FreddyH: dank voor je uitgebreide uitleg en verslag. Ik kan mij er helemaal in vinden
FreddyH schreef: ↑06 sep 2020, 11:40
That's it. Het ABS systeem ligt dus net onder de OMNI, en nog iets verder bij de zadelbuis ligt nog een
gyroscoop verstopt. Met die gyroscoop wordt het liften van het achterwiel gedetecteerd.
Als ik het goed begrepen heb registreert de gyroscoop sensor in de nieuwe ST5 het als het achterwiel omhoog komt, én als het achterwiel naar links of rechts uitbreekt. Die combinatie, gemonteerd op een SP, daar zegt Stromer de eerste in te zijn.
Het geheel, dus de ABS module plus sensor, zit weggewerkt in de bovenbuis van het frame, achter de OMNI module.
FreddyH schreef: ↑06 sep 2020, 11:40
Stromeur en ik zijn beiden op 2 prototypes gaan fietsen. In eerste instantie voorzichtigaan eens die voorrem inknijpen (blijft toch onwennig: een voorrem vol inknijpen) en de fiets remt gewoon erg hard. Niet bijzonder: dat doet mijn eigen fiets ook. Na een paar keren voorzichtig aftasten waren we ineens als 2 giebelende pubers om en om elkaar vol aan het inhalen, om vervolgens met snelheden tussen de 35 en 45 km/h ineens VOL in die voorrem te knijpen. In 1 woord: geweldig.
Het was inderdaad een bijzondere ervaring. Je gelooft eerst niet dat het echt werkt, dus je begint voorzichtig. Maar al snel neemt het vertrouwen in het systeem toe. Op topsnelheid de voorrem zo hard als je maar kunt inknijpen is zó ontzettend contra-intuïtief, maar het kan dus gewoon.
Je voelt inderdaad niet echt dat de ABS ingrijpt, al zei de Stromer tech dat je dit wel kunt voelen in de remgreep. FreddyH wees me erop dat je het kunt zien aan je voorband. Het profiel van een rollende band toont een bepaald patroon en dat gaat sneller, langzamer, sneller, langzamer onder invloed van de ABS.
Dat je überhaupt naar je voorwiel durft te kijken als je met 45km/u vol in de voorrem hangt, in plaats van een plek zoekt om met je gezicht het gras in te gaan zegt ook genoeg.
FreddyH schreef: ↑06 sep 2020, 11:40
Ook dat ging perfect, dus vol op het 'gas' en met 30 km/h op nat, hobbelig gras vol in de ankers. Zelden heb ik zo lomp gespeeld op zo'n dure machine (prototypes zijn DUUR!), maar het systeem werkt subliem.
Ik durfde in eerste instantie niet over dat gras (*chicken), maar toen Freddy terug was heb ik het ook even geprobeerd. Degenen die vandaag aan de achterzijde buiten zijn geweest, zullen onze diepe sporen in het gras misschien nog wel gezien hebben.
Ook ik ben nog nooit zo tekeer gegaan met een testbike, op een manier waarmee ik normaal niet alleen een peperduur prototype had zou kunnen crashen, maar mezelf ook in serieus gevaar zou brengen. Die ABS is echt heel erg goed.
FreddyH schreef: ↑06 sep 2020, 11:40
Het systeem komt als ik het goed herinner ongeveer september volgend jaar op de markt, dus de ST5 Ltd heeft het nog niet. Het wordt dan geintroduceert op de ST5, niet als optie maar als standaard feature.
Het wordt inderdaad een standaard feature op de nieuwe ST5. De release was aanvankelijk gepland voor februari 2021, maar is uitgesteld naar juli 2021.
Concreet betekent dit dat de huidige ST5 ongeveer t/m mei 2021 in productie blijft en daarna EOL gaat.
Verder krijgt de nieuwe ST5 een andere frame-kleur. Het wordt waarschijnlijk wel weer grijs, maar dan met een spannend glansje erin. Hieronder één van de test-kleuren. Het is dus nog niet zeker dat dit 'm wordt, maar dit is de richting waarin Stromer denkt. Uiteraard weer met lining in een andere kleur, al gaat het rood er wel af. Erachter zie je de huidige ST5 als referentie:
- Stromer ST5 ABS frame.jpg (865.26 KiB) 2980 keer bekeken