewicht van de velg/band. Bij eenzelfde gewicht van velg/band zal een groter wiel meer rechtop-stabiliteit geven dan een klein wiel. Toch heeft bv. een scooter kleine wieltjes: ja dat kan, omdat dit inderdaad voldoende is om ook met een scooter rechtop te kunnen blijven. Bij lage snelheden zal het echter makkelijker zijn om overeind te blijven met een groter wiel, of anders gezegd: het zal makkelijker zijn om overeind te blijven in extreme omstandigheden (zoals in mul zand bijvoorbeeld) met een groter wiel en hogere snelheid. Aan gezien de meesten niet in deze extreme omstandigheden rijden is de wielmaat niet zo van belang, daar geloof ik wel in ja. Mijn grote zorg bij kleine wielen is meer de verminderde 'opstap', stoepranden/gaten/takken worden dan opeens een probleem.
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten