Gestroomlijnde koffers voor op de sp

Plaats reactie
Erik3
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jul 2019, 16:08

Omdat ik nogal eens veel spullen wil meenemen denk ik er wel eens aan hoe mooi het zou zijn als je koffers voor op de fiets zou hebben met een flink laadvermogen, zonder verslechtering van rij-eigenschappen en VERBETERING van de stroomlijn.
Ik denk dat met stijve koffers achterop er een vergroting van de actie-radius te realiseren valt door verbetering van de stroomlijn.
Kent iemand hier voorbeelden van?
ST3 sinds aug. 2019. Body float, spirgrips.
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1598
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Hoe groot je koffers ook zijn, de bagagedrager heeft zijn max gewicht/belasting en ergens houd het dus op. De beste stroomlijn is een topkoffer, zwaartepunt is dan een nadeel. Je kan kiezen tussen de pest en de cholera, ofwel betere stroomlijn met slechter zwaartepunt of slechtere stroomlijn met beter zwaartepunt. Als het gewicht van de bagagedrager te beperkt is zal het een aanhangkar worden, eigenlijk de beter stroomlijn (aanhangkar met 1 wiel) met een beter zwaartepunt.
mrstrom

Je gaat de stroomlijn niet verbeteren met koffers hoor. Je frontaal oppervlakte wordt altijd groter.


Of je moet denken aan 1 grote lange koffer:

Afbeelding

Of je moet denken aan een soort buikzak misschien, maar anders is er niks.
De toename van gewicht zorgt voor meer weerstand dan je kan oplossen.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Jins schreef: 02 mar 2021, 10:49 Hoe groot je koffers ook zijn, de bagagedrager heeft zijn max gewicht/belasting en ergens houd het dus op. De beste stroomlijn is een topkoffer, zwaartepunt is dan een nadeel. Je kan kiezen tussen de pest en de cholera, ofwel betere stroomlijn met slechter zwaartepunt of slechtere stroomlijn met beter zwaartepunt. Als het gewicht van de bagagedrager te beperkt is zal het een aanhangkar worden, eigenlijk de beter stroomlijn (aanhangkar met 1 wiel) met een beter zwaartepunt.
Maar dan heb je weer meer massa en meer rolweerstand :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 570
Lid geworden op: 22 jun 2020, 22:50
Locatie: Veendam
Merk SP: ST3 L 2020
Km-stand: 30209

Zou het zoveel uitmaken, 2 tassen aan de zijkant of 1 topkoffer?
Je benen zitten nog voor de tassen en nemen al wat luchtweerstand van de tassen weg.
Scheelt op een volle accu misschien 1 km? Heeft iemand ooit zoiets getest? Ben wel benieuwd naar die cijfers
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen

Stromer ST3 L - MY2020 - 983Wh SoH 99% - Wren voorvork-Bodyfloat-Moto reflex pedalen-SQ Labs Innerbarends-Aptonia ligstuur-Ortlieb backroller pine
Volvo S60 2.5t 2008-Magic Blue-380.000 km-Vialle LPi
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

JeroenSpock schreef: 02 mar 2021, 20:48 Zou het zoveel uitmaken, 2 tassen aan de zijkant of 1 topkoffer?
Je benen zitten nog voor de tassen en nemen al wat luchtweerstand van de tassen weg.
Scheelt op een volle accu misschien 1 km? Heeft iemand ooit zoiets getest? Ben wel benieuwd naar die cijfers
Ik denk eerder dat het in de orde van een paar honderd meter zit (tenzij je van die ochtendkrant fietstassen hebt), maar is bijna niet goed te testen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Kijk eens bij Tailfin Cycling......neusje van de zalm..... :cool2:
Achter je lijf, benen, fiets en vooral de spaken&velgen/banden heb je altijd "vuile wind" die zuigt. Een toptas en zijtassen van Tailfin kan een oplossing zijn maar dan moet je ook hun dragersysteem gebruiken, dan maak je pas "veel" winst.
Heb het wel gemerkt op de racefiets maar het is op de SP marginaal omdat je de winst omzet in hogere snelheid.
Een setje kost ook niet niX.
Denk dat je meer winst behaald met verbetering van (aero) zithouding, afvallen en kleding/helm.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23004
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 02 mar 2021, 23:26 Kijk eens bij Tailfin Cycling......neusje van de zalm..... :cool2:
Oooo! Mooie spullen :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie