ST5-LTE Vibratie motor ?

biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

dagelijks rijd ik op versnelling 10 , niet kleinste tandwiel maar ééntje er voor met cadans 85 - 90 , heel soepel tot 48.6 max
als ik op kleinste tandwiel zet voel ik echt de vibratie in trapas al bij snelheid van 45.6 km precies afkomstig van trapas of motor. en wel heel storend
tandwiel ( cassette volledig vervangen en ketting ook ) fiets 5 maand oud). wegens beschadiging ketting

iemand zelfde probleem.
Laatst gewijzigd door biker01 op 21 apr 2021, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1597
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Ik vermoed dat je de 10de versnelling bedoeld ipv een krans met 10 tanden.
Daar de vibratie niet altijd of niet altijd even sterk aanwezig is vermoed ik dat het van de motor komt, lagere cadans is meer ondersteuning. Je zou kunnen proberen de ondersteuning terug te schroeven zodat die niet zo sterk is en dan kijken of het beter is, gewoon om zaken uit te sluiten. 5 maanden oud/jong is een garantie geval, ongeacht of de oorzaak de motor of de trapas is.
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

Jins schreef: 21 apr 2021, 08:47 Ik vermoed dat je de 10de versnelling bedoeld ipv een krans met 10 tanden.
Daar de vibratie niet altijd of niet altijd even sterk aanwezig is vermoed ik dat het van de motor komt, lagere cadans is meer ondersteuning. Je zou kunnen proberen de ondersteuning terug te schroeven zodat die niet zo sterk is en dan kijken of het beter is, gewoon om zaken uit te sluiten. 5 maanden oud/jong is een garantie geval, ongeacht of de oorzaak de motor of de trapas is.
ja idd heb het aangepast dank je
het is voelbaar vanaf 45.8 km/h dacht uitlijning of lagers trapas of motor.
kan zijn dat de ketting raakt op kleinste tandwiel moet ik nog eens controleren deze middag maar fiets is net nagekeken
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Een resonerende Stromer bij een specifieke versnelling/snelheid kan twee oorzaken hebben: iets dat is toegevoegd aan de fabrieksconfiguratie, of het is inherent aan deze specifieke Stromer zoals-ie uit de fabriek kwam.

Ga eerst externe factoren uitsluiten: ringslot, fietstassen of andere add-ons verwijderen en test of het probleem weg is. 9 uit 10 keer is het ringslot de boosdoener en dan kan het eenvoudig opgelost worden.

Is je Stromer weer 'kaal' en hij vertoont dit gedrag nog steeds, dan aan de dealer voorleggen want dit is hinderlijk en het hoort niet. Soms lost het vervangen van de motor+achterwiel het probleem op, soms ook niet. Het is een beetje afhankelijk van je dealer hoezeer ze dan nog genegen zijn om mee te denken over een oplossing want dan wordt het zoekwerk. Maar leg je hier sowieso niet bij neer.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

Stromeur schreef: 21 apr 2021, 09:50 Een resonerende Stromer bij een specifieke versnelling/snelheid kan twee oorzaken hebben: iets dat is toegevoegd aan de fabrieksconfiguratie, of het is inherent aan deze specifieke Stromer zoals-ie uit de fabriek kwam.

Ga eerst externe factoren uitsluiten: ringslot, fietstassen of andere add-ons verwijderen en test of het probleem weg is. 9 uit 10 keer is het ringslot de boosdoener en dan kan het eenvoudig opgelost worden.

Is je Stromer weer 'kaal' en hij vertoont dit gedrag nog steeds, dan aan de dealer voorleggen want dit is hinderlijk en het hoort niet. Soms lost het vervangen van de motor+achterwiel het probleem op, soms ook niet. Het is een beetje afhankelijk van je dealer hoezeer ze dan nog genegen zijn om mee te denken over een oplossing want dan wordt het zoekwerk. Maar leg je hier sowieso niet bij neer.


ringslot of andere extra zaken zijn niet gemonteerd op de fiets.
fiets is origineel , hij gaat binnen vanavond voor controle ik hou jullie op de hoogte.
mij lijkt het lager of motor probleem of iets niet goed uitgelijnd
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

biker01 schreef: 21 apr 2021, 07:44 dagelijks rijd ik op versnelling 10 , niet kleinste tandwiel maar ééntje er voor met cadans 85 - 90 , heel soepel tot 48.6 max
als ik op kleinste tandwiel zet voel ik echt de vibratie in trapas al bij snelheid van 45.6 km precies afkomstig van trapas of motor. en wel heel storend
tandwiel ( cassette volledig vervangen en ketting ook ) fiets 5 maand oud). wegens beschadiging ketting

iemand zelfde probleem.
Ik heb hetzelfde probleem op mijn ST3. Ik heb geen ringsloten ed en alles al uitgesloten, maar het probleem blijft.
Ik heb het teruggevoerd op een combinatie van lichte trilling uit de ketting, omdat de ketting vrij schuin ligt op de kleinste versnelling, waardoor hij er altijd zo wat af valt naar het midden toe bij elke omwenteling (niet echt af valt natuurlijk, maar schuin van het tandje loopt, wat niet zo is in vb middelste versnelling waar je ketting loodrecht van je tandwiel loopt bij elke omwenteling); anderzijds zit er bij mij ook een duidelijk merkbare vibratie die uit de motor komt, deze heb ik bij het accellereren en aan exact dezelfde snelheid als jij (tussen 43 en 45km.u). erboven of eronder valt die trilling weer weg. Ook als ik die snelheid aanhoud, valt de trilling weg na enkele seconden. FM doet het af als normaal gedrag van de motor onder load. Ik stoor me er niet meer aan en de fiets en motor presteren verder perfect, dus ik heb geen zin om moeilijk te doen er over... Die trilling uit de motor houdt wel niet aan bij mij voor alle duidelijkheid, anders zou ik dat niet kunnen verdragen. Dit is een lichte maar zeer snelle vibratie. De tragere maar iets krachtigere trillling blijf ik wel hebben bij het kleinste tandwiel, maar ik rijd nooit op dat tandwieltje behalve bij sterke wind in de rug, dus ook daar maak ik niet van...
Ik rijd nu met een deels race cassette, deels originele cassette, waardoor ik nu ook een 12 tands kransje heb, dus ik gebruik die 11 tand eigenlijk echt nooit meer.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

biker01 schreef: 21 apr 2021, 07:44 tandwiel ( cassette volledig vervangen en ketting ook ) fiets 5 maand oud). wegens beschadiging ketting
Wat was er precies beschadigd (foto ?) en wat was de oorzaak ?
biker01 schreef: 21 apr 2021, 10:41 hij gaat binnen vanavond voor controle ik hou jullie op de hoogte.
Heb je hem ondertussen terug ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

ketting en cassette is vervangen in garantie.
stond niet goed uitgelijnd.
momenteel nog problemen met vibratie motor.


quote=Golvas post_id=98134 time=1619466264 user_id=1841]
biker01 schreef: 21 apr 2021, 07:44 tandwiel ( cassette volledig vervangen en ketting ook ) fiets 5 maand oud). wegens beschadiging ketting
Wat was er precies beschadigd (foto ?) en wat was de oorzaak ?
biker01 schreef: 21 apr 2021, 10:41 hij gaat binnen vanavond voor controle ik hou jullie op de hoogte.
Heb je hem ondertussen terug ?
[/quote]
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Bram Roose schreef: 24 apr 2021, 12:18Ik heb hetzelfde probleem op mijn ST3.
Mijn ST3 geeft ook een vibratie op de 11. Komt volgens mij door de tandvorm van de moderne cassettetandwielen. Ik gebruik de 11 zelden en stoor mij er niet aan.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
biker01
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 jan 2019, 13:05
Locatie: belgie
Merk SP: ST7 ABRN

ondertussen heb ik de fiets terug
trillingen zijn weg
het bleek dat het wiel niet goed was uitgelijnd , banden ook gedemonteerd en gemonteerd en sensor ook op goede positie gezet
want fiets bleef soms van zelf rijden.
ST3 => 2019 => verkocht
ST5-LDE ( Limited Edition) 2020 => verkocht
ST7-ABRN FULL OPTION 2023 => besteld 13/7/23 => geleverd 21/10/2023 :D :D :D
Plaats reactie