Even een update betreffende ons probleem. Ik vind onze situatie een hele rare situatie, en ben op zoek naar meer onderbouwing of nieuwe inzichten.
Zoals gemeld is onze ervaring dat de ondersteuning van de ST5 voor mijn vrouw zwaar teleur stelt. Haar ervaring bij een ST1x en ST3 zijn veel beter.
Ik kan dit voor de ST3 en ST5 nu kwantificeren. We hebben wat testjes gedaan op het circuit van de Amstel Gold race van dit jaar met de 3 klimmen per ronde (Cauberg, Geulhemmerberg en Bemelerberg) en ook een vergelijking op een vlak parcours bij ons in de buurt over ongeveer 50km.
Naast data van de ST5 en ST3 geef ik ook data van haar vorige SP, de Specialized Turbo.
De data is de gemiddelde snelheid welke zij reed over de klim en de bijbehorende gemiddelde hartslag.
Bij de ST3 en ST5 is de data opgenomen op stand 3 en was de TMM offset recent gekalibreerd. Bij de Turbo heeft ze niet aan hoogste ondersteuning geklommen; dit omdat de klimmen onderdeel waren waren van ritten die we hebben gereden.
- Tabel.PNG (7.75 KiB) 1943 keer bekeken
Duidelijk is te zien dat ze snel kan klimmen met een ST3 en dat ze langzaam is met de ST5, waarbij ze zich ook opblaast (hoge hartslag). De ST5 is significant trager dan de ST3 en Turbo. Het is voor mij ook niet duidelijk of de ST3 sneller klimt dan de Turbo op hoogste ondersteuning. We hebben die fiets ook niet meer. En dat is momenteel ook niet mijn zorg.
Op het vlakke is de ST3 ook significant sneller. De hartslag bij de rit met de ST5 was lager omdat mijn vrouw zich opblies bij het rijden van 35km/uur. Op den duur werd ze zelfs door elektrisch ondersteunde fietsen (25km/uur versies) ingehaald op een stuk met tegenwind
.
Merk op dat sterke fietsers wel snel met onze ST5 kan rijden. Zo heb ik de vlakke rit aan 36km/uur gereden.
Veranderen van TMM koppel sensor bracht geen verbetering voor de ST5.
De montage procedure van de koppelsensor, het achterwiel en de offset kalibratie is wel 100 keer (bij wijze van spreken) gedaan, zonder enige impact.
Betreffende de opmerking van Blackstromer van 18 maart:
Op jou display kan je zien hoe sterk de motor power geeft , als je vol trapt op stand 3, en je rijdt met het kleinste tandwiel achteraan., Dan moet je stromer vol aan de bak, de rode powerstreep moet dan zichtbaar zijn en is ieder bergje een lachertje en kan je op het platte minstens 45 per uur zonder zweet.
Met de ST5 is het bijna niet mogelijk de rode powerstreep tevoorschijn te halen, met de ST3 was het gemakkelijk voor mijn vrouw.
Toen we een vervanger zochten voor de Turbo, hebben we de ST5 gekocht als sterkere versie dan de ST3.
De ST5 en ST3 hebben de zelfde koppel sensor. Dus ik snap niet dat mijn vrouw wel goed met een ST3 kan fietsen en niet met de ST5. Tijdens de verkoop is dit ook nooit gemeld. Integendeel, de ST5 zou het nog beter doen dan de ST3 vanwege het hogere koppel. Ook in geen enkele documentatie vind ik dat de ST5 alleen voor 'sterke mannen' is, dus niet voor het zwakke geslacht. We dachten juist andersom
.
De Account Manager BE / LUX van Stromer zegt na onze fiets getest te hebben: '
Langs onze kant is er geen reden om aan deze fiets zijn prestaties te twijfelen'. Ik reken hem tot de 'sterke' mannen; volgens mijn FM is hij een ex-wielrenner.
De FM zegt daarop ook dat het aan mijn vrouw ligt.
Dat kan toch niet waar zijn. Wat zie ik over het hoofd?