Ontluchten HD942
- mboelis
- Veteraan
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
- Locatie: Westfriesland
- Merk SP: Stromer ST3 2019
- Km-stand: 40k
Dat noodzakelijke gaatje betwist ik niet. Wat is wel anders: de balg, die essentieel is, staat niet in jouw beschrijving. Door de rubberen balg komt de remvloeistof niet direct in aanraking met de vochthoudende buitenlucht die door het gat in de deksel ventileert.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Klopt ... die balg zit idd niet in elke dop, maar er zijn heel wat originele-doppen-van-een-remvloeistofreservoir die niet uitgerust zijn met een balg maar wel het bewuste gaatje hebben waardoor de remvloeistof wél in rechtstreeks contact staat met de buitenlucht en daar, daar waren we vertrokken : de remvloeistof van een SP staat - in tegenstelling met een auto - NIET rechtstreeks in contact met de buitenlucht.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Ik ben die o.a. al op een aantal (oudere) modellen van de VAG groep tegengekomen.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Deze doppen zijn van auto's uit het jaar kruik misschien dat ze nog op nieuwe Chinese auto's gemonteerd worden omdat ze nog oude spionage foto's hadden. Overigens is elke vaste stof permeabel (hoe zachter en flexibeler des te meer) en laat vocht door als er dan een vloeistof in zit die vocht aantrekt.............maar ook dit heb ik ooit eens geleerd.....misschien dat het niet meer zo vaak voorkomt. Toen ik nog regelmatig Campers keurde hing ik altijd de tester even in het reservoir ik meen tot 2% was toegestaan.
Vooral oudere muffe gebakkies zaten vaak boven de 5% en kunnen een groot probleem met de remmen verwachten tijdens afdalingen of door inwendige corrosie. Helaas was het geen APK afkeurpunt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Uiteindelijk zijn we ver off topic belandt en als ik alle berichten eens doorblader is er veel "dubbel" gepost en is het "ouderwets" van onderaf vullen&ontluchten nog actueel. Vooral oude Engelse auto's waren draken met ontluchten van zowel het remsysteem als de koppeling-cilinders.
Zo'n universeel vul/ontluchtsetje word de fietsen is een must.
Ik heb mijn racefiets altijd op de z'n kop aan plafondhaken hangen en vroeg me laatst af of dit invloed kan hebben op het "gedrag" van de remvloeistof in de gevercilinder maar met zo'n gesloten systeem moet het kunnen.
Zo'n universeel vul/ontluchtsetje word de fietsen is een must.
Ik heb mijn racefiets altijd op de z'n kop aan plafondhaken hangen en vroeg me laatst af of dit invloed kan hebben op het "gedrag" van de remvloeistof in de gevercilinder maar met zo'n gesloten systeem moet het kunnen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
- SamG
- Expert
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
- Locatie: Antwerpen
- Merk SP: Stromer ST3
- Km-stand: 15.000
Om even terug te komen op de Dot4/5.1 en minerale olie, niet elk merk gebruikt hetzelfde bij een fiets.
Shimano gebruikt minerale olie en bv Avid gebruikt Dot5.1 en TRP lijkt minerale olie te gebruiken. (maw zoek de instucties van de rem)
Maar over de HD492 vind je inderdaad verschrikkelijk weinig over.
Bij trp vind je zelfs geen gelijkaardige, want ik dacht misschien dat hd492 een rebrand was van een andere bestaande...
Shimano gebruikt minerale olie en bv Avid gebruikt Dot5.1 en TRP lijkt minerale olie te gebruiken. (maw zoek de instucties van de rem)
Maar over de HD492 vind je inderdaad verschrikkelijk weinig over.
Bij trp vind je zelfs geen gelijkaardige, want ik dacht misschien dat hd492 een rebrand was van een andere bestaande...
ST3 wit, 983 Wh Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen