Kan je met een stromer ST5 'gewoon' rijden

OlivierVK
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2021, 09:58
Locatie: Ninove
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1510

Hallo,

ik ben mij aan het inlezen rond Stromer en heb reeds veel info gevonden op dit forum.
Ik overweeg om een stromer aan te schaffen.

Momenteel heb ik een (vrij zware) trekking hybryde fiets (17kg) die aan vervanging toe is.
Ik ben hiermee een aantal jaren terug vanuit België naar Zuiden van frankrijk gefiets. Ik vind fietsen zalig. Ik fiets ongeveer 2500km per jaar. Korte tochtjes over de middag om is buiten te zijn, iets langere (50-60 km) op zondagmiddag met de vrienden.
Ik heb er geen probleem mee mij 'in het zweet' te fietsen, we proberen onze conditie te verbeteren weet je wel :)

Ik zit met een dilemma.
De fiets is aan vervanging toe.
Langs de andere kant werk ik op 32km van thuis (traject Ninove-Brussel) en weten wij dat zelfs na corona we nooit nog 5 dagen per week present zullen moeten zijn op kantoor. Hoogstens 2 dagen per week.

Dit opent perspectieven ... Momenteel neem ik de auto naar station, daar trein, overstappen, 2e trein en aankomst na ongeveer 1u.
Misschien kan ik de 2 dagen dat ik in Brussel moet zijn wel met een speed pedelec afhaspelen? Wie weet zelfs sneller dan het 1u per auto vandaag.

Wat ik nergens terugvind is of je met een stromer 'normaal' kan fietsen, waarmee ik bedoel de ondersteuning zodanig afstellen dat het lijkt dat je op een gewone fiets zit.
Ik weet wel dat iedereen gaat zeggen : daarvoor koop je geen Stromer, en dat is correct.
Maar ik kick wel op de fysieke inspanning en vind het niet erg om wat 'af te zien ' op de fiets.


Dus het idee zou zijn :
- Woon Werkverkeer tijdens de week (zoals gezegd 32km enkel)
- Recreatieve tochtjes op andere momenten waarbij ik zoveel mogelijk het 'klassieke' fietsgevoel heb.

Je hoet niet altijd aan 45pu te rijden denk ik zo :) Mijn huiduidige gemiddelde snelheid bij de tochtjes in het weekend ligt (bij glooiend parcours) rond de 20km p/u.

Stel dat ik de fiets zo af kan stellen kan iemand mij dan zeggen hoe ver ik ermee zou raken? Met zwaarste batterij. (los van de wind uiteraard, op een winderige dag zal het minder zijn dan op een zomerdag bij windstil weer).


Graag jullie reactie/bedenkingen!
Stromer ST5 - 2020/04 - Kinect :ba
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

OlivierVK schreef: 24 apr 2021, 21:52 Wat ik nergens terugvind is of je met een stromer 'normaal' kan fietsen, waarmee ik bedoel de ondersteuning zodanig afstellen dat het lijkt dat je op een gewone fiets zit.
Ja hoor, dat kan zeker en dan krijg je ook meteen een actieradius van dik over de 100km.

Maar realiseer je wel dat je, ondanks een lagere snelheid, juridisch nog steeds een Speed Pedelec bent. Inclusief alle wettelijke verplichtingen zoals een helm, positie op de weg en verzekering.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
OlivierVK
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2021, 09:58
Locatie: Ninove
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1510

Ja, terechte opmerking.
Nu een probleem hoeft dat niet te zijn.
- Verzekering heb je zowiezo nodig :)
- Helm heb ik nu ook op mijn hoofd (geen SP helm uiteraard dus die zal ik moeten aanschaffen)
- positie op de weg : correct. Je doelt wslk naar de jaagpaden bvb waar ik dan, zelfs aan lagere snelheid , niet mag op fietsen.
Stromer ST5 - 2020/04 - Kinect :ba
Gebruikersavatar
Max Cady
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 feb 2020, 20:04
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST1LE
Km-stand: 9600

Bij mijn st1 (2020) is fysieke inspanning in stand 1 makkelijk haalbaar en ik snap ook wel wat je bedoeld. Zelfs in stand 3 fiets ik vaak tegen de weerstand aan en heb ik een klamme rug als ik aankom op mijn werk. Ik zou zeggen ga naar een dealer en leen en st voor een paar dagen dan weet je wat het is. Daar heb je meer aan dan 10 meningen hier denk ik.
St1 DarkGrey (2020) 938wh (WW 2 x 28km) – Brooks C17 Cambium Copper – Ergon GP1 – Wellgo B233 – Pirelli Cycle-e – Ortlieb Atrack Core – Lazer Anverz NTA
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Hoi vorig jaar wel gedaan mijn vrouw op haar normale E bike en ik op de ST5. Ging op zich prima en je kan een eind rijden....wel rijd de ST5 op snelheid lekkerder vindt ik.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
BLACKSTROMER
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
Locatie: Waregem Deerlijk

Ik heb geen verzekering, ttz, wel een diefstalverzekering en mijn normale familiale voldoet, aldus volgens hetgeen ik veronderstel (In Belgie)....
Ben ik in orde ? Of niet.
OP op de vraag te antwoorden, op stand 1 ga je altijd 100 km kunnen rijden en je kan rustig rijden...
m2ss180
k_a_r_e_l
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
Locatie: W-VL
Merk SP: nog te bepalen na testritten

Als je zo'n budget voor handen hebt en niet echt de nood hebt aan ondersteuning dmv een motor zou in Idworx of Santos kiezen voor dat geld. Je rijdt gegarandeerd probleemloos rond met een fiets die bulkt van bombproof onderdelen.
OlivierVK
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 apr 2021, 09:58
Locatie: Ninove
Merk SP: Stromer
Km-stand: 1510

Ja, uiteraard.
Maar dan ben ik ook niet op 1u op mijn werkplaats :)

Ik kan uiteraard ook gewoon voor een lager model gaan .. ST3 voldoet waarschijnlijk evenzeer. Maar het lijkt mij zo fijn die DI2 ... altijd van gedroomd dat ooit op mijn fiets te hebben ;) . De Belgische fiscus betaalt ook een stuk mee wat de financiële pil uiteraard ook wat verzacht ...
Stromer ST5 - 2020/04 - Kinect :ba
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Net als MarcelH fiets ik ook regelmatig een rondje met mijn vrouw. Zij op de e-bike en ik op de ST3. Ik deel de mening van Stromeur en de ervaring van MarcelH.

Je kunt met de ST3 ook langzaam fietsen (in stand 0, 1 of 2), maar je voelt aan alles dat Stromers niet gebouwd zijn voor die lage snelheden. Ze fietsen het lekkerst bij iets hogere snelheden (zeg maar 30+ km/uur).
Witte ST3 van maart 2019
Polle
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 dec 2017, 00:45

Ben in bezit van een St5
Heb deze gekocht omdat ik wegens een rugoperatie ik mijn hobby nl wielertoerist niet meer ten volle kon uitoefenen
Ik rijd nu terug mee met de groep waar wij een gemiddelde snelheid halen tussen de 26 en 28.5 km per uur.
Ik rijd uitsluitend op stand 2 en 3 en als het bergop gaat komt ook de S stand wel in aanmerking.
Rondje Voerstreek van 92 km , kan ik nog 45km doen bij aankomst , bij een gemiddelde snelheid van dik 24km per uur en zeer heuvelachtig parcours
Ik kan met een volle batterij 165 km fietsen , vlak parcours , gebruik makend van de standen zoals hierboven aangehaald.
Ben een persoon die 1.85 m groot is en 119 kg weeg.
Als ik alleen fiets dan doe ik wel 195 km (minder snel) tussen de 22 en 24 per uur

dus ja je kan gewoon fietsen met de St5
Op stand 1 kan je zelfs 340km doen zonder op te laden , dan heb je wel het gevoel dat je echt zelf aan het fietsen bent met een gewone fiets
Plaats reactie