48km woon-werk (enkel)

Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen Hanslo,

2e accu erbij nemen. En ook laders op je werklocatie.

Zelf rijd ik 65 km enkel (nu in coronatijden niet meer dagelijks....) en da's zeker niet haalbaar op 1 blauwtje. Alleen als ik supermeewind heb en een goede buitentemperatuur haal ik het. Jouw 48 km is zo ongeveer het kantelmoment (bij gebruikmaking van volle ondersteuning; nogal persoonlijk) en je zal precies zien dat je het dan net niet redt door de wind- en weersomstandigheden.
Die 2e accu is prima mee te nemen met een accutransporter. Ik zou medenemen in de fietstassen toch afraden; heb dat een tijd gedaan en ook een Ortlieb scheurt op een gegeven moment door het stuiteren van een 5 kilo blauwtje.

Ergens een accuwissel uitvoeren is een eitje. Jij weet jouw route als de beste en kan met de luxe van een tweede accu gewoon jouw wissel inplannen. Is het droog: lekker op de helft. Is het sip weer.....effe een bushalte, winkel-overkapping, whatever opzoeken. Ik zou geen wissel doen tijdens een bui zonder overkapping; geen zin dat er regen in het accuvak komt.

Jouw accu's, dus beiden 2 x per dag half leeggereden zullen je dankbaar zijn. Ze worden gebruikt en da's het behoud van deze dure items. Bij Li-ion geldt: "use it or lose it". En ik kan het niet beter verwoorden. Mijn twee blauwtjes zijn bijna 2 respectievelijk 3 jaar oud en hebben me meer dan 30.000 km ondersteunt. En ze staan nog op 91% en 90% restcapaciteit.
Ik dacht eerst ze binnen 2 jaar onder de 80% te kunnen krijgen (claim; etc) maar dat lukte me niet door goed gebruik. Ben nu overgegaan om de blauwtjes te koesteren:
- dus niet leegrijden; vooral in de laatste 5% capaciteit begint je accu sneller warmer te worden. En te warm is net zo erg als niet-gebruik. DAT breekt een batterijcel af....
- veel gebruik. Vergeet die trein optie; gewoon SPn. Alsof het lekker zit in de trein met al die regenkleding, fietsschoenen, etc. Laat staan de regels hier in Nederland: fietskaartje (zeker niet graties !) en verbod in de spits !
- opladen na gebruik.
- niet opladen als de accu superheet aanvoelt; eerst afkoelen. Op je Stromer-app kan je de temperatuur aflezen (ook van je motor) en zeker bij volle snelheid met tegenwind kunnen de temperaturen aardig oplopen. Toevallig kan ik mijn laders instellen op temperatuur: ik laad op tussen de 10 en 40 graden. En de lader blijft vaak even in "waiting" staan omdat de accu nog boven die 40 graden is. Opladen van te warme batterijcellen vermindert de capaciteit.
Afgelopen 1 1/2 jaar heb ik dit superconsequent gedaan en in capaciteit 1% gedaald. Ben heel benieuwd naar het voorjaar want dan is mijn nieuwste blauwtje ook de 2 jaar gepasseerd en meerdere Stromergebruikers constateerden dan een versnelde capaciteits-afname (die ik dus zelf niet heb ondervonden bij mijn oudere blauwtje).

Bovenstaande accu opmerkingen gelden voor alle SP. Zeker niet een Stromer-eigenschap. Dit soort accu's moeten gewoon gebruikt worden om tot een lange levensduur te komen.

Maar da's allemaal accupraat. Ga vooral een paar dagen op je geplande afstanden rijden en constateer of je (lichaam) het wel fijn vind. Het is toch een serieuze afstand; serieuze beweging en het zou zo sip zijn als je om 10.00 op je werk geeuwend de dag door moet werken. Houdt alvast maar rekening met een extra groot lunchpakketje.

Veel succes en wijsheid. Dit soort afstanden zijn echt mogelijk maar je moet er zeker voor werken.
Stromer ze
Reinout
Joker
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 404
Lid geworden op: 13 nov 2020, 18:52
Locatie: Gent
Merk SP: Stromer ST2 LE
Km-stand: 20000

Ga eens in Eke luisteren voor een ST 3 testrit.
Moet wel lukken daar.
Bluuf me je fikn van me velo!
Gebruikersavatar
Arjan71
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2019, 21:08

Ik rijd 47,5 km enkele reis naar mijn werk met een ST3 en 983 wH accu en dat gaat prima. Ik ben geen geoefende koersfietser en doe er in de zomer ongeveer 1.15 uur over en in de winter maximaal 1.25 uur. Dit lukt niet met maximale ondersteuning, meestal rijd ik de eerste helft in stand 2 en de tweede helft in stand 3. En doorgaans heb ik als ik aankom nog 10 tot 25% batterijcapaciteit over.
ST3 - 983 Wh - woon-werk 47 km
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1599
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

En nu wachten op de nieuwe ST3 met riem en 1200wh accu :?
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Flyy
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Germany
Berichten: 508
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55
Locatie: Paderborn
Merk SP: Klever N Rogue / Grace easy IG
Km-stand: 40

Um kostengünstig die Reichweite zu vergrößern, könnte man einen Extender Akku anschließen. Zumindest einer hat es gemacht und seine Erfahrungen im pedelecforum.de veröffentlicht.
Ich habe es bei meinem Klever B-Speed auch umgesetzt und fahre nun mit 1,5kWh. :d3:

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... st-1533554

Om het bereik tegen lage kosten te vergroten, kunt u een extender-accu aansluiten. Minstens één persoon deed het en publiceerde zijn ervaringen op pedelecforum.de.
Ik heb het geïmplementeerd op mijn Klever B-Speed ​​en rijd nu met 1.5kWh. :d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

hanslo schreef: 03 dec 2020, 20:17 Uiteraard zal de fiets wel sneller afbetaald zijn als ik de volledige rit met de fiets doe (fietsvergoeding is 0.24cent).
Per 1000 km woon / werkverkeer "verdien" je dus € 2,4 fietsvergoeding ... 't gaat effe duren, die afbetaling.
hanslo schreef: 04 dec 2020, 07:34 Uitgebreid testen kan, maar is bij Godefroot Sport wel tegen betaling spijtig genoeg. Ze trekken het dan wel af van de prijs indien je hem uiteindelijk koopt.
Kan een manier zijn om de testpiloten eruit te filteren ? ... uiteindelijk huur je dus een fiets.

Wat mag dat kosten ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ArnoB
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2019, 16:19
Locatie: GOUDA
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 36500

Pre-Corona reed ik woon-werk verkeer van soms 25km en soms 50km enkel (100 totaal, 4x/wk) op een ST2 (uit 2016). Heb twee accu’s: een blauwe voor de grootste afstand en een goudkleurige voor de kortere. Het is te doen.

Vooral de 25km vrij makkelijk vrijwel het hele jaar door. De 50 vind ik persoonlijk weleens een uitdaging, vooral bij lange werkdagen of als het weer niet best is. Dan zie ik op tegen de lange rit door de gure, donkere polder en ben ik blij met alternatief vervoer achter de hand, zoals auto of trein.
ST2 2016 (983+814Wh); Ortlieb backrollers; Lezyne 1300 XXL.
Ronny
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jul 2020, 15:25
Locatie: Hamont
Merk SP: Stromer ST1
Km-stand: 3000

Golvas schreef: 05 dec 2020, 11:50
hanslo schreef: 03 dec 2020, 20:17 Uiteraard zal de fiets wel sneller afbetaald zijn als ik de volledige rit met de fiets doe (fietsvergoeding is 0.24cent).
Per 1000 km woon / werkverkeer "verdien" je dus € 2,4 fietsvergoeding ... 't gaat effe duren, die afbetaling.
hanslo schreef: 04 dec 2020, 07:34 Uitgebreid testen kan, maar is bij Godefroot Sport wel tegen betaling spijtig genoeg. Ze trekken het dan wel af van de prijs indien je hem uiteindelijk koopt.
Kan een manier zijn om de testpiloten eruit te filteren ? ... uiteindelijk huur je dus een fiets.

Wat mag dat kosten ?
Per 1000km krijg je €240 (0,24*1000=240) dus dat telt toch lekker op.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Niet iedereen vangt evenveel fietsvergoeding ... de grootte van de fietsvergoeding wordt volledig bepaald door de werkgever, met een maximumbedrag (dat vrijgesteld is van belastingen en van RSZ) van 24 cent per kilometer.

TS krijgt 0,24 cent per kilometer, jij krijgt 24 cent, ik krijg 23 cent en vanaf 2021 verlaagt mijn werkgever de fietsvergoeding naar 10 cent per kilometer ... ook dat kan dus.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ronny schreef: 05 dec 2020, 13:15
Golvas schreef: 05 dec 2020, 11:50
hanslo schreef: 03 dec 2020, 20:17 Uiteraard zal de fiets wel sneller afbetaald zijn als ik de volledige rit met de fiets doe (fietsvergoeding is 0.24cent).
Per 1000 km woon / werkverkeer "verdien" je dus € 2,4 fietsvergoeding ... 't gaat effe duren, die afbetaling.
hanslo schreef: 04 dec 2020, 07:34 Uitgebreid testen kan, maar is bij Godefroot Sport wel tegen betaling spijtig genoeg. Ze trekken het dan wel af van de prijs indien je hem uiteindelijk koopt.
Kan een manier zijn om de testpiloten eruit te filteren ? ... uiteindelijk huur je dus een fiets.

Wat mag dat kosten ?
Per 1000km krijg je €240 (0,24*1000=240) dus dat telt toch lekker op.
Er wordt gesproken over 0,24 cent, niet 0,24 euro...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Plaats reactie