Pagina 3 van 6

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 15 jan 2020, 23:10
door Stromeur
Ik heb deze lakbeschadigingen aan de motor bij alle Stromer-modellen vanaf de "oude" ST1 voorbij zien komen, behalve bij de ST2 S en de ST5 (?). Bij een bepaalde reeks ST1-modellen gebeurde dit relatief vaak; ik heb er meer dan tien gezien, maar geen tientallen. Bij de andere modellen minder; op één hand te tellen. Nu zie ik niet alle Stromers, maar het zegt wel wat over de verhouding. Het zijn er zo weinig dat het lastig wordt om dit een structurele fabrieksfout te noemen, maar het zijn er genoeg om te denken dat er "iets" is met die lak op de motor.

Wat dat "iets" is met de lak; mogelijk een combinatie van verkeerde spaakspanning, belasting van het achterwiel (gewicht berijder+bagage en b.v. de manier waarop hobbels in het wegdek of stoepranden worden genomen), de mate en frequentie van onderhoud/reiniging en de kwaliteit van de lak. De lak begint altijd af te bladderen rondom de gaten van de spaken.

Welke van bovenstaande factoren de grootste boosdoener is - en in welk geval - geen idee. Bij Stromers om door een ringetje te halen gebeurde dit rond de 10.000km. En nu zien we het bij een (waarschijnlijk) jonge ST3, waar zo te zien niet heel zorgvuldig mee om wordt gegaan. Maar het gebeurt niet bij verreweg de meeste Stromers.

Alles kan kapot, als je maar hard genoeg je best doet? Of is de motorlak niet hufterproof genoeg?

Ik ben benieuwd hoe de dealer en Stromer het issue met deze ST3 gaat afhandelen.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 14:25
door Joost1981
Mijn St3 is eveneens november vorig jaar aangeschaft, en toont ook al dezelfde tekenen als de st3 van de topicstarter, zij het misschien iets minder vergevorderd.
De fiets heeft nu 1600 km gereden, en ik behandel de fiets naar mijn idee goed, wordt na een natte rit droog gemaakt, 4 keer grondig schoongemaakt met futurum bike shampoo (natuurlijk verdund volgens voorschrift) en staat in het tuinschuurtje te slapen.
De fiets is net (bij 1500 km) nagekeken door de fm, deze geeft aan dat ik het in de gaten moet houden, ze hebben er wat siliconenspray op gespoten om de lak te beschermen.
We gaan zien hoe dit zich ontwikkeld, maar het lijkt dezelfde kant op te gaan als de fiets van de originele poster.
Bijgevoegd een foto van de lak bij de spaken voor het schoonmaken en erna, en een foto van de lak op de motor tussen de spaken.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 15:06
door Stromeur
Dit gaat zeker weten verder loslaten. Ik zou het niet "aankijken", zoals de FM oppert, maar nu aansturen op garantie.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 16:28
door +/-
Shocking... niet ‘aankijken’ inderdaad

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 17:59
door Joost1981
Bedankt voor de duidelijke adviezen :ay
Binnenkort moet ik toch weer langs de fm om de afdekplaat van de controller te vervangen, deze had een kleine afwijking, maar deze is inmiddels aanzienlijk groter geworden. (fm had ze niet op voorraad, gaat me bellen zodra ze binnen zijn)
Ik zal aandringen op garantie om bovenstaande. Niet mijn sterkste punt (aandringen), maar zie wel dat dit niet zomaar weer goed komt.
Thanks!

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 18:03
door Stromeur
Joost1981 schreef: 01 feb 2020, 17:59 (aandringen)
Snap ik, dat is ook niet altijd even makkelijk. Hou het luchtig; vraag je dealer gewoon om je foto's eens aan Stromer voor te leggen.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 19:06
door jovdt
Me dunkt dat de kwaliteit van de aangeleverde onderdelen steeds minder wordt. Stromer zal hier toch een tandje moeten bijsteken naar eindcontrole van de geleverde producten. Het blijft een foute productie de laklaag gewoon op aluminium vraagt om problemen....maar ja degelijk werk kost geld en dat vreet aan de winstmarges....

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 19:16
door Stromeur
Ik heb niet het gevoel dat het "steeds minder" wordt met de kwaliteit. Deze lakproblemen kennen we al jaren, al vanaf de oude ST1. Wél vind ik dat de kwaliteit van de Stromer-onderdelen nog steeds te wisselvallig is.

Op slechte batches - zelfs al is het "slechts" cosmetisch - moet Stromer veel sneller en daadkrachtiger reageren, in plaats van maar af te wachten of mensen gaan klagen, en de FM er lekker tussen laten zitten als extra filter. Dit is allemaal te reactief en dat is geen goeie pr voor ze.

Bovendien heeft elk nieuw model weer "wat", terwijl oud problemen net zijn opgelost. Daar moet Stromer ook vanaf.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 01 feb 2020, 20:48
door mboelis
Stromeur schreef: 01 feb 2020, 18:03
Joost1981 schreef: 01 feb 2020, 17:59 (aandringen)
Snap ik, dat is ook niet altijd even makkelijk. Hou het luchtig; vraag je dealer gewoon om je foto's eens aan Stromer voor te leggen.
Vraag ook meteen om een servicebon o.i.d. met een omschrijving van je klacht. Dan staat het voor jou meteen schriftelijk bevestigd met datum. Er is niets zo vervelend als dealers met geheugenverlies na verloop van tijd.

Re: Lakbeschadiging drager en motor ST3

Geplaatst: 02 feb 2020, 16:26
door Bram Roose
Jezus Joost, na 1600km??!! Onmiddellijk garantie claimen (op een niet opdringerige en vriendelijke manier), maar absoluut niet wachten. Dit gaat linea recta naar post van OP, je ziet de blaasjes van corrosie al onder je lak... Hoop dat dit uitzonderingen zijn waar iets fout gebeurd is in het productieproces, en dat we niet (zoals met de afdekplaat) quasi allemaal met dit probleem geconfronteerd worden.