Test de Stromer ST5!

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 11:58 Als ik die laatste foto zie, zie ik toch vooral die onwaarschijnlijk grote nummerplaat.
Goed dat wij in België een veel kleiner plaatje krijgen (dat bovendien ook niet geelis, maar gewoon wit)
De cameralens vergroot de plaat op de ST5 wel nog een stapje extra, maar zoals het eruit ziet op de oranje ST1 X op diezelfde foto, dat is inderdaad wel de realiteit in Nederland. Ik vind het ook niet mooi, en ik speel nog steeds met de gedachte om het kenteken onder mijn zadel te monteren. Maar lelijk blijft het, al raak je er wel aan gewend moet ik zeggen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 13:04 autonoom en zonder enige inspanning 45 km
Dat zijn twee verschillende zaken, en daar zal de discussie zich uiteindelijk wel op richten: zolang je druk op de pedalen moet zetten om vooruit te komen, rijdt de speed pedelec niet autonoom. Ook als je met relatief weinig druk op de pedalen vooruit komt (dus zoals jij zegt: "zonder enige inspanning"), is dit dus nog altijd niet autonoom.

Het is met de ST5 ook nog absoluut niet zo dat je je totaal niet hoeft in te spannen om 45km/u te rijden, maar het wordt wel makkelijker en makkelijker, zeker als je daar bijvoorbeeld het allereerste succesnummer van Stromer - de ST1 - naast gaat zetten.

Maar dan gaat het dus niet om wetgeving, maar om wat iemand persoonlijk vindt van het rijden op een speed pedelec waarop je niet heel hard meer hoeft te werken om 45km/u te halen en aan te houden. Ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn, en ook altijd over verdeeld zullen blijven. Er zijn al vanaf het allereerste begin mensen die om die reden roepen dat een speed-pedelec rijden vals spelen is, maar eerlijk gezegd maakt het mij helemaal niks uit wat een ander daarvan vindt. Ik speel mijn eigen spelletje met mijn eigen regels, vals spelen bestaat niet. Ik kies gewoon de SP die past bij wat ik nodig heb: snel 30km enkel ww rijden en toch lekker sportief buiten bezig zijn, en lol maken. Wat een ander daarvan vindt boeit me lekker niet ;p
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 15 apr 2018, 22:13
Tomasj schreef: 15 apr 2018, 13:04 autonoom en zonder enige inspanning 45 km
Dat zijn twee verschillende zaken, en daar zal de discussie zich uiteindelijk wel op richten: zolang je druk op de pedalen moet zetten om vooruit te komen, rijdt de speed pedelec niet autonoom. Ook als je met relatief weinig druk op de pedalen vooruit komt (dus zoals jij zegt: "zonder enige inspanning"), is dit dus nog altijd niet autonoom.

Het is met de ST5 ook nog absoluut niet zo dat je je totaal niet hoeft in te spannen om 45km/u te rijden, maar het wordt wel makkelijker en makkelijker, zeker als je daar bijvoorbeeld het allereerste succesnummer van Stromer - de ST1 - naast gaat zetten.
Dat heeft te maken met de manier waarop Stromer het vrijgeven van het vermogen heeft geprogrammeerd. Met het nominaal vermogen van de ST5 (ik dacht 800 Watt) rijd je ook 45km/h zonder trappen volgens mij. Dat zie je ook in het topic viewtopic.php?f=14&t=1010.
Maar dan gaat het dus niet om wetgeving, maar om wat iemand persoonlijk vindt van het rijden op een speed pedelec waarop je niet heel hard meer hoeft te werken om 45km/u te halen en aan te houden. Ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn, en ook altijd over verdeeld zullen blijven. Er zijn al vanaf het allereerste begin mensen die om die reden roepen dat een speed-pedelec rijden vals spelen is, maar eerlijk gezegd maakt het mij helemaal niks uit wat een ander daarvan vindt. Ik speel mijn eigen spelletje met mijn eigen regels, vals spelen bestaat niet. Ik kies gewoon de SP die past bij wat ik nodig heb: snel 30km enkel ww rijden en toch lekker sportief buiten bezig zijn, en lol maken. Wat een ander daarvan vindt boeit me lekker niet ;p
Met de vermogens die nu op de markt zijn kan je zonder veel inspanningen 45km/h rijden. Ik heb er ook geen problemen mee dat iemand die ene gezapig fietstempo wegtrapt 45 km/h kan rijden met een speed-pedelec. Maar de huidige beschikbare vermogens nog eens verder verdubbelen (en dus tot 2kW vermogen) maken van zo'n voertuig een motorfiets, waarbij de beperking tot 45 km/h volledig artificieel is (de M1 Spitzung Plus haalt al 75 km/h met een 850W motor). Vandaar dat ik de keuze om speed-pedelecs tot 2kW vermogen toe te laten totale onzin vind.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

Het extra vermogen komt vooral tot z'n recht bij harde tegenwind en heuvel op. Hier in de Betuwe staat meestal een strakke wind op de dijken waardoor de snelheid aardig kan inzakken.
Lomito

rvaneijk schreef: 15 apr 2018, 12:27 Ho Lomito,

Ik blijf de tussenstanden een gek voorstel vinden. Je kunt immers prima in stand drie met de cadans spelen om wat je nodig hebt aan vermogen af te regelen met de versnelling.

Ik gebruik de app dan ook niet. Het is voor mij óf stand 2 in de 30 km zone, of stand 3.
Dat is de reden waarom veel forumisten hier een race-cassette (11-25T of 11-28T) hebben geplaatst. Die extra kosten kunnen vermeden worden door meer controle te krijgen over het geleverde motorvermogen, je praat dan over een kleine software-aanpassing. Als je liever op cadans het vermogen regelt dan is dat sowieso mogelijk door het aantal substanden op de default 1 te laten staan. Maar als je zoals ik liever op ongeveer gelijke cadans rijdt en het benodigde vermogen kunt finetunen op de motor dan bieden die extra substanden voor betere afstemming van het afgegeven motorvermogen en daardoor minder stroomverbruik/meer actieradius.
Lomito

Fastedde schreef: 14 apr 2018, 16:55 Leuke mini-meeting! En tsja als je op zo’n topfiets hebt gereden en thuis weer op de Es stapt..... blijft je dat wel door t hoofd spoken.... als dat maar goed gaat :ck:
Hopeloos verloren. Je moet het alleen nog even subtiel overbrengen op je betere helft... Tip: doe eerst een weekend Sanidome Nijmegen all-in cadeau voor de ultieme ontspanning.
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

Voor dat bedrag van een fiets kan je best alles uit de kast halen en voor 5 sterren gaan Lomito :hy:
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Lomito

Ebiker schreef: 16 apr 2018, 18:13 Voor dat bedrag van een fiets kan je best alles uit de kast halen en voor 5 sterren gaan Lomito :hy:
Ik hoef geen partner te overtuigen dat een kampeervakantie in Nederland net zo leuk is als de witte stranden van een tropisch eiland om zo die ST5 binnen te harken. Sterker nog, afgelopen zaterdag heeft mijn vrouw de nieuwe ST5 bewonderd bij Egberts in Groningen. Mijn tip was vooral voor Fastedde en Stromeur bedoeld die beide al 2 Stromer-aankopen hebben moeten inmasseren bij de respectievelijke partners. Mijn tellertje staat op 1... :mrgreen:
Ebiker
Expert
Expert
Berichten: 281
Lid geworden op: 17 nov 2017, 15:37
Locatie: Huijbergen

:cool2:
Zwarte st2 2018 - 983 wh - bodyfloat - ww: 28 km, scheldelaan - home

Levering: 09/05/2018 :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 16 apr 2018, 18:56 Mijn tip was vooral voor Fastedde en Stromeur bedoeld die beide al 2 Stromer-aankopen hebben moeten inmasseren bij de respectievelijke partners. Mijn tellertje staat op 1... :mrgreen:

Hou op schei uit, die ST5 is geweldig. Ik heb me helemaal gek genoten tijdens die proefrit, dat heb je wel gezien.

Maar het moet gezegd: ik ben nog steeds helemaal gelukkig met mijn Es. En dat is maar goed ook, want ik heb absoluut géén budget voor de ST5 momenteel.

Ik moet daarnaast wel eerlijk bekennen dat ik na de niet geheel vlekkeloze lancering van de ST1 X vorig jaar nu eerst eens wil zien hoe de ST5 zich in het veld houdt. Ik heb er overigens wel alle vertrouwen in dat Stromer en de dealers er alles aan zullen doen om hun ST5 klanten tevreden te houden, al helemaal de early adapters. De ST5 zal vanwege de aanschafprijs ook niet zo hard lopen als de ST1 X vorig jaar (ik denk nog steeds dat Stromer zich vorig jaar een beetje heeft laten overdonderen door het succes van de ST1 X), en dankzij die kleinere oplage heeft Stromer alle tijd om de ST5 tot in de puntjes te perfectioneren.

En jouw positie Lomito is natuurlijk helemaal op rozen, met de dealer op een paar honderd meter afstand :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie