Kwaliteit binnenwerk ST3 vs andere Stromers

Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Vandaag een testrit gemaakt met een ST3. De fiets beviel me enorm, en het kriebelt om deze de fakkel te laten overnemen van mijn ST1X.

Echter is mijn lease-ST1X niet geheel probleemvrij gebleven. Zo is de laadmodule defect gegaan, net buiten garantie natuurlijk. Dat houdt me langs de ene kant tegen om voor Stromer te kiezen, en geeft een streepje voor aan Klever (hoewel deze in het verleden ook niet de heilige graal waren qua betrouwbaarheid).

Nu zei de FM me dat een ST3 ook intern uit betere onderdelen bestaat dan een ST1 of ST2, dus dat het niet enkel de ‘opbouw onderdelen’ zijn die van hogere kwaliteit zijn. Zo zouden de prints en connectors steviger zijn. Dat verraste me, want daarvan zou ik net denken dat een fabrikant ze voor alle modellen hetzelfde houdt?

(Ik voeg hier ook nog aan toe dat alle ST2’s die deze FM verkocht heeft, tot nog toe storingsvrij zijn gebleven, en ook dat ze de ST1 liever niet meer verdelen :)).

Hebben jullie weet van zo’n onderscheid binnenin de fietsen?
Hoe is het met de betrouwbaarheid van de ST3 algemeen tegenwoordig?
Kaayman52
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2019, 15:40
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 9000

Even afkloppen maar ik heb nooit problemen met mijn ST3. Ik rijd niet super intensief, eenmaal per week forenzen rit 72km retour, afgelopen jaar 5000km en ik rijd ook niet in heel slecht weer maar tot dusver is het kwalitatief allemaal prima. Ik doe ook niet vaak onderhoud. In de herfst heeft de FM een servicebeurt uitgevoerd. ST3 is echt een aanrader wat mij betreft.
ST3 L Black
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Marijn schreef: 24 apr 2021, 21:17 Nu zei de FM me dat een ST3 ook intern uit betere onderdelen bestaat dan een ST1 of ST2, dus dat het niet enkel de ‘opbouw onderdelen’ zijn die van hogere kwaliteit zijn. Zo zouden de prints en connectors steviger zijn. Dat verraste me, want daarvan zou ik net denken dat een fabrikant ze voor alle modellen hetzelfde houdt?
Waarom zou een fabrikant niet doorontwikkelen?

Je hebt in die zin gelijk dat de opbouw al sinds de klassieke ST2 bij alle Stromers hetzelfde is: achterwielmotor, accu + controller in de schuine onderbuis van het frame, distributieboard ergens t.h.v het balhoofdstel, TMM-sensor, display in de bovenbuis.

Op de accu na zijn al die onderdelen al minimaal één keer op details aangepast, met als doel te verbeteren.

De ST1 X was een notoire probleem-Stromer. De ST3 is dat nou juist niet. Klopt dat de controller verbeterd is; die is een fractie korter geworden, is beter gesealed, heeft een MCU die wat meer kan hebben en nog wat van die dingetjes. Ook krijg je met de Drie t.o.v. de ST1 X een krachtigere motor. De TMM sensor is vernieuwd, maar ik heb de indruk dat deze juist wat overgevoelig is geworden. (Wat geen probleem is zolang je er maar voor zorgt dat je je achterwiel-as altijd op precies op moment aandraait.) Laat de FM ook de lasnaad van het achterwiel checken voorafgaand aan levering, daar zit nog weleens een slechte tussen helaas. Ook het achterwiellager van de ST3 is beter dan dat van de ST1 X, volgens Stromer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 21:43 Waarom zou een fabrikant niet doorontwikkelen?

Je hebt in die zin gelijk dat de opbouw al sinds de klassieke ST2 bij alle Stromers hetzelfde is: achterwielmotor, accu + controller in de schuine onderbuis van het frame, distributieboard ergens t.h.v het balhoofdstel, TMM-sensor, display in de bovenbuis.

Op de accu na zijn al die onderdelen al minimaal één keer op details aangepast, met als doel te verbeteren.
Ik doel hier niet op ‘doorontwikkelen’ als in ‘verbeteren overtijd’, maar eerder de onderdelen kwaliteit laten differentiëren tussen de lagere en hogere modellen die terzelfder tijd verkocht worden. Want dat is wat ik begreep uit de uitleg van de FM.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ST1 X is begin 2017 gelanceerd. De ST5 in de loop van 2018. De ST3 eind 2018.
Er zit een overlap in periode van verkoop, maar niet in lanceerdatum.

En deze modellen zitten inderdaad bovendien in een andere prijsklasse. Wil je op alle fronten een ST5, dan koop je dus een ST5. Verwachten dat je voor de helft van de prijs onder de motorkap precies hetzelfde krijgt is een beetje.. :bn:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 22:04 De ST1 X is begin 2017 gelanceerd. De ST5 in de loop van 2018. De ST3 eind 2018.
Er zit een overlap in periode van verkoop, maar niet in lanceerdatum.

En deze modellen zitten inderdaad bovendien in een andere prijsklasse. Wil je op alle fronten een ST5, dan koop je dus een ST5. Verwachten dat je voor de helft van de prijs onder de motorkap precies hetzelfde krijgt is een beetje.. :bn:
Tuurlijk :). Ik denk dat we mekaar verkeerd begrijpen: de FM zei dat de huidige ST3 bvb betere prints heeft dan de huidige ST1 en huidige ST2, die later werden gelanceerd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De controller (stuurprint) van de ST1 en de ST3 zijn identiek. De ST1 is onder de motorkap sowieso nagenoeg identiek aan de ST3. De motor niet, die is minder krachtig, dat zit 'm inderdaad in de prijs.

De ST2 heeft een volledig vernieuwde controller gekregen, mede omdat de SA hub, riemaandrijving en TMM sensor hierom vroegen.

Ik vind het knap dat jouw FM iets over de kwaliteit van de controller van de ST2 weet te zeggen, terwijl deze bike nog maar nét op de markt is en we op dit forum nul meldingen van defecte ST2-controllers hebben gehad.

Onder ons gezegd en gezwegen: die FM 'lult er maar een eind in om' ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is geen garantie op een 100% probleemvrije Stromer. Stromers hebben, net als andere SP merken trouwens, nog steeds zo hun nukken. Maar sinds de ST1 X 2017 heeft Stromer echt enorme verbeterslagen gemaakt: minder kinderziektes en de kinderziektes die er zijn lossen ze sneller en adequater op.

Alleen die lasnaad van het achterwiel van de ST3 zit mij wat dwars. Maar dat wordt altijd al snel ontdekt (binnen de garantieperiode) en onder garantie opgelost. Het gaat ook niet meteen stuk, het tikt. Even wachten op levering van een nieuw wiel kan dus gewoon al fietsend.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Marijn
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 jun 2018, 21:08
Locatie: Mechelen
Km-stand: 11000

Stromeur schreef: 24 apr 2021, 22:20
Ik vind het knap dat jouw FM iets over de kwaliteit van de controller van de ST2 weet te zeggen, terwijl deze bike nog maar nét op de markt is en we op dit forum nul meldingen van defecte ST2-controllers hebben gehad.

Onder ons gezegd en gezwegen: die FM 'lult er maar een eind in om' ;)
De FM zei dat er nog geen ST2’s waren teruggekomen, hoor. Allicht doelde hij inderdaad op de kwaliteit van de controller in de ST1X en zei hij terecht dat de ST3 een pak beter in mekaar steekt.
Het ‘brugje’ naar de problemen met de ST1 (zonder X) is in zijn uitleg dan misschien wat te fel komen doorschemeren, moedwillig of niet :P.

MAAR de conclusie: de ST3 is een best betrouwbare fiets. De TMM-sensor is mogelijk te gevoelig en heeft minder nodig om in de fout te gaan. En de lasnaad aan het achterwiel kan slecht zijn.

:d3:
Laatst gewijzigd door Marijn op 24 apr 2021, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als hier niet een ST2 S was gekomen als opvolger van mijn ST1 X, dan had ik ook een ST3 gereden. Ik vind het op een heleboel fronten een mooie upgrade vanaf een ST1 X.

Nu wacht ik even af of Stromer in het hogere segment nog met een riem + PINION komt. (Al zal dat waarschijnlijk buiten budget zijn, en zeker duurder dan een Drie, maar dat zien we dan wel weer.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie