Lakbeschadiging drager en motor ST3

Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

We hebben dit al zien passeren, zij het niet bij de ST3, maar bij de oudere ST2's. Daar is die motor onder garantie vervangen. Dit zou niet mogen gebeuren en kan een productiefout zijn.

De corrosie aan je bagagedrager is wel heel erg duidelijk krassen en afbladering door fietstassen, dus daar wordt het een pak moeilijker om garantie te claimen. De meesten hier beschermen hun lak op verschillende manieren, daar loopt minstens één topic over.
De motor beschermen kan natuurlijk niet, en daar zou dit ook niet mogen gebeuren. In feite volgens mij zelfs ook niet als je door pekel rijdt... Mijn auto heeft nul roestplekken en ik spoel die helemaal ook niet af elke keer ik door zout gereden heb. Stromer weet dat dit normale zaak is bij woon werkverkeer en dat je dit niet elke avond kan inzepen en afspoelen. Het lijkt me wel voornamelijk uit de spaken te komen. Ik zou denken dat met slecht aangespannen spaken de spanning op de motor te groot wordt en bij elk bultje of putje dat een stoot geeft aan de verf?
ST3 black 983wh
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

De plekken bij de spaken zijn duidelijk ontstaan door het galvanisch koppel. Door potentiaalverhoging zal het onedelere alu van de motor roesten en laat de verf los. Water en pekel stimuleren dit proces...
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

+/- schreef: 14 jan 2020, 15:22 De plekken bij de spaken zijn duidelijk ontstaan door het galvanisch koppel. Door potentiaalverhoging zal het onedelere alu van de motor roesten en laat de verf los. Water en pekel stimuleren dit proces...
Wat bedoel je daarmee? Hoe ontstaat die galvanische koppel en hoe komt het dat dit bij alle andere ST3 rijders niet gebeurt? Of ga je verder op het idee van te losse spaken waardoor dit galvanisch koppel ontstaat?
ST3 black 983wh
+/-
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 dec 2019, 20:13

Twee verschillende aan elkaar gekoppelde metalen vormen een galvanisch koppel. In dit geval de velg en spaak. Door het potentiaalverschil zal het minder edele alu zich opofferen ten gunste van de spaken. Hiervoor is nog wel water nodig. In de scheepvaart maakt men hier gebruik van om een romp tegen corrosie te beschermen. Wellicht is de specifieke st3 een buitenslaper? Of idd rammelende spaken? Verontreinigde alu? Kan eigenlijk van alles zijn. In tegenstelling tot de op de foto afgebeelde spaken zijn die van mijn net aangeschafte st3 overigens zwart gecoat.
ST3 black, Citroëns: 2cv6 red, cx25 black, ds21 grey, c3 white
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

+/- schreef: 14 jan 2020, 20:23 In tegenstelling tot de op de foto afgebeelde spaken zijn die van mijn net aangeschafte st3 overigens zwart gecoat.
Ik denk de zijne ook, opgedroogde modder en stof maken dat ze grijs lijken.
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

M.a.w.: deze Stromer ziet er niet uit. En dat zal waarschijnlijk ook door de FM worden meegewogen in het afhandelen van een garantieclaim.

Ik ben inmiddels wel benieuwd wat de uitslag is van het bezoek aan de FM?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
DavidvD
Pro
Pro
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 nov 2019, 19:54

Wij hebben dezelfde fiets en ongeveer even lang in bezit. Bij mij wel wat lak schade bij de tas contact punten (inmiddels voorzien van tape), maar de lakschade op de motor lijkt mij niet normaal in zo'n korte periode. Is bij mij ook nog zeker niet aan de orde. Moet wel zeggen dat ik na een pekelritje bij thuiskomst de hele boel even afspoel met de tuinslang,
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

viewtopic.php?f=14&t=2750
Bij deze ben je niet alleen ....Deze is in garantie vervangen en neen het was geen oude ST2(2018).
Slechte reeks....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat was, als ik me niet vergis, na 9 maanden en 7.000km op jouw ST2.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Klopt.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Plaats reactie