ST5 ondersteuningsgevoeligheid is minimaal

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 19 mar 2021, 18:13
Henry schreef: 19 mar 2021, 16:04 De stand-3 stond voor die tijd bekend als de stand waarop "alle remmen los gingen", maar dit gold na de lancering van de ST5 alleen nog maar voor stand-S.
Die informatie is niet correct.

Kort nadat de ST5 op de markt werd gebracht ontstond het probleem dan gebruikers continu in stand S gingen rijden, terwijl Stromer 'm eerder bedoeld had als 'booster' (maar niet als zodanig had geïmplementeerd, je kunt de S continu aan zetten). Gevolg: meerdere gebruikers kregen last van een oververhitte motor.

Stand S op de ST5 is niet gelijk aan de 'oude stand 3' op eerdere modellen, wat ik als eigenaar van het eerdere model - de Stromer ST2 S - sowieso al kon bevestigen.
Oké, dan was ik op dat punt onjuist. Ik heb wel het topic gevonden waar ik op doelde: https://www.speedpedelecreview.com/vie ... =14&t=1978
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gerke, hebben jullie al kunnen testen? Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de tips geholpen hebben.
Witte ST3 van maart 2019
Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

We hebben weer wat test werk gedaan.
Allereerst de nieuwe firmware geïnstalleerd (4.3.3.2). Ik had hoop dat dit een oplossing zou geven vanwege onderstaande:
'Er zijn optimalisaties doorgevoerd in de krachtsensordynamica voor Stromer ST5 & ST3. Door deze aanpassingen is de hoeveelheid kracht die nodig is voordat de motorondersteuning in werking treedt, verminderd.'
Natuurlijk de offset gekalibreerd alvorens te testen.

Test 1:
Mijn vrouw heeft 50.km gefietst. Gemiddelde snelheid 27.1km/uur. Maximum snelheid 42.6km/uur. Gemiddelde cadans van 71rpm. Totaal uitgeput aangekomen (en gedemoraliseerd).
Hartslag gaat naar 150bpm als ze 40km/uur wil rijden. Dit kan ze niet volhouden en snelheid zakt snel terug naar 30km/uur.
Tip van Henry om op te schakelen als het behoud van snelheid moeilijk werd heeft ze gedaan. Dit geeft wel een boost in de snelheid maar dit kon ze niet volhouden. Ik zie hier terug wat ik verwachte.

Test 2:
Ik op de fiets van mijn vrouw. Andere dag, ongeveer zelfde route, wel iets langer: 57.5km. Gemiddelde snelheid 35.6km/uur en maximum 47.9km/uur. Gemiddelde cadans 80 met maximum van 106rpm.
Om een snelheid van 45km/uur te houden liep mijn hartslag rustig naar de 130bpm (cadans 100rpm), wat ik uren kan volhouden.
Fiets rijdt soepel aan zowel hoge en lage cadans.

Ik denk nog steeds dat het probleem van mijn vrouw is dat de koppel sensor te stijf of ongevoelig voor haar is om het potentieel van de ST5 te ontsluiten. :aq
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Gerke, dank voor de terugkoppeling. Mijn conclusie is dat de ST5 goed is, maar dat je vrouw kennelijk onvoldoende kracht in haar benen heeft om “het beest” in de ST5 wakker te houden. De conclusie die je zelf ook al getrokken had.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Henry schreef: 18 mar 2021, 19:57 Knietje... dikke duim is voldoende.
In het instellingen sensor menu de calibratiewaarde 0,05 lager zetten merk je al goed.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
StromerMoose
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 okt 2018, 12:40
Locatie: Boven Rotterdam
Merk SP: Stromer ST3

Sobat schreef: 19 mar 2021, 10:15 Er is een nieuwe firmware uit.
In deze update zijn optimalisaties doorgevoerd in de krachtsensordynamica voor Stromer ST5 & ST3. Door deze aanpassingen is de hoeveelheid kracht die nodig is voordat de motorondersteuning in werking treedt, verminderd.
Ai, ai, zou dat de verklaring zijn voor mijn huidige kryptonite ondersteuning (ST3)? Normaal fiets ik met sensor gevoeligheid op 70%. Tussen 0-5 graden red ik mijn 52km dan meestal net (1-5% over). Bij hogere temperaturen is de marge natuurlijk hoger. Nu vliegt mijn accucapaciteit erdoor heen. Ondersteuningsbalk schiet om het niets in het rood. Ook bij een lichte tred op krans 13 volle bak ondersteuning. Tja, dan kom ik dus niet aan. Moet nu de sensor sensitiviteit terugzetten naar 20%. Koers dan op 40km/h (met iets meer eigen kracht dan me lief is). Op hogere gevoeligheid duw ik ook op krans 13 de Stromer regelmatig de snelheidsbegrenzer in.

Sensor natuurlijk gereset. Achteras los gedraaid (die overigens verrassend vast zat), opnieuw aangedraaid op 25nM. Helpt allemaal niets.

Ik vind het effect wel heel fors. Herkent iemand bovenstaande?

Vandaag gebeld met FM. Die stelde voor FW terug te zetten. Begrijp nu waarom. Maar ja, is dat nu de oplossing? Kan moeilijk op de oude FW blijven rijden de komende jaren.
Stromer ST3 LE
Gerke
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 sep 2020, 18:44

Even een update betreffende ons probleem. Ik vind onze situatie een hele rare situatie, en ben op zoek naar meer onderbouwing of nieuwe inzichten.

Zoals gemeld is onze ervaring dat de ondersteuning van de ST5 voor mijn vrouw zwaar teleur stelt. Haar ervaring bij een ST1x en ST3 zijn veel beter.
Ik kan dit voor de ST3 en ST5 nu kwantificeren. We hebben wat testjes gedaan op het circuit van de Amstel Gold race van dit jaar met de 3 klimmen per ronde (Cauberg, Geulhemmerberg en Bemelerberg) en ook een vergelijking op een vlak parcours bij ons in de buurt over ongeveer 50km.
Naast data van de ST5 en ST3 geef ik ook data van haar vorige SP, de Specialized Turbo.
De data is de gemiddelde snelheid welke zij reed over de klim en de bijbehorende gemiddelde hartslag.
Bij de ST3 en ST5 is de data opgenomen op stand 3 en was de TMM offset recent gekalibreerd. Bij de Turbo heeft ze niet aan hoogste ondersteuning geklommen; dit omdat de klimmen onderdeel waren waren van ritten die we hebben gereden.
Tabel.PNG
Tabel.PNG (7.75 KiB) 1896 keer bekeken
Duidelijk is te zien dat ze snel kan klimmen met een ST3 en dat ze langzaam is met de ST5, waarbij ze zich ook opblaast (hoge hartslag). De ST5 is significant trager dan de ST3 en Turbo. Het is voor mij ook niet duidelijk of de ST3 sneller klimt dan de Turbo op hoogste ondersteuning. We hebben die fiets ook niet meer. En dat is momenteel ook niet mijn zorg.
Op het vlakke is de ST3 ook significant sneller. De hartslag bij de rit met de ST5 was lager omdat mijn vrouw zich opblies bij het rijden van 35km/uur. Op den duur werd ze zelfs door elektrisch ondersteunde fietsen (25km/uur versies) ingehaald op een stuk met tegenwind :? .

Merk op dat sterke fietsers wel snel met onze ST5 kan rijden. Zo heb ik de vlakke rit aan 36km/uur gereden.
Veranderen van TMM koppel sensor bracht geen verbetering voor de ST5.
De montage procedure van de koppelsensor, het achterwiel en de offset kalibratie is wel 100 keer (bij wijze van spreken) gedaan, zonder enige impact.

Betreffende de opmerking van Blackstromer van 18 maart:
Op jou display kan je zien hoe sterk de motor power geeft , als je vol trapt op stand 3, en je rijdt met het kleinste tandwiel achteraan., Dan moet je stromer vol aan de bak, de rode powerstreep moet dan zichtbaar zijn en is ieder bergje een lachertje en kan je op het platte minstens 45 per uur zonder zweet.
Met de ST5 is het bijna niet mogelijk de rode powerstreep tevoorschijn te halen, met de ST3 was het gemakkelijk voor mijn vrouw.

Toen we een vervanger zochten voor de Turbo, hebben we de ST5 gekocht als sterkere versie dan de ST3.

De ST5 en ST3 hebben de zelfde koppel sensor. Dus ik snap niet dat mijn vrouw wel goed met een ST3 kan fietsen en niet met de ST5. Tijdens de verkoop is dit ook nooit gemeld. Integendeel, de ST5 zou het nog beter doen dan de ST3 vanwege het hogere koppel. Ook in geen enkele documentatie vind ik dat de ST5 alleen voor 'sterke mannen' is, dus niet voor het zwakke geslacht. We dachten juist andersom :bu: .

De Account Manager BE / LUX van Stromer zegt na onze fiets getest te hebben: 'Langs onze kant is er geen reden om aan deze fiets zijn prestaties te twijfelen'. Ik reken hem tot de 'sterke' mannen; volgens mijn FM is hij een ex-wielrenner.
De FM zegt daarop ook dat het aan mijn vrouw ligt.
Dat kan toch niet waar zijn. Wat zie ik over het hoofd?
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik heb een ST3, Lamkram heeft een ST5. Als we samen fietsen, heb ik grote moeite om hem bij te houden. De ST5 heeft een iets hogere maximum snelheid en een S-stand.

Als je vrouw wel snelheid kan maken met de ST3 en niet met de ST5, dan is er toch iets mis met de ST5. Wat ik (en anderen) hier al hebben aangehaald, met alle parameters op maximum, moet het met de ST5 op het platte vlak (en bij niet teveel tegenwind) een “eitje” zijn om de 45 km/uur aan te tikken. Wellicht is het een idee om eens naar een andere FM te gaan, ook al kost zo’n bezoekje je wat geld (ik zou dan wel v.w.b. De arbeidskosten een “no cure, no pay” constructie proberen overeen te komen).
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Gerke schreef: 03 mei 2021, 20:41 Zoals gemeld is onze ervaring dat de ondersteuning van de ST5 voor mijn vrouw zwaar teleur stelt.
Neem je vrouw + ST5 mee naar een andere dealer of een forumlid/bekende met ook een ST5. Laat haar op beide ST5-en rijden en je weet het.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
RUDIBOUCKENOOGHE
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 mar 2018, 20:25

Je moet uw offset verlagen naar 915 resetten zoals je een kalibratie doet afzetten en dan kalibreren.
Plaats reactie