St5 motorlaggers

petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Hallo, ik heb altijd goed voor mijn kostbare ST5 gezorgd, ervoor gezorgd dat hij regelmatig wordt onderhouden (schoonmaken, goede smering van de transmissie). Ik heb veel artikelen op dit en andere forums gelezen over de lagers in de motor die slecht worden. Maandag begon ik kleine tjirpende/ piepende geluiden te horen die me volgden en geleidelijk aan luider werden. Het was moeilijk te horen waar het geluid vandaan kwam met het windgeruis. Toen ik thuis kwam bij nadere inspectie filmde ik dit : zie onderstaande link.
[attachment=0]IMG_1084.MOV

https://we.tl/t-aRGqcgy1zR?src=dnl

De motor valt nog onder de garantie.Bij voorbaat hartelijk dank voor enig advies.
Bijlagen
IMG_1084.MOV
(36.56 MiB) 106 keer gedownload
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik herken dit geluid niet direct als iets dat uit de motor of de achterwiellagers komt, maar het kan in theorie wel.

Als de motorlagers versleten zijn dan krijg je ook speling op je achterwiel. Kun je het achterwiel iets heen en weer bewegen, of zit dit nog goed vast en uitgelijnd?

Kan het zijn dat je rempads versleten zijn en/of aanlopen tegen de remschijf?

Hoeveel km heb je al met je ST5 gereden?

Wat zegt je dealer hierover? Als je ST5 nog in garantie is, en het is inderdaad een defect aan de motor, dan hoef je je geen zorgen te maken. Dan wordt deze gewoon vervangen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik heb niet gecontroleerd op speling in het wiel en het leek goed te zitten. Er was geen merkbaar geluid van de remmen (goed gecentreerd en schoongemaakt) ook geen waarneembare slijtage van de schijven en remblokken ok.Ik heb 3200kms gereden. Ik heb het vanmorgen bij de winkel afgezet maar ze hadden het druk, namen geen 30 seconden de tijd om er naar te kijken en vroegen me alleen de video op te sturen die ze naar Stromer zouden doorsturen. Ik ben een beetje nerveus of dit onder de garantie valt en of het tijd is om een nieuw wiel/motor te halen.
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

petropoliskhan schreef: 09 jun 2021, 12:12 Ik heb het vanmorgen bij de winkel afgezet maar ze hadden het druk, namen geen 30 seconden de tijd om er naar te kijken en vroegen me alleen de video op te sturen die ze naar Stromer zouden doorsturen.
Wat slecht, met een fiets van 10k ben je een hele serieuze klant.

Maak je niet teveel zorgen. Binnen garantie maakt Stromer eigenlijk nooit problemen en 3200km is helemaal niks voor een Stromer. Het wordt wel opgelost, alleen jammer van de opstelling van je FM.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Het geluid klinkt, gevoelsmatig, te langzaam voor de snelheid. Komt het niet uit je trappers? Of losse spaak?

Hopelijk kan je dealer je snel helpen en is het garantie.
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Stromeur schreef: 09 jun 2021, 12:38
petropoliskhan schreef: 09 jun 2021, 12:12 Ik heb het vanmorgen bij de winkel afgezet maar ze hadden het druk, namen geen 30 seconden de tijd om er naar te kijken en vroegen me alleen de video op te sturen die ze naar Stromer zouden doorsturen.
Wat slecht, met een fiets van 10k ben je een hele serieuze klant.

Maak je niet teveel zorgen. Binnen garantie maakt Stromer eigenlijk nooit problemen en 3200km is helemaal niks voor een Stromer. Het wordt wel opgelost, alleen jammer van de opstelling van je FM.
Bedankt voor de geruststellende woorden. Ik begrijp dat mijn fietswinkel het druk heeft, maar dit voelde verkeerd. Ik heb vriendelijkere service gehad bij Decathlon voor mijn kinderfiets van 140€ ! In ieder geval bedankt voor de vriendelijke aanmoediging/steun.
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

mrstrom schreef: 09 jun 2021, 13:29 Het geluid klinkt, gevoelsmatig, te langzaam voor de snelheid. Komt het niet uit je trappers? Of losse spaak?

Hopelijk kan je dealer je snel helpen en is het garantie.
Dank u voor het antwoord. Het geluid was ook aanwezig wanneer ik niet trapte of uitrustte, hoewel het duidelijker was bij zware druk op de pedalen en bij het veranderen van richting/door bochten gaan en ik merkte geen losse spaken
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik denk aan twee zaken:
1) Klinkt alsof ik rubber van je band ergens tegenaan hoor schuren (bijvoorbeeld tegen je spatbord).
2) Hoe staat het met je rem-pads. Lopen die niet aan?
Witte ST3 van maart 2019
petropoliskhan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 jan 2021, 17:39
Locatie: Beersel, Belgie
Merk SP: ST5
Km-stand: 8500

Henry schreef: 09 jun 2021, 15:51 Ik denk aan twee zaken:
1) Klinkt alsof ik rubber van je band ergens tegenaan hoor schuren (bijvoorbeeld tegen je spatbord).
2) Hoe staat het met je rem-pads. Lopen die niet aan?
Bedankt Henry voor je antwoord. Ik heb de banden gecontroleerd en er was geen wrijving tussen de banden en de spatborden. De remblokken zijn shimano resin ds03 die compatibel zijn en veel stiller dan de standaard blokken. Ze zijn 6 maanden oud en ik heb er 2500 km mee gereden. De schijven zijn in goede staat. Ik rij met de remgevoeligheid op maximaal dus zeer weinig slijtage aan de remmen. De schijven zijn visueel perfect uitgelijnd en maken geen wrijvend geluid tijdens het rijden en op de fietsstandaard als ik het wiel draai.
Hallo, vergeef me, mijn Nederlands is erg arm. Deepl translate is mijn vriend.
Gretig wachtend op Dark Platinum ST7
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Het geluid gaat door zodra je stopt met trappen ... motor of remmen blijven over.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie