ABS en de ST5

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 06 sep 2020, 19:56 een van mijn eerste racefietsen (40jr geleden) was vet parelmoer purper/magenta met parelmoer zwart.....vond ik toen te gek en nu zou ik er langs lopen
Stromer kiest bij de high range modellen (ST3, ST5) bewust conservatievere kleuren dan bij de lager geprijsde modellen (ST1, ST2). Dat heeft inderdaad o.a. te maken met de gemiddelde leeftijd (en daarmee de gemiddelde financiële situatie) van de doelgroep.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

WFVst5 schreef: 06 sep 2020, 19:48 de conclusie was eigenlijk dat, als je ervaren motorrijder was, en dat waren wij, je remweg niet noemenswaardig korter werd.
Sterker nog: als je goed remt (dus tegen blokkeren aan) dan is je remweg zónder ABS gegarandeerd korter dan met ABS.
WFVst5 schreef: 06 sep 2020, 19:48 ABS is dus niet zaligmakend; de heren Lauda en Senna waren bij leven nooit zo enthousiast over ABS :bb
En die heren, die elke dag uren en uren in snelle auto's zaten wisten dus ook precies hoe hard ze konden remmen, en dus remden zij zonder ABS véél beter dan met.
De gemiddelde bezoeker hier is niet zo extreem getraind, sterker nog: ik zou durven beweren dat de gemiddelde bezoeker hier zo goed als niet getraind is. Voor 99,9% hier is ABS een uitkomst.
WFVst5 schreef: 06 sep 2020, 19:48 Neemt niet weg dat ik ws. bij een volgende stromer de optie graag op mijn fiets zou willen hebben. :bi
Ik rust mijn kaas :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Wat doet het ABS als je remt en een bocht instuurt of een uitwijkmanoeuvre doet? Eigenlijk testen op slechte ondergrond of je een bocht kan nemen/opstakel (kegel) kan vermijden vol in de voorrem.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik heb geen volle uitwijkmanouvre gedaan, wel gestuurd tijdens het belachelijk hard remmen. Op asfalt krijg je hiervoor weinig tijd, je staat immers zo stil.
In het gras "moest" (eigenlijk: wilde) ik om een steen heen, dat ging zonder enige moeite. Dat was wel bij lagere snelheid, 10 km/h oid, maar wel met voorrem vol ingeknepen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Dat klinkt echt wel goed.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Als de ABS goed is afgesteld is manoeuvreren JUIST tijdens de zware rem-actie mogelijk (precies wat Freddy schrijft).
Heel indrukwekkend.

Zelf heb ik een uitdagende rijopleiding mogen "ondergaan" ter voorbereiding op een uitzending in een bijzonder gebied. De bedoeling was dat je meer/betere vaardigheden met je standaard civiel voertuig moest ontwikkelen.
Een van de oefeningen was een serieuze noodstop (van 120++ km/h terug naar niets) waarbij je tijdens die stop-actie bewust sturend een zijweg in moest rijden. Indrukwekkend. En ik heb dik respect gekregen voor een goede ABS want daarmee blijf je kunnen sturen.

Zoals een schrijver hierboven al aangeeft kunnen alleen echte professionals alles met hun voertuig puur-natuur (zonder elektronische ondersteuningen) maar als algemeen-gebruiker zou ik heus voor een ABS-optie kiezen. Ik maak nog steeds 15.000 km per jaar op de ST3 en het zal me helpen bij die situatie die ik liever niet tegenkom.
Vorige week nog een bijna aanrijding met een hert gehad. Al superblij met fijn rubber waardoor ik niet onderuit ben gegaan. ABS zou mij nog meer ontzorgd hebben.

En natuurlijk hoop je het nooit nodig te hebben......
Veel veilige kilometers toegewenst,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik moest ook meteen aan jouw encounters met hazen en herten denken. Als je heerlijk in alle vroegte in de stilte op volle snelheid door een natuurgebied rijdt, wat gewoon kan want er is verder geen verkeer, en er schiet een dier het pad op, dan schrik je je toch helemaal de blubber zeg.

Ik kan je van harte aanraden om dit systeem te testen zodra je de kans hebt. Het is bizar hoeveel controle je houdt over je bike terwijl je volle bak in de ankers gaat. Een SP met ABS zou zomaar de opvolger kunnen worden van jouw Drie, want die zal tegen aankomende zomer ook wel weer de nodige km's op de tikker hebben staan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 585
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

Hi - Sorry for reply in ENglish.

Do you think this may be available for an upgrade for those who hvce the current ST5?

Cheers and thanks
Tim
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Hey Tim, no it can't be retrofitted in the current ST5 model. The ABS system needs a frame with an extra opening in the upper tube to mount and service the ABS system (check the 4th picture in the first post of this topic).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
GoodbyeHarmony
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Great Britain
Berichten: 585
Lid geworden op: 12 aug 2020, 18:01
Locatie: Birmingham, UK
Merk SP: Stromer st5
Km-stand: 25000

Ah, a beautiful thought slain by an ugly fact :-) Thank you anyway.

Cheers
Tim
Plaats reactie