Doe mij er maar één...

Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Wordt bij de ST5 in de OMNI aangegeven welke Shimano Di2 versnelling geschakeld is? :?
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 03 mar 2018, 10:41 Terug naar de ST5, op het filmpje is op de OMNI te zien hoe de ondersteuningsstanden 0-1-2-3-S in de display verschijnen. Ik ben benieuwd wat het werkelijke nut in de praktijk gaat zijn van die S...
Wat mij ook opviel, is dat er een aantal km's vermeld wordt naast de ondersteuningsstand in de display. Zo te zien is dit een schatting van de te verwachte resterende actieradius, en dat misten we nog op onze modellen tot 2017!

Ik ben ook benieuwd naar het effect van de S op de ST5. De motor is al dermate krachtig dat je sowieso een flinke "boost" zult voelen als je bijvoorbeeld optrekt na rood licht. Volgens mij vliegt de ST5 onder je achterwerk vandaan als je dit in de S stand doet.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

RHJ schreef: 03 mar 2018, 12:22 Wordt bij de ST5 in de OMNI aangegeven welke Shimano Di2 versnelling geschakeld is? :?
Ik zie in ieder geval ook op dit exemplaar van de ST5 geen Di2 display zitten. Ben benieuwd.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 14:19 Wat mij ook opviel, is dat er een aantal km's vermeld wordt naast de ondersteuningsstand in de display. Zo te zien is dit een schatting van de te verwachte resterende actieradius, en dat misten we nog op onze modellen tot 2017!
Goed gezien! Opvallend dat de S-stand geen invloed heeft op de actieradius... ik weet vrij zeker dat de actieradius achteruit holt wanneer de S regelmatig geselecteerd wordt.

Verder zien we dat de actieradius 37 km bedraagt bij een accucapaciteit van ca. 67%, ofwel 983*0,67/37= 17,8 Wh/km. Op basis van het gemiddelde ST2s-verbruik van 15,5 Wh/km bij een koppel van 40 Nm zou met de 45 Nm van de ST5 het verbruik uitkomen op 45/40 x 15,5 = 17,4 Wh/km... dat lijkt dus aardig overeen te komen. Jos probeerde me nog wijs te maken dat de nieuwe Syno Sport motor efficiënter is maar ik ben ingenieur en ben superkritisch op dat punt. En terecht dus.

Verder werd mij duidelijk dat Stromer NIET bezig is met een zwaardere accu, het lukt niet om in hetzelfde volume meer Wh te pompen. Ofwel de ST5 heeft een structureel accu-probleem! :dwarf:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Lomito schreef: 03 mar 2018, 15:21 Opvallend dat de S-stand geen invloed heeft op de actieradius... ik weet vrij zeker dat de actieradius achteruit holt wanneer de S regelmatig geselecteerd wordt.
Zag ik ook, en denk ik ook inderdaad.
Lomito schreef: 03 mar 2018, 15:21 Jos probeerde me nog wijs te maken dat de nieuwe Syno Sport motor efficiënter is maar ik ben ingenieur en ben superkritisch op dat punt. En terecht dus.
Ik blijf toch ook hopen op een efficiëntere motor voor de ST5. Maar op basis van de gegevens op de display van dit exemplaar denk ik dat dit minimaal is. Misschien wordt het nog beter of getweaked bij de definitieve modellen voor verkoop, maar mega-indrukwekkend zal het veerschil niet zijn verwacht ik.
Lomito schreef: 03 mar 2018, 15:21 Verder werd mij duidelijk dat Stromer NIET bezig is met een zwaardere accu, het lukt niet om in hetzelfde volume meer Wh te pompen. Ofwel de ST5 heeft een structureel accu-probleem! :dwarf:
Oh echt? Dat is een tegenvaller. De eerste berichten over een zwaardere accu kwamen volgens mij ook -via Stromer- van jou. Heeft Stromer je nu verteld dat dit 'm bij nader inzien niet gaat worden? (Bij Klever wil het ook maar niet lukken las ik. dus dit wordt echt iets waar alle SP fabrikanten hun R&D afdelingen vol op moeten gaan inzetten.)

In dat geval zullen ze dus in de toekomst het model/frame van de Stromer moeten gaan aanpassen om een zwaardere accu te huisvesten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 16:03Heeft Stromer je nu verteld dat dit 'm bij nader inzien niet gaat worden?
CEO Stromer!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Aha, wat leuk dat je die gesproken hebt :ay

Dichter bij de bron gaan we niet komen! Nog meer interessants gehoord?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Tja ik heb t volgende al es geschreven:

""
Tja wat die getunede motor betreft is eea. volgens mij maar relatief.

Een ST2 met 26" wielen heeft 40Nm.
Een ST5 heeft 27,5" wielen. Dit betekend grofweg 10% groter, wat weer erin resulteert dat een motor op de as om aan de band hetzelfde vermogen af te kunnen geven 10% meer vermogen nodig heeft (iets met koppel, arm, kracht ;-).
Dus ik denk dat 45Nm bij een ST5 uiteindelijk even snel accelereert als een ST2.
Alleen de piek naar 800w zou nog wat kunnen brengen...
"""

Dat eea ook gevolgen voor de reikwijdte heeft kan iedereen bedenken lijkt me. En die reikwijdte is voor de meesten hier heeeel relevant. Velen komen bij een Stromer uit ivm zijn reikwijdte ;-)

Dus ik denk dat de ST2 en St2s de meest praktische zijn en ik zie dan ook afgezien van de gave banden geen meerwaarde bij de ST5 eerder eea. wat me stoort.
Iets spelen met standje 2 en je kunt met die fietsen (ST2(s)) heel ver komen. En dat gaat bij gelijke instelling niet lukken met de ST5. Ik schat minstens 10% minder reikwijdte...niet handig.

Dus: veel duurder, effectief nauwelijks sterker, kleinere reikwijdte.
Niet voor mij.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Stromeur schreef: 03 mar 2018, 16:03
Lomito schreef: 03 mar 2018, 15:21 Verder werd mij duidelijk dat Stromer NIET bezig is met een zwaardere accu, het lukt niet om in hetzelfde volume meer Wh te pompen. Ofwel de ST5 heeft een structureel accu-probleem! :dwarf:
Oh echt? Dat is een tegenvaller. De eerste berichten over een zwaardere accu kwamen volgens mij ook -via Stromer- van jou. Heeft Stromer je nu verteld dat dit 'm bij nader inzien niet gaat worden? (Bij Klever wil het ook maar niet lukken las ik. dus dit wordt echt iets waar alle SP fabrikanten hun R&D afdelingen vol op moeten gaan inzetten.)

In dat geval zullen ze dus in de toekomst het model/frame van de Stromer moeten gaan aanpassen om een zwaardere accu te huisvesten.

Ook ik kan dit bevestigen op de voorstelling van de ST5 in Antwerpen was dit een vraag die op dezelfde manier beantwoord werd als bij Lomito, meer in dezelfde vormfactor zou momenteel niet lukken (uit de mond van Stromer gehoord toen). Het zijn die standaard celletjes die erin zitten (18650 celletjes) en als die dus verhogen in capaciteit verder in de toekomst zullen ze het wss wel kunnen.

Ook ben ik ervan overtuigd dat de ST5 gaat inboeten op rijbereik wat ik wel een beetje jammer vind, sneller hoeft voor mij eigenlijk echt niet (zat er iemand op te wachten) Stromer trok daar zoiezo al een koppositie, meer bereik vond ik veel interessanter, Fietske slaat volgens mij de nagel op de kop, grotere wielen hebben meer moment nodig en op het einde zal het ongeveer hetzelfde aanvoelen als hun huidige modellen mits minder bereik.
Fietske
Expert
Expert
Berichten: 123
Lid geworden op: 22 okt 2017, 21:53

Die ST5 jes worden cafe-racers ... kijk mij eens :d3: ... en ik haal het straks ook nog NET tot thuis :bj
Plaats reactie