Omdat ik nogal eens veel spullen wil meenemen denk ik er wel eens aan hoe mooi het zou zijn als je koffers voor op de fiets zou hebben met een flink laadvermogen, zonder verslechtering van rij-eigenschappen en VERBETERING van de stroomlijn.
Ik denk dat met stijve koffers achterop er een vergroting van de actie-radius te realiseren valt door verbetering van de stroomlijn.
Kent iemand hier voorbeelden van?
Gestroomlijnde koffers voor op de sp
Hoe groot je koffers ook zijn, de bagagedrager heeft zijn max gewicht/belasting en ergens houd het dus op. De beste stroomlijn is een topkoffer, zwaartepunt is dan een nadeel. Je kan kiezen tussen de pest en de cholera, ofwel betere stroomlijn met slechter zwaartepunt of slechtere stroomlijn met beter zwaartepunt. Als het gewicht van de bagagedrager te beperkt is zal het een aanhangkar worden, eigenlijk de beter stroomlijn (aanhangkar met 1 wiel) met een beter zwaartepunt.
Je gaat de stroomlijn niet verbeteren met koffers hoor. Je frontaal oppervlakte wordt altijd groter.
Of je moet denken aan 1 grote lange koffer:
Of je moet denken aan een soort buikzak misschien, maar anders is er niks.
De toename van gewicht zorgt voor meer weerstand dan je kan oplossen.
Of je moet denken aan 1 grote lange koffer:
Of je moet denken aan een soort buikzak misschien, maar anders is er niks.
De toename van gewicht zorgt voor meer weerstand dan je kan oplossen.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar dan heb je weer meer massa en meer rolweerstandJins schreef: ↑02 mar 2021, 10:49 Hoe groot je koffers ook zijn, de bagagedrager heeft zijn max gewicht/belasting en ergens houd het dus op. De beste stroomlijn is een topkoffer, zwaartepunt is dan een nadeel. Je kan kiezen tussen de pest en de cholera, ofwel betere stroomlijn met slechter zwaartepunt of slechtere stroomlijn met beter zwaartepunt. Als het gewicht van de bagagedrager te beperkt is zal het een aanhangkar worden, eigenlijk de beter stroomlijn (aanhangkar met 1 wiel) met een beter zwaartepunt.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- JeroenSpock
- Veteraan
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
- Locatie: Veendam
- Merk SP: ST3 L 2020
- Km-stand: 30209
Zou het zoveel uitmaken, 2 tassen aan de zijkant of 1 topkoffer?
Je benen zitten nog voor de tassen en nemen al wat luchtweerstand van de tassen weg.
Scheelt op een volle accu misschien 1 km? Heeft iemand ooit zoiets getest? Ben wel benieuwd naar die cijfers
Je benen zitten nog voor de tassen en nemen al wat luchtweerstand van de tassen weg.
Scheelt op een volle accu misschien 1 km? Heeft iemand ooit zoiets getest? Ben wel benieuwd naar die cijfers
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Ik denk eerder dat het in de orde van een paar honderd meter zit (tenzij je van die ochtendkrant fietstassen hebt), maar is bijna niet goed te testen.JeroenSpock schreef: ↑02 mar 2021, 20:48 Zou het zoveel uitmaken, 2 tassen aan de zijkant of 1 topkoffer?
Je benen zitten nog voor de tassen en nemen al wat luchtweerstand van de tassen weg.
Scheelt op een volle accu misschien 1 km? Heeft iemand ooit zoiets getest? Ben wel benieuwd naar die cijfers
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Kijk eens bij Tailfin Cycling......neusje van de zalm.....
Achter je lijf, benen, fiets en vooral de spaken&velgen/banden heb je altijd "vuile wind" die zuigt. Een toptas en zijtassen van Tailfin kan een oplossing zijn maar dan moet je ook hun dragersysteem gebruiken, dan maak je pas "veel" winst.
Heb het wel gemerkt op de racefiets maar het is op de SP marginaal omdat je de winst omzet in hogere snelheid.
Een setje kost ook niet niX.
Denk dat je meer winst behaald met verbetering van (aero) zithouding, afvallen en kleding/helm.
Achter je lijf, benen, fiets en vooral de spaken&velgen/banden heb je altijd "vuile wind" die zuigt. Een toptas en zijtassen van Tailfin kan een oplossing zijn maar dan moet je ook hun dragersysteem gebruiken, dan maak je pas "veel" winst.
Heb het wel gemerkt op de racefiets maar het is op de SP marginaal omdat je de winst omzet in hogere snelheid.
Een setje kost ook niet niX.
Denk dat je meer winst behaald met verbetering van (aero) zithouding, afvallen en kleding/helm.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe