Ontluchten HD942

Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Dat noodzakelijke gaatje betwist ik niet. Wat is wel anders: de balg, die essentieel is, staat niet in jouw beschrijving. Door de rubberen balg komt de remvloeistof niet direct in aanraking met de vochthoudende buitenlucht die door het gat in de deksel ventileert.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

mboelis schreef: 04 jan 2020, 13:23 Dat noodzakelijke gaatje betwist ik niet. Wat is wel anders: de balg, die essentieel is, staat niet in jouw beschrijving.
Klopt ... die balg zit idd niet in elke dop, maar er zijn heel wat originele-doppen-van-een-remvloeistofreservoir die niet uitgerust zijn met een balg maar wel het bewuste gaatje hebben waardoor de remvloeistof wél in rechtstreeks contact staat met de buitenlucht en daar, daar waren we vertrokken : de remvloeistof van een SP staat - in tegenstelling met een auto - NIET rechtstreeks in contact met de buitenlucht.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik ben benieuwd welke voertuigen geen balg in het reservoir hebben. Ik heb ze nooit gezien
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Ik ben die o.a. al op een aantal (oudere) modellen van de VAG groep tegengekomen.

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

👍 Ik had Ate slimmer verwacht.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 07 jan 2020, 01:37 👍 Ik had Ate slimmer verwacht.
Deze doppen zijn van auto's uit het jaar kruik misschien dat ze nog op nieuwe Chinese auto's gemonteerd worden omdat ze nog oude spionage foto's hadden. Overigens is elke vaste stof permeabel (hoe zachter en flexibeler des te meer) en laat vocht door als er dan een vloeistof in zit die vocht aantrekt.............maar ook dit heb ik ooit eens geleerd.....misschien dat het niet meer zo vaak voorkomt. Toen ik nog regelmatig Campers keurde hing ik altijd de tester even in het reservoir ik meen tot 2% was toegestaan.
Vooral oudere muffe gebakkies zaten vaak boven de 5% en kunnen een groot probleem met de remmen verwachten tijdens afdalingen of door inwendige corrosie. Helaas was het geen APK afkeurpunt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

WFVst5 schreef: 09 jan 2020, 19:32Deze doppen zijn van auto's uit het jaar kruik
Golvas’ oldtimer?
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Uiteindelijk zijn we ver off topic belandt en als ik alle berichten eens doorblader is er veel "dubbel" gepost en is het "ouderwets" van onderaf vullen&ontluchten nog actueel. Vooral oude Engelse auto's waren draken met ontluchten van zowel het remsysteem als de koppeling-cilinders.
Zo'n universeel vul/ontluchtsetje word de fietsen is een must.
Ik heb mijn racefiets altijd op de z'n kop aan plafondhaken hangen en vroeg me laatst af of dit invloed kan hebben op het "gedrag" van de remvloeistof in de gevercilinder maar met zo'n gesloten systeem moet het kunnen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Needspeed
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 dec 2018, 10:34

Gelukkig hebben we dan ook een open remsysteem :bn:
Grüezi Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een Stromer kom je verrekkes dichtbij. :d3: ST3 XL Black
Gebruikersavatar
SamG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 apr 2019, 11:13
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 15.000

Om even terug te komen op de Dot4/5.1 en minerale olie, niet elk merk gebruikt hetzelfde bij een fiets.
Shimano gebruikt minerale olie en bv Avid gebruikt Dot5.1 en TRP lijkt minerale olie te gebruiken. (maw zoek de instucties van de rem)
Maar over de HD492 vind je inderdaad verschrikkelijk weinig over.
Bij trp vind je zelfs geen gelijkaardige, want ik dacht misschien dat hd492 een rebrand was van een andere bestaande...
ST3 wit, 983 Wh :d3: Woon-werk 55km enkel, Antwerpen-kempen
Plaats reactie