Vandaag een testrit gedaan met een tweedehands ST3 met 13000 km op de teller. En die was al bij al redelijk ontgoochelend. In die zin dat ik me afvraag of een Stromer wel de fiets is die ik wil.
Wat beviel me niet?
1. Ik vertrek met een stevige 4 bft tegenwind en kom amper aan een snelheid van 33-35 km/u met een, voor mij normale trapfrequentie, van ongeveer 90 tpm.
Ik keer terug windaf waar ik makkelijk 45 haal. Vertel mij bevindingen aan de verkoper, waarop die me aanmaant om een zwaarder verzet en bijgevolg lagere trapfrequentie te kiezen. Zelfde route, wind op kop, en inderdaad, de 45 wordt gehaald. Maar ik vind het een beetje lui fietsen zo.
2. De remmen piepen als hel bij iedere rembeurt. Ondanks relatief nieuwe schijven en rempads. Ervaren jullie dit ook?
3. Er zit een tik in de crank….denk ik. Tot blijkt dat de middenstandaard de boosdoener is. Je mag er een nieuwe opzetten, na een jaar komt daar speling op zegt de verkoper, waardoor deze bij iedere omwenteling van de crank aangetikt wordt.
4. De ST3 was al aan de derde motor toe! De eerste werd al na 100 km vervangen wegens een doorgesleten motorkabel. De 2e na een scheur in het motorhuis (na 10.000 km). Echt veel vertrouwen geeft dit niet. Een spanbandje rond een motorkabel om deze van de schijf weg te houden…komaan Stromer? Na 10 jaar, is dit jullie oplossing voor een designfout?
Hulde aan de verkoper die heel eerlijk was en niets verborgen hield.
Wat zijn jullie bevindingen hieromtrent? Ervaren jullie dit ook, of is dit exemplarisch? Voor wat het waard is. Ik ben een goed geoefend sportief fietser die jaarlijks om en bij de 10000 km maakt met de racefiets (excl. woon/werk).
Mijn woon/werk afstand is verwaarloosbaar klein voor een SP. Ik wil gewoon een snelle elektrische fiets, die legaal is (geen gechipte el. fiets) die ik dagelijks kan inzetten voor woon/werk, en verplaatsingen in relatief verstedelijkt gebied, alsook bij gelegenheid het maken van tochten. Voorlopig blijf ik zonder motorondersteuning verder fietsen met m’n oer betrouwbare Rohloff fiets.
Teleurstellende testrit
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Hoe stond de gevoeligheid van de trapsensor? Heb je de trapsensor opnieuw gekalibreerd?
Yup, ze willen nogal piepen. Maar 'als de hel' gebeurt normaal alleen bij regen. Er zijn oplossingen voor (waaronder goed inremmen) die het probleem verminderen:
https://www.speedpedelecreview.com/view ... 163#p31163
Niet specifiek na een jaar, misschien wel na 13.000km.
Als de motorkabel correct geleid wordt, loopt die geen schade op. Het gaat pas mis als iemand die niet weet wat-ie doet het achterwiel eruit haalt en terug plaatst. Dit defect is dus een gebruikersfout.k_a_r_e_l schreef: ↑22 apr 2021, 22:47 4. De ST3 was al aan de derde motor toe! De eerste werd al na 100 km vervangen wegens een doorgesleten motorkabel. De 2e na een scheur in het motorhuis (na 10.000 km). Echt veel vertrouwen geeft dit niet. Een spanbandje rond een motorkabel om deze van de schijf weg te houden…komaan Stromer?
Hoe ik 'scheur in het motorhuis' moet zien: geen idee. Nooit eerder van gehoord.
Ik snap dat al deze issues bij jou op dezelfde hoop van teleurstellingen terecht komen, maar de oorzaken variëren en met 13.000km op de teller is deze Drie niet oud, maar zeker ook niet meer de jongste.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Runner-up
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
- Locatie: W-VL
- Merk SP: nog te bepalen na testritten
Stromeur schreef: ↑22 apr 2021, 22:56Hoe stond de gevoeligheid van de trapsensor?
Geen idee? Ik weet zelfs niet hoe je die instelt. Ik weet dat je stand 2 kan tweaken, maar ik reed tegen wind op stand 3.
Yup, ze willen nogal piepen. Maar 'als de hel' gebeurt normaal alleen bij regen. Er zijn oplossingen voor (waaronder goed inremmen):
https://www.speedpedelecreview.com/view ... 163#p31163
Niet specifiek na een jaar, misschien wel na 13.000km.
Als de motorkabel correct geleid wordt, loopt die geen enkele schade op. Het gaat pas mis als iemand die niet weet wat-ie doet het achterwiel eruit haalt en terug plaatst. Dit defect is dus een gebruikersfout.k_a_r_e_l schreef: ↑22 apr 2021, 22:47 4. De ST3 was al aan de derde motor toe! De eerste werd al na 100 km vervangen wegens een doorgesleten motorkabel. De 2e na een scheur in het motorhuis (na 10.000 km). Echt veel vertrouwen geeft dit niet. Een spanbandje rond een motorkabel om deze van de schijf weg te houden…komaan Stromer?
Nu leek het me niet dat de kabel te lang is of zoiets. Maar hij komt wel gevaarlijk dicht in de buurt van de remschijf vind ik.
Hoe ik 'scheur in het motorhuis' moet zien: geen idee. Nooit eerder van gehoord.
Als ik het goed begrepen heb was het ergens een lasnaad die door was. Ik heb er niet teveel aandacht aan besteed. Was meer bezig met nameten qua maat.
Want dat is ook een moeilijke. Kies ik voor een L of XL met een beenlengte van 87 cm en zadelhoogte van 78 cm, voor in totaal 1.85m.
Ik snap dat al deze issues bij jou op dezelfde hoop van teleurstellingen terecht komt, maar de oorzaken variëren en met 13.000km op de teller is deze Drie niet oud, maar zeker ook niet meer de jongste.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Die stel je in op de OMNI Display of in de app en geldt voor alle drie de ondersteuningsstanden. Die stond waarschijnlijk niet voluit. Scheelt de wereld in ondersteuning.
Ik vermoed in dat geval de lasnaad van de velg, niet de motor. Dit is een bekend probleem (slechte batch gecombineerd met slechte eindcontrole door Stromer zelf en door de dealer). Omdat motor + wiel bij garantie-aanspraken voor Stromer één geheel zijn wordt dit compleet vervangen. Dus bij een kapotte velg krijg je er gratis een nieuwe motor bij.
Het 'voordeel': op elk onderdeel dat onder garantie wordt vervangen heb je opnieuw de volledige twee jaar garantie, los van de garantie op de complete Stromer. Dus er zit weer twee jaar garantie op de motor+wiel vanaf de datum dat-ie vervangen is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Runner-up
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
- Locatie: W-VL
- Merk SP: nog te bepalen na testritten
De verkoper was geen specialist in de app/instellingen en zei zelf dat de hoogste snelheid hem niet echt interesseerde. We hebben het dus niet gecontroleerd. Hij deed zijn woon/werkverkeer aan een kruissnelheid van 35 km.
Hoe stel je die gevoeligheid juist in? Welke parameters?
Het was inderdaad de velg. Maar je zal maar een mooie tweedehandse kopen van 22 maanden met weinig km en dan 5 maanden later een velgbreuk hebben...
Nog iets. Hij zie dat de batterij z'n lading verliest als je deze een tijd niet gebruikt. Iets was de Bosch fiets van z'n vrouw niet had. Status van de batterij was 'zeer goed'.
Hoe stel je die gevoeligheid juist in? Welke parameters?
Het was inderdaad de velg. Maar je zal maar een mooie tweedehandse kopen van 22 maanden met weinig km en dan 5 maanden later een velgbreuk hebben...
Nog iets. Hij zie dat de batterij z'n lading verliest als je deze een tijd niet gebruikt. Iets was de Bosch fiets van z'n vrouw niet had. Status van de batterij was 'zeer goed'.
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22818
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Op de OMNI display - Sensor. Op max zetten.
Over het algemeen komen eigenaren hier veel sneller achter, omdat de velg af fabriek al niet goed is. Hij gaat tikken b.v.
Dan had-ie de Stromer waarschijnlijk niet volledig uit staan, maar in anti-diefstalmodus. Dan verliest-ie ca. 10% per dag lading, omdat alleen het scherm en de verlichting uit gaan. De rest blijft functioneel.
Als hij met 'een tijd' bedoelt: na verloop van maanden: dit is normaal en gebeurt bij elke Li-Ion accu. Bij langdurige opslag moet je de accu periodiek bijladen tot liefst een procent of 60 a 80.
Dit staat trouwens ook allemaal in de Stromer handleiding (Behalve dat van die velg natuurlijk.)
Je kunt de kwaliteit van de elektronica van een (tweedehands) Stromer eigenlijk niet beoordelen als zowel de verkoper als de belangstellende niet goed weten hoe een Stromer werkt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Niet gelezen? Is ze al
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
-
- Pro
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 07 mei 2019, 10:52
- Locatie: Waregem Deerlijk
1. alles op full zetten in omni, en ik rij makkelijk 47-48 tegen de wind in en mijn madamke ook.
2. Remmen piepen, idd, een voordeel voor mij , de mensen horen mij dan beter , hoef ik ook die luide toeter niet te gebruiken.
3. Zijstandaard .... tik tik tik, had ik ook, ne keer ne wrong en opgelost.
4. Na ritje racefiets is het overheerlijk om dan nog een endje te stromeren .
2. Remmen piepen, idd, een voordeel voor mij , de mensen horen mij dan beter , hoef ik ook die luide toeter niet te gebruiken.
3. Zijstandaard .... tik tik tik, had ik ook, ne keer ne wrong en opgelost.
4. Na ritje racefiets is het overheerlijk om dan nog een endje te stromeren .
m2ss180
-
- Runner-up
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:19
- Locatie: W-VL
- Merk SP: nog te bepalen na testritten
Maar hoe komt het dat de remmen zo piepen en wat kan je eraan doen. Op mijn MTB piepen die remmen enkel een paar keer na een poetsbeurt, verder niet. Zijn het dan slechte pads of zo? Nochtans staat op mijn MTB maar Deore, net omdat het zo slijtage gevoelig is. Maar Deore remt meer dan goed genoeg.