Sinds kort heeft mijn vrouw een ST5.
Recent is de firmware versie aangepast naar 4.3.1.2.
We zitten nu in een omgeving met bergjes, en het viel mij erg tegen hoe sterk de ondersteuning van de ST5 is. Thuis op het vlakke hadden we ook al wat vraagtekens, maar omdat mijn vrouw de laatste tijd niet zo vaak gefietst hadden dachten we dat het ook aan haar conditie kon liggen.
De TMM sensor gaf een statische spanning van 1.10 tot 1.14 Volt.
Nu lijkt het (observaties voor 3 ST5 fietsen) dat sinds firmware 4.3.1.2 de ondersteuningsgevoeligheid drastisch afgenomen kan zijn als de TMM sensor een relatief lage waarde aangeeft onder statische belasting (niet belast dus). Dit is op te lossen door de TMM sensor in positie iets naar achteren te plaatsen.
Procedure:
- Achterwiel losdraaien (de 25Nm bout aan de linker kant)
- De 3 (torx) boutjes aan de rechterkant welke de TMM sensor vast in het frame houden losdraaien
- Kettingspanning naar 0 (ketting van voorblad af)
- De koppen van de 3 torx boutjes invetten. Deze zullen zich in het frame gaan vastklemmen.
- Derailleurhanger (en dus ook TMM sensor) iets naar achteren trekken en de 3 torx boutjes aandraaien op 10Nm
- Achterwiel vastzetten op 25Nm
- Kettingspanning herstellen
- Offset kalibratie uitvoeren
De ondersteuningsgevoeligheid lijkt nu zoals we ze verwacht hadden (Morgen gaan we echt testen).