Stromer ST3 2 weken op proef

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Niet schieten, dealer morgen even bellen ;)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Denk het ook,

Niks in het stuur .... En ook geen klepje bij de lampjes
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Goede morgen ,

Alles is weer compleet gelukkig op naar testweek 2,

Ben wel enorm aan het wikken en wegen ,
Ik heb de St5 nu, wat een beest ...hahahahs ook is dat electronisch schakelen een verademing ,tov de st3.
Toch merk ik met mijn belachelijke kilometers per week ,dat ik echt comfort mis,ik zit natuurlijk uren lang gebogen op de fiets dag in dag uit , dit begint mij parten te spelen, last van rug druk op de polsen en last van mijn handpalmen,tevens zou dit ook nog moeten wennen maar dat weet ik niet .

Ik had begrepen dat de st3 meer comfortabel is omdat het stuur hoger is?, Ik denk dat een stukje extra comfort in mijn geval best raadzaam is , wel moet ik dan de power en het fijne schakelen van de St5 missen....dilemma

Nu lees ik tevens ook de test met de St2 belt versie ,deze moet heerlijk comfortabel zijn .....maar hoe is dat schakelsysteem? Ik rijd heel veel stadswerk (schakelwerk)maar ook tussendoor ritten van 5 a 7 km(en weer terug )......zou een st2 niet beter passen voor mij kwa comfort en schakelsysteem ,of ga ik echt een bak met vermogen missen?

Bedankt....wederom
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Vermogen is een kwestie van wennen, na een paar maanden "jouw" fiets weet je niet meer hoe snel die andere was.

De keerzijde van vermogen is verbruik. Voor korte ritten maakt dat allemaal niet uit, maar voor jouw afstanden... je gaat zo'n ST5 toch moeten tweaken zodat je er verder mee komt. Driemaal raden wat dat met het geleverde vermogen doet.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Ik snap absoluut wat je daarmee bedoelt,

Ik heb nu in mijn testperiode met de st5 de sensor op 80 procent staan(ik moet eerst conditie opbouwen voor ik dit kan laten zakken hahahah)

Overdags doe ik redelijk rustig aan, korte ritten kan ik toch geen max snelheid halen, dan rijd ik bij vrij normale omstandigheden rond de 65 a 70 km op 980 accu.Deze wissel ik dan ongeveer in de piekuren in de avond, want dan ga ik volle bak(als mijn eigen interne accu ook meewerkt en genoeg energie over heeft)
De momenten dat ik volle bak kan gaan(de lange ritten,ja dan is rond de 40 op de gps prima voor mij)
Als dit allemaal prima haalbaar is met de st2 die mij een bak meer comfort levert, en ook een fijn schakelsysteem heeft......
Toch blijft het lastig...hahahah
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Bike4living schreef: 17 nov 2020, 08:38 Goede morgen ,

Ben wel enorm aan het wikken en wegen ,
Ik begrijp dat dit inderdaad een heel moeilijke keuze is.
Een juiste keuze bestaat niet, maar is geheel afhankelijk van jouw prioriteitenlijstje.

Persoonlijk is het voor mij: bedrijfszekerheid - snelheid - range - comfort - onderhoudsintensiviteit - looks
Maar ik kan me gerust voorstellen dat omdat jij een langer traject hebt, je comfort hoger op de lijst komt te staan... Dat zou in mijn geval wel zo zijn als ik al in de proeftijd pijn krijg aan handen en polsen en nek etc... En misschien heb je weinig kaas gegeten van techniek en is onderhoudsvrijheid belangrijk...
Afhankelijk daarvan kom je bij een heel andere fiets uit...

Ik kan wel zeggen dat ik de riser stuurpen heb op mijn ST3 en daar ongelofelijk tevreden over ben. Die paar centimeters maken voor mij het verschil in druk op polsen en nek ivm het testmodel waar ik mee reed met normaal stuur. Ik verlies hier ook wel wat range door mijn rechtere zit, maar dat kan me weinig schelen, ik kom sowieso toe.

di2 zegt me niets, maar misschien is dit omdat ik dit nooit heb mogen ervaren.

Ik kan me voorstellen dat de ST2 nog beter zit, maar dit zal je wel wat vermogen kosten door de riem en door de positie...

En verder is het zoals Freddy zegt: als je eenmaal je fiets hebt vergeet je hoe de andere waren. Zeker qua snelheid, maar dit is niet het geval als je lichaam niet akkoord is met de fietsgeometrie...
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bike4living schreef: 17 nov 2020, 08:38 Ik heb de St5 nu, wat een beest ...hahahahs ook is dat electronisch schakelen een verademing ,tov de st3.
Toch merk ik met mijn belachelijke kilometers per week ,dat ik echt comfort mis,ik zit natuurlijk uren lang gebogen op de fiets dag in dag uit , dit begint mij parten te spelen, last van rug druk op de polsen en last van mijn handpalmen,tevens zou dit ook nog moeten wennen maar dat weet ik niet .
Ik zou dit soort signalen van je lichaam altijd serieus nemen, zeker omdat het je broodwinning betreft. De cockpit van de ST5 is niet configureerbaar, dus hoe je zit, zo zit je.

Bij de ST3 heb je opties om je zithouding te tweaken. Er is een "Urban stuurpen" leverbaar voor een wat rechtere zit, en je kunt verschillende sturen monteren. Zie:

viewtopic.php?f=24&t=1693#p33202

Verder is de ST3 in damesmodel beschikbaar. Met al dat op- en afstappen van jou lijkt me dat essentieel.
Bike4living schreef: 17 nov 2020, 08:38 Nu lees ik tevens ook de test met de St2 belt versie ,deze moet heerlijk comfortabel zijn .....maar hoe is dat schakelsysteem? Ik rijd heel veel stadswerk (schakelwerk)maar ook tussendoor ritten van 5 a 7 km(en weer terug )......zou een st2 niet beter passen voor mij kwa comfort en schakelsysteem ,of ga ik echt een bak met vermogen missen?
Ik denk sowieso dat een SP met riem voor jouw intensieve gebruik geweldig zou zijn. Bovendien is de zithouding op de ST2 supercomfortabel en uitgebreid aan te passen, en het damesmodel heeft een zeer lage instap. Schakelen met een gripshifter gaat uitstekend en zo'n ingebouwde vijfbak is ook weer, wind en slijtage-proof. Maar qua ondersteuning moet je de ST2 zien als een ST1 met riem. De ST3 en ST5 ondersteunen krachtiger.

Ik verwacht wel een Stromer met riem in de ST3/ST5 range, zit er zelf ook een beetje op te wachten, maar dat gaat echt nog wel even duren (minimaal een jaar, waarschijnlijk langer).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Bike4living
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 sep 2020, 12:09
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 17 nov 2020, 09:35
Bike4living schreef: 17 nov 2020, 08:38 Ik heb de St5 nu, wat een beest ...hahahahs ook is dat electronisch schakelen een verademing ,tov de st3.
Toch merk ik met mijn belachelijke kilometers per week ,dat ik echt comfort mis,ik zit natuurlijk uren lang gebogen op de fiets dag in dag uit , dit begint mij parten te spelen, last van rug druk op de polsen en last van mijn handpalmen,tevens zou dit ook nog moeten wennen maar dat weet ik niet .
Ik zou dit soort signalen van je lichaam altijd serieus nemen, zeker omdat het je broodwinning betreft. De cockpit van de ST5 is niet configureerbaar, dus hoe je zit, zo zit je.

Bij de ST3 heb je opties om je zithouding te tweaken. Er is een "Urban stuurpen" leverbaar voor een wat rechtere zit, en je kunt verschillende sturen monteren. Zie:

viewtopic.php?f=24&t=1693#p33202

Verder is de ST3 in damesmodel beschikbaar. Met al dat op- en afstappen van jou lijkt me dat essentieel.
Bike4living schreef: 17 nov 2020, 08:38 Nu lees ik tevens ook de test met de St2 belt versie ,deze moet heerlijk comfortabel zijn .....maar hoe is dat schakelsysteem? Ik rijd heel veel stadswerk (schakelwerk)maar ook tussendoor ritten van 5 a 7 km(en weer terug )......zou een st2 niet beter passen voor mij kwa comfort en schakelsysteem ,of ga ik echt een bak met vermogen missen?
Ik denk sowieso dat een SP met riem voor jouw intensieve gebruik geweldig zou zijn. Bovendien is de zithouding op de ST2 supercomfortabel en uitgebreid aan te passen, en het damesmodel heeft een zeer lage instap. Schakelen met een gripshifter gaat uitstekend en zo'n ingebouwde vijfbak is ook weer, wind en slijtage-proof. Maar qua ondersteuning moet je de ST2 zien als een ST1 met riem. De ST3 en ST5 ondersteunen krachtiger.

Ik verwacht wel een Stromer met riem in de ST3/ST5 range, zit er zelf ook een beetje op te wachten, maar dat gaat echt nog wel even duren (minimaal een jaar, waarschijnlijk langer).
Dat super comfortabel zitten, en het damesmodel met zeer lage instap spreekt mij ook enorm aan!
Dat de st2 eem riem heeft scheelt mij idd ook wellicht in het leasen(kwa onderhoudskosten).Het enige wat rest is het vermogens verlies, maar zoals freddy al schreef , de st5 moet ik ook knijpen en anders berijden om aan mijn actiradius te komen.....

Stromeur, hoe ervaar jij de motor/koppel van de st2, ik bedoel als ik grofweg mijn ritten bekijk, is het 70 procent stadswerk(fietspad waar het gedoogd word dat ik daar mag rijden)en 30 procent waar ik wel in staat ben max te gaan, gewoon benieuwd hoe dit voor jou is met jou test, jij rijd voornamelijk lange stukken, ? ben vooral benieuwd met kortere stukken optrekken stilstaan bochtenwerk oppakken van de motor etc?

bedankt weer allemaal , wat een super adviezen hier!!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De ondersteuning van de ST2 is vergelijkbaar met die van de ST1. Dat is wel wat minder dan die van de ST3 en de ST5. Aangezien je nu op de Vijf rijdt, ga je dat wel merken, maar hij rijdt echt prima hoor. En de fietshouding van de ST2 is echt wel lekker. Gewoon proberen.

Voor meer power kun je alleen wachten op een Stromer met riem in het hogere segment. Die komt er wel, maar daar zou ik niet op wachten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Bike4living schreef: 17 nov 2020, 10:04Dat de st2 eem riem heeft scheelt mij idd ook wellicht in het leasen(kwa onderhoudskosten)
je gaat je zelfs mogelijk afvragen waarom je gaat leasen. Onderhoud wordt plat gezegd beperkt tot banden op druk houden.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie