Beginnersvragen (ST3)

ocra

Ja sorry beetje verwarrend besefte me na het schrijven dat ik niet naar had gekeken of het NL of BE was maar begrijp nu dat wettelijk gezien het redelijk hetzelfde is geregeld in Belgie.

Het is weliswaar in de praktijk hetzelfde (want het mag NIET) echter de handleiding is niet perse wettelijk juridisch behalve als de uitspraken om basis van de wettelijke testen / certificering zijn gedaan maar dat haal ik niet uit de informatie die ons ter beschikking staat. het kan ook om andere redenen in de handleiding staan.

Wat betreft de analogie ga ik niet in mee om 2 redenen: A. De dingen die je benoemd zijn algemene wettelijke kaders het zitje op de stromer is merk en zelfs model gebonden (toevallig nu alle modellen van Stromer). B. Het auto voorbeeld is geen usecase die zal voorkomen terwijl de usecase op de SP (net zoals met de fietskar) zeer relevant is.

Wat betreft de kwaliteit van ST3 vind ik het allemaal wel te overzien, 25 km is niet weinig maar ook niet veel dus zal wel meevallen en wat al eerder werd benoemd, als je ene goede dealer hebt zou ik me daar niet druk om maken.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Als de constructeur het verbiedt dan mag het niet ... wat is daar voor jou niet duidelijk aan ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ocra

Wie zegt dat dan? De manual is niet hetzelfde als de constructeur (en wettelijk is anders dan een bedrijfsmatige uitspraak) weet ik heel goed uit ervaring. En wat ik al zei in de praktische uitvoering is hetzelfde het mag NIET.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 17 sep 2020, 19:51 echter de handleiding is niet perse wettelijk juridisch behalve als de uitspraken om basis van de wettelijke testen / certificering zijn gedaan
Als iets wettelijk wél mag, dan is dat in deze context (kinderzitje op SP monteren) altijd op basis van EU-Typegoedkeuring.

Als een Stromer met kinderzitje aan de EU-typegoedkeuring zou voldoen, dan zou Stromer het trouwens ook toelaten voor de garantie, met verwijzing naar lokale wetgeving. Zo doet Stromer het ook met fietskarren i.c.m. de optionele trailerplate. De constructie met officiële optionele trailerplate voldoet aan de typegoedkeuring. Een Stromer is niet gekeurd voor gebruik van kinderzitjes, en dus mag het wettelijk niet.

Als je met een Stromer + kinderzitje in juridische problemen komt, dan is "er staat in de handleiding 'niet toegestaan', maar er staat niet bij waarom niet" geen verweer.

Maargoed, wanneer iemand besluit dat-ie het beter weet dan de fabrikant dan zijn alle gevolgen (gezondheid, juridisch en garantie) voor eigen rekening. De rest is irrelevant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

ocramarco schreef: 17 sep 2020, 20:09 De manual is niet hetzelfde als de constructeur (en wettelijk is anders dan een bedrijfsmatige uitspraak) weet ik heel goed uit ervaring.
Post je hier de jurisprudentie?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
ocra

Met het verschil dat het gebruik van een kinderzitje integraal getest en gecertificeerd moet worden en dit als de regelingen afwijken van EU regels per land gedaan moeten worden, =duur en kan daarom reden zijn om dit niet te doen terwijl de constructeur best doorgang kan geven hieraan. Een fietskar is geen integraal onderdeel van de fiets/bromfiets en hoeft vanuit Stromer dus niets extras worden aangeleverd behalve de verwijzing in de manual naar lokale wetgeving.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De trailerplate wordt geleverd door Stromer, is gekeurd conform de EU typegoedkeuring en is daarmee wel onderdeel van de Stromer.

Maargoed, we dwalen af. Het mag niet van Stromer en ik wacht wel op de door jou aangeleverde jurisprudentie waaruit blijkt dat dit wettelijk niet van belang is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

ocramarco schreef: 17 sep 2020, 20:09 De manual is niet hetzelfde als de constructeur
En vertaal dat nu eens ?

De constructeur staat GEEN kinderzitjes toe ... wat begrijp je daar niet aan ?

Sorry man, maar ik vind dit stilaan enorm vermoeiend aan het worden. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
ocra

Golvas schreef: 17 sep 2020, 20:16
ocramarco schreef: 17 sep 2020, 20:09 De manual is niet hetzelfde als de constructeur
En vertaal dat nu eens ?

De constructeur staat GEEN kinderzitjes toe ... wat begrijp je daar niet aan ?

Sorry man, maar ik vind dit stilaan enorm vermoeiend aan het worden. :ai
Ja sorry maar jij staat ook niet echt open laten we maar zeggen. ik ben zelf constructeur en onderdeel van mijn werk is technische handleiding voor (professionele) gebruikers te schrijven. Bij uitspraken in deze manual heb ik echt niet alles te vertellen daar komen nog veel meer belangen (en ook niet alleen wettelijke) bij kijken en dus niet per definitie wat daar staat een oordeel van mij als constructeur.
Laatst gewijzigd door ocra op 17 sep 2020, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ocra

Stromeur schreef: 17 sep 2020, 20:16 De trailerplate wordt geleverd door Stromer, is gekeurd conform de EU typegoedkeuring en is daarmee wel onderdeel van de Stromer.

Maargoed, we dwalen af. Het mag niet van Stromer en ik wacht wel op de door jou aangeleverde jurisprudentie waaruit blijkt dat dit wettelijk niet van belang is.
Zal kijken of hier openbare jurisprudentie van is maar aangezien het hier om commerciële belangen gaat lijkt me dat zeer onwaarschijnlijk.
Plaats reactie