Hallo allemaal,
Na 12 jaar te pendelen met de trein en 1x per week met de racefiets naar het te gaan ben ik opzoek naar een speed pedelec.
Helaas zie ik het bos door de bomen niet meer en krijg ik bij 3 verschillende FM een ander advies.
Bij die r&m kan het niet, bij trek dan weer wel met minder batterij en bij stromer weten ze het eigenlijk niet.
Daarom dat ik eens kom aankloppen op dit forum hopend op een antwoord van fietsers met ervaring.
Info over woon/werk rit:
Afstand: 57km enkel
Soort rit: fietspaden doorheen dorpen, 6x verkeerslichten en geen jaagpaden
Tijd: ik kan dit trajact doen (met racefiets) met gemiddelde van 28/30km/u.
Gewicht/lengte: 92kg/194
Conditie: heel goed (3 volledige ironmans op het palmares)
De enige mogelijkheid bij stromer is de st3 omwille van de XL versie.
- Is het mogelijk om deze afstand te doen met een laadtijd op werk van 4 tot 6uur?
- behoorlijk veel laden, na hoelang zal de batterij kracht verliezen?
- is dit te doen of ben ik overmoedig?
Alvast hartelijk bedankt
Advies STxx
Als het financieel binnen je budget valt dan zou ik persoonlijk altijd voor de zwaarste accu gaan. Zeker omdat je een racefiets ben gewend en je met enige snelheid wil fietsen betekend dit dat je overal waar het kan wil doorrijden. Daar heb je tenslotte een SP voor gekocht. Omdat je vrij lang bent en misschien nog met een fietstas wil fietsen zal je met tegenwind de nodige wind vangen. Voor een stromer geen enkel probleem maar dat betekend wel dat je meer accu kracht verbruikt als je tegen de wind 40km wil blijven rijden.
Is het mogelijk om deze afstand te doen met een laadtijd op werk van 4 tot 6uur?
Ja juist als je kiest voor de zwaarste accu. Alles wat je aan accu kracht overhoud enkele reis bespaar je weer laadtijd op het werk. Helemaal als je meewind hebt naar je werk.
Daarnaast zal een accu altijd wat minder worden naar mate je hem langer gebruikt. Hou ook rekening dat een accu tijdens de koude dagen 5 graden ook minder capaciteit heeft.
En omdat je een racefiets gewend bent zou ik ook een lekker setje mtb pedalen erop zetten zodat je met fietsschoenen kan fietsen. Desnoods kies je voor een combi pedaal
Is het mogelijk om deze afstand te doen met een laadtijd op werk van 4 tot 6uur?
Ja juist als je kiest voor de zwaarste accu. Alles wat je aan accu kracht overhoud enkele reis bespaar je weer laadtijd op het werk. Helemaal als je meewind hebt naar je werk.
Daarnaast zal een accu altijd wat minder worden naar mate je hem langer gebruikt. Hou ook rekening dat een accu tijdens de koude dagen 5 graden ook minder capaciteit heeft.
En omdat je een racefiets gewend bent zou ik ook een lekker setje mtb pedalen erop zetten zodat je met fietsschoenen kan fietsen. Desnoods kies je voor een combi pedaal
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22816
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Welkom!
Gaat het waaien, of erger nog: vriezen, dan zul je ofwel de ondersteuning naar beneden moeten aanpassen, ofwel moeten gaan rijden met een extra accu bij je.
Het opladen van een 984Wh accu duurt volgens Stromer maximaal 4 uur en 45 minuten.
Misschien vind je het leuk om eens wat posts van Reinout-ST3 door te nemen. Lange man, rijdt op één van de eerste ST3's in NL uitgeleverd, en doet zo'n 60 tot 65km enkele reis. Hij rijdt het hele jaar door en heeft twee 984Wh accu's:
viewtopic.php?p=88165#p88165
Een goede Stromer dealer leent jou gewoon een demo-Stromer voor een paar dagen, zodat je 'm kunt testen op jouw eigen ww-traject.
De ST1 X en de ST5 zijn er ook in XL. De ST1 X is sinds kort EOL, maar staat nog bij best veel dealers op voorraad (en is momenteel leuk afgeprijsd.)
Met een 984Wh accu onder goede omstandigheden is 57 enkel net wel/net niet te doen met volle ondersteuning. Ik (1,64m/56kg red dat wel, jij met jouw lengte en gewicht mogelijk net niet, je vangt ook een stuk meer wind.)
Gaat het waaien, of erger nog: vriezen, dan zul je ofwel de ondersteuning naar beneden moeten aanpassen, ofwel moeten gaan rijden met een extra accu bij je.
Het opladen van een 984Wh accu duurt volgens Stromer maximaal 4 uur en 45 minuten.
Li-Ion accu's hebben geen geheugeneffect. Veel laden is dus niet slecht voor de levensduur. Sterker nog: zoveel mogelijk deelladingen uitvoeren is goed voor de levensduur.
Misschien vind je het leuk om eens wat posts van Reinout-ST3 door te nemen. Lange man, rijdt op één van de eerste ST3's in NL uitgeleverd, en doet zo'n 60 tot 65km enkele reis. Hij rijdt het hele jaar door en heeft twee 984Wh accu's:
viewtopic.php?p=88165#p88165
Met jouw conditie: zeker te doen! De enige bottleneck is de actieradius, vooral bij tegenzittende omstandigheden (maar dat is op te lossen door er een tweede accu bij te kopen).
Een goede Stromer dealer leent jou gewoon een demo-Stromer voor een paar dagen, zodat je 'm kunt testen op jouw eigen ww-traject.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Nee, natuurlijk niet. Of je nu een (afgerond) 1 kWh accu hebt of een 800 Wh accu, als je tijdens je rit 750 Wh verbruikt hebt dan moet je 750 Wh bij laden, of je nu 250 Wh over had of 50 Wh.
Sterker nog, bij de 800 Wh accu niet je altijd max 800 Wh laden, bij de 1 kWh accu potentieel 1 kWh...
Maar no worries: vol laden duurt minder dan 5 u.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Als je bereid bent om een eigen bijdrage te leveren, dan is de 57 km enkele reis helemaal geen probleem bij een 983 Wh accu. Als je je wilt laten vervoeren, dan zul je dat in de zomer nog wel halen, maar in de winter niet meer. Als ik openingspost goed begrijp, vind je het leveren van een eigen bijdrage geen probleem, dus met een 983 Wh accu is die afstand voor jou altijd goed te overbruggen.
De accu laadt met een snelheid van 25% per uur, waarbij de laatste %% wat meer tijd kosten. Zoals FreddyH al heeft aangegeven, een compleet lege accu laadt je in 5 uurtjes weer helemaal vol. M.b.t. het opladen: de oude oplader (CR245) produceert met zijn ventilator best wel wat omgevingsgeluid, de nieuwe oplader (CR246) heeft daar geen last van. Let er dus op dat je de nieuwe oplader geleverd krijgt.
Met elke Stromer moet je met jouw conditie eenvoudig in staat zijn om een gemiddelde snelheid van rond de 40 km/uur te halen. Die 57 km leg je dus in 1,5 uur af. Wellicht dat een windkracht 5-6 tegen je in de weg kan gaan zitten.
Ik denk dat je pas over 3-4 jaar zal merken dat die 60 km enkele reis in de wintermaanden een probleem gaat worden. Voor jou denk ik helemaal geen probleem, want als je de snelheid iets laat zakken of je trapt zelf iets meer mee, dan haal je die 60 km enkele reis op 1 volle accu ook wel.
Deze zomer nog een ritje gemaakt van 117 km, ik had nog enkele procenten accucapaciteit over. De gemiddelde snelheid lag rond de 35 km/uur. Oh ja, ik heb geen enkele Iron Man, Triathlon of wat dan ook op mijn palmares.
Tot slot iets over Reinout ST3: die heeft een hoge gemiddelde snelheid en rijdt altijd standje 3 (alles maximaal open, maximale ondersteuning), vandaar zijn twee accu's. Op 1 accu haalt hij die afstand net niet.
De accu laadt met een snelheid van 25% per uur, waarbij de laatste %% wat meer tijd kosten. Zoals FreddyH al heeft aangegeven, een compleet lege accu laadt je in 5 uurtjes weer helemaal vol. M.b.t. het opladen: de oude oplader (CR245) produceert met zijn ventilator best wel wat omgevingsgeluid, de nieuwe oplader (CR246) heeft daar geen last van. Let er dus op dat je de nieuwe oplader geleverd krijgt.
Met elke Stromer moet je met jouw conditie eenvoudig in staat zijn om een gemiddelde snelheid van rond de 40 km/uur te halen. Die 57 km leg je dus in 1,5 uur af. Wellicht dat een windkracht 5-6 tegen je in de weg kan gaan zitten.
Ik denk dat je pas over 3-4 jaar zal merken dat die 60 km enkele reis in de wintermaanden een probleem gaat worden. Voor jou denk ik helemaal geen probleem, want als je de snelheid iets laat zakken of je trapt zelf iets meer mee, dan haal je die 60 km enkele reis op 1 volle accu ook wel.
Deze zomer nog een ritje gemaakt van 117 km, ik had nog enkele procenten accucapaciteit over. De gemiddelde snelheid lag rond de 35 km/uur. Oh ja, ik heb geen enkele Iron Man, Triathlon of wat dan ook op mijn palmares.
Tot slot iets over Reinout ST3: die heeft een hoge gemiddelde snelheid en rijdt altijd standje 3 (alles maximaal open, maximale ondersteuning), vandaar zijn twee accu's. Op 1 accu haalt hij die afstand net niet.
Witte ST3 van maart 2019
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Let op bij deze adviezen over afstanden... Er is een groot verschil in lichaamsbelasting tussen wekelijks een rondje in stand 2 van 100+ km (waarbij je dan ook nog eens de helft van de tijd geen wind tegen hebt) en dagelijks 2x 60km in 1 richting...
In het laatste geval: je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen, dus elke rit jezelf leeg fietsen is een slecht plan. En 60km in standje 3 met kruissnelheden van 45+ is naar mijn mening niet jezelf laten vervoeren (behalve uiteraard bij windkracht 4+ mee)
In het laatste geval: je lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen, dus elke rit jezelf leeg fietsen is een slecht plan. En 60km in standje 3 met kruissnelheden van 45+ is naar mijn mening niet jezelf laten vervoeren (behalve uiteraard bij windkracht 4+ mee)
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Wat ik bedoel te zeggen is dat de omstandigheden bepalend zijn hoeveel accu je overhoud en hoeveel je nog moet bijladen als je op je werk aankomt.
Een volle accu kan ik prima met windkracht 6 tegen in 30km bijna leeg fietsen. Als je daadwerkelijk overal wil gassen.
Als ik een woon-werk rit heb met bijna alles windmee dan hou je merkbaar meer accu over. Zelf maak ik mij daar niet druk over omdat hij de hele dag indien nodig aan de lader kan op het werk. 57km blijft een omslagpunt maar hangt ook af van je trapondersteuning. En anders probeer je het een keer misschien mag je een leen fiets testen naar je werk.
Een volle accu kan ik prima met windkracht 6 tegen in 30km bijna leeg fietsen. Als je daadwerkelijk overal wil gassen.
Als ik een woon-werk rit heb met bijna alles windmee dan hou je merkbaar meer accu over. Zelf maak ik mij daar niet druk over omdat hij de hele dag indien nodig aan de lader kan op het werk. 57km blijft een omslagpunt maar hangt ook af van je trapondersteuning. En anders probeer je het een keer misschien mag je een leen fiets testen naar je werk.
FreddyH schreef: ↑19 sep 2020, 17:09
Nee, natuurlijk niet. Of je nu een (afgerond) 1 kWh accu hebt of een 800 Wh accu, als je tijdens je rit 750 Wh verbruikt hebt dan moet je 750 Wh bij laden, of je nu 250 Wh over had of 50 Wh.
Sterker nog, bij de 800 Wh accu niet je altijd max 800 Wh laden, bij de 1 kWh accu potentieel 1 kWh...
Maar no worries: vol laden duurt minder dan 5 u.
Het gaat hier over woon-werkverkeer, 57 km enkel ... ik zou hier nooit aan beginnen zonder twee laders en twee 983 Wh batterijen (uiteraard mét transportkoker van Jroen).
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Eens.
De meest veilige keuze is een Stromer met twee 983 Wh accu's en een accutransporter van Jroen en twee opladers: 1 oplader voor op het werk en 1 oplader voor thuis. Tegelijk opladen is niet nodig, met een werkdag van 8 uur kun je (bij wijze van spreken) twee compleet lege accu's bijna weer volledig opladen.
Vijfmaal per week een retourtje is inderdaad heel wat anders dan eenmaal per week een retourtje. Voordeel van deze setup is dat je net als Reinout ST3 de hele rit in standje 3 kunt afleggen.
Geen idee of je een reisvergoeding krijgt, maar als dat het geval is, dan zou ik zeker gaan voor de ST3. Het voordeel van de ST3 boven de ST5 is dat je nog enige keuze hebt in het type stuur en de afstelling daarvan.
De meest veilige keuze is een Stromer met twee 983 Wh accu's en een accutransporter van Jroen en twee opladers: 1 oplader voor op het werk en 1 oplader voor thuis. Tegelijk opladen is niet nodig, met een werkdag van 8 uur kun je (bij wijze van spreken) twee compleet lege accu's bijna weer volledig opladen.
Vijfmaal per week een retourtje is inderdaad heel wat anders dan eenmaal per week een retourtje. Voordeel van deze setup is dat je net als Reinout ST3 de hele rit in standje 3 kunt afleggen.
Geen idee of je een reisvergoeding krijgt, maar als dat het geval is, dan zou ik zeker gaan voor de ST3. Het voordeel van de ST3 boven de ST5 is dat je nog enige keuze hebt in het type stuur en de afstelling daarvan.
Witte ST3 van maart 2019